Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Tietojenkäsittelytieteiden maisterikoulutus, Filosofian maisteri - orientaatio

Tervetuloa tietojenkäsittelytieteiden maisteriopiskelijaksi!

Syksystä 2024 alkaen maisteriohjelman nimi on tietojenkäsittelytieteiden maisteriohjelma ja kotikampus Tampereen yliopistossa on Hervannan kampus. Valinnaisten opintojen opetusta voi olla myös keskustakampuksella.

Orientaatioviikko

Opintosi alkavat maanantaina 19.8.2024 orientaatioviikon merkeissä.

Orientoivien opintojen aikana käsitellään yliopisto-opiskelua, tulevan tutkintosi rakennetta ja monia muita opintojesi kannalta tärkeitä asioita, joten osallistuminen on tärkeää.

Yliopiston kaikille uusille opiskelijoille suunnattuja ohjeita kootaan Uusien opiskelijoiden orientaatio -Moodleen. Ennen Moodle-alueelle kirjautumista sinun tulee rekisteröidä Tuni-tunnuksesi – ohjeet tähän löydät Uuden opiskelijan sivulta.

Opintojen suunnittelu

Maisteriohjelmassa aloittavat opiskelijat tekevät henkilökohtaisen opintosuunnitelman Sisu-järjestelmässä orientaatioviikon aikana.  Opintosuunnitelmassa on heti aluksi valittava opintosuunta:

• Ohjelmistot
  • Datatiede / Data Science
  • Human-Technology Interaction
  • Tietoturva/Information Security

Opintosuunnat on kuvattu maisteriohjelman kuvauksessa opetussuunnitelmassa. Opintosuunnan voi itse vaihtaa tekemällä uuden suunnitelman Sisuun, mutta kurssi-ilmoittautumiset tulee tehdä aina ensisiaijsen opintosuunnitelman kautta.

Maisterivaiheessa aloittaville voidaan määrätä täydentäviä opintoja, mikäli vastaavia tietoja ei ole aiemmissa opinnoissa. Ohjelman yhteiset täydentävät löytyvät maisteriohjelman kuvauksesta, ne ovat Tietorakenteet ja algoritmit 1 sekä Tilastotieteen johdantokurssi. Lisäksi opiskelijan valitsema opintosuunta voi edellyttää jotain täydentäviä opintoja. Orientoivien yhteydessä kerrotaan yksityiskohtaisemmin opintosuunnitelman tekemisestä.

Tuutorit apuna opintojen aloituksessa

Orientaatioviikolla opiskelijatuutorit auttavat sinua tutustumisessa ja opintojen aloituksessa. Ainejärjestö Luuppi ry esittäytyy maanantaina 19.8. klo 12 ja kertoo tarkemmin Luupin järjestämästä ohjelmasta orientaatioviikolla.

Luuppi ry toivottaa sinut tervetulleeksi!

Orientaatioviikon ohjelma

Keskiviikon Teams-linkki päivitetään alla olevaan ohjelmaan ennen tapahtumaa. Teams-yhteys järjestettävissä myös maanantain klo 14 maisteriohjelman orientaatioon, ota yhteyttä Heliin (cs.studies.tau [at] tuni.fi) viimeistään 16.8.

Maanantai 19.8.2024

klo 11.00-11.45 Tervetuloa tietojenkäsittelytieteiden kandi- ja maisteriopiskelijat, katsaus tulevan viikon ohjelmaan Hervannan kampus, Tietotalo TB103
Tämä vain paikan päällä, materiaalit saatavilla maanantaina.
koulutusasiantuntija Heli Rikala

klo 12-13 Ainejärjestö Luuppi ry ja opiskelijatuutorointi
Hervannan kampus, Tietotalo TB103

klo 14 maisteriohjelmaan valittujen orientaatio, Tietotalo TB219, Hervannan kampus
koulutusasiantuntija Heli Rikala ja Tuuli Tamminen, professorit Hannu-Matti Järvinen, Martti Juhola

Tiistai 20.8.2024

Kandivaiheen orientaatio klo 9-12, tutkinto-ohjelman, opiskelun ja opintojen esittelyä professori Hannu-Matti Järvinen

Kandivaiheen ohjaustilaisuus klo 13

Palvelumessut 10-15 kampuksella

Keskiviikko 21.8.2024

klo 9.30-10.30 Jäikö kysyttävää? Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelmassa aloittavien ohjausta,
Tietotalo TB216 ja Teams
koulutusasiantuntija Heli Rikala

Palvelumessut 10-15 kampuksella

Torstai 22.8.2024

klo 10.00-11.00 Hyväksilukuinfo aiempia korkeakouluopintoja suorittaneille, Tietotalo TB109, Hervannan kampus
Koulutusasiantuntijat Heli Rikala ja Tuuli Tamminen

Mahdollisuus tapaamisiin koulutusasiantuntijan tai opintoneuvojan kanssa kampuksella tai etänä.

Torstaina 22.8. klo 12.00-14.00 verkossa Tampereen yliopiston järjestämä infoluento kaikkien suomenkielisten tutkinto-ohjelmien opiskelijoille. Luennon ohjelma intrassa. Luento tallennetaan ja tallenne tulee saataville yliopiston yhteiseen uusien opiskelijoiden Moodleen.

Perjantai 23.8.2024

Mahdollisuus tapaamisiin koulutusasiantuntijan tai opintoneuvojan kanssa etänä.

Orientoivien jälkeisellä viikolla mm.:

Infotilaisuus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä

• ma 26.8.2024 klo 11-12 keskustakampus,
  • ke 28.8.2024 klo 11-12 Hervannan kampus ja
  • pe 30.8.2024 klo 11-11.30 etänä englanniksi

Avoimet infotilaisuudet neuromoninaisille opiskelijoille  Navigaattori-tilassa:

• ti 27.8.2024 klo 14-16 keskustakampus ja
  • to 29.8.2024 klo 14-16 Hervannan kampus.

Tapaamisiin elokuussa!

Heli Rikala, koulutusasiantuntija