LUKUVUOSI 2015-2016
Alle on listattu lukuvuonna 2015-2016 avoimen yliopiston opiskelijoille tarjolla oleva lähi-, monimuoto- ja verkko-opetus, EI itsenäisesti suoritettavia kirjatenttejä tai esseitä.
TARKEMMAT TIEDOT opintokokonaisuuksista ja -jaksoista sekä suoritusvaihtoehdoista
Osallistuminen opintojakson lähiopetuskerroille Tampereella on suositeltavaa, mutta ei jakson suorittamisen kannalta välttämätöntä. Kaikki muut luentokerrat tallennetaan lukuunottamatta 1.2 ja 8.2 luentokertoja, joista tulee luentomateriaali tarjolle verkkoon.
Ensimmäinen tenttimahdollisuus viimeisen luennon jälkeen Tampereelle, muuten tentittävissä sähköisessä tentissä Tampereella, Seinäjoella tai Porissa yhden kerran välillä 14.3-19.3 ja yhden kerran välillä 4.4-9.4.
Ylimääräinen tenttikerta sähköisessä tentissä 9.5-18.5.
Osallistuminen opintojakson lähiopetuskerroille Tampereella on suositeltavaa, mutta ei jakson suorittamisen kannalta välttämätöntä. Luentotallenteet ja/tai -materiaali sekä tehtäviä verkossa.
Ei lähiopetusta, työskentely Moodlen oppimisalustalla. Jakson päättävä sähköinen tentti suoritettavissa Tampereella, Seinäjoella tai Porissa.
Kurssi toteutetaan monimuototo-opetuksena Moodlessa. Kurssin suoritusohjeet kerrotaan Moodlessa. Kurssi aloitetaan lähitapaamisella Tampereella 11.3.2016 klo 16 Osallistuminen lähitapaamiseen erittäin suositeltavaa, mutta ei pakollista. Ei muita lähitapaamisia. Kurssin päättää sähköinen tentti, joka on suoritettavissa Tampereella, Seinäjoella ja Porissa 15.4 - 15.6.2016 välisenä aikana.
Ei lähiopetusta, työskentely Moodlen oppimisalustalla. Suoritetaan oppimispäiväkirjalla 13.5.2016 mennessä.
Jakson toteuttaa TAMK, jonka tiloissa luennot ja tentit järjestetään.
Opintojakso suoritetaan tenttimällä luento ja sitä täydentävä, opetussuunnitelmassa mainittu kirjallisuus ja lainsäädäntö.
Both the lecture exam and the book exam need to be passed before receiving credit for this course.
Lectures and reading (Rosas-Armati) are examined together. You can use a dictionary in the lecture-exam.
A separate web-based book exam (Craig-DeBurca) will be organized during 21.1.2016 - 21.3.2016. See instructions for web-based book exam: https://tenttis.uta.fi/login/index.php?lang=en_utf8
Suomenkielistä sähköistä kirjatenttiä oli mahdollista suorittaa vielä syksyn 2015 ajan (10.12.2015 saakka). Suoritusmahdollisuus on päättynyt.
Luennot ja kirjallisuus tentitään samalla kertaa yleisenä tenttipäivänä.
Huom! v. 2015 kurssi toteutetaan syyslukukaudella periodissa II ja yhteistyössä TAMK:n kanssa.
Opetuksen aikataulu:
19.10. klo 17–20 Auditorio E1-06
2.11. klo 17–20
9.11. klo 17–20
23.11. klo 17–20
30.11. klo 17–20
7.12. klo 17–20
Ensimmäisellä kerralla läsnäolo pakollinen, jotta saa tiimipaikan ja tarpeellisen ohjeistuksen.
Luennot, kirjallisuus ja säädökset suoritetaan yhtenä kokonaisuutena.
Kurssi johdattaa oikeusteoriaan ja oikeustieteelliseen tutkimukseen. Kurssi koostuu luennoista ja lukupiiristä, jossa käsitellään opinto-oppaassa mainittu kurssikirjallisuus.
Kurssi suoritetaan oppimispäiväkirjalla, johon yhdistetään luentopäiväkirja ja muistiinpanot lukupiirin kokoontumisesta. Kurssiin ei kuulu erillistä kirjallisuuskuulustelua. Oppimispäiväkirjan laatiminen edellyttää säännöllistä osallistumista luennoille ja lukupiirin työskentelyyn.
LUENNOT
Luennot jakautuvat temaattisesti kahteen osaan: 1) johdatus oikeusteoriaan ja 2) johdatus oikeustieteen tutkimusmetodeihin. Ensimmäisessä osassa pohditaan oikeuden olemusta ja oikeustieteen tieteenteoreettisia sitoumuksia. Toisessa osassa esitellään keskeiset oikeustieteen tutkimusmetodit keskittyen syvällisimmin lainoppiin.
Luentojen ohjelma on seuraava:
LUKUPIIRI
Opiskelijat jaetaan kurssin aloituskokoontumisessa lukupiiriryhmiin. Jokainen ryhmä kokoontuu viisi kertaa. Kussakin kokoontumisissa keskustellaan lukupiirin keskenään tarkemmin sopimalla tavalla alustuksien pohjalta kurssikirjallisuudesta kuitenkin niin, että jokainen osallistuja alustaa vähintään kerran jonkin lukupiirin kokoontumisen aikana jostakin kurssikirjallisuuden osa-alueesta. Lukupiiriryhmä kokoontuu siihen kuuluvien opiskelijoiden keskenään sopimina ajankohtina.
Kurssi loppuu palautekeskusteluun, jossa keskustellaan opettajan johdolla kurssikirjallisuuden keskeisistä kohdista. Tilaisuudessa on mahdollisuus nostaa esiin yhdessä pohdittavaksi lukupiirin kokoontumisissa avoimeksi jääneitä tai muutoin erityisen paljon keskustelua herättäneitä asioita.
Kurssi on osa hallintotieteiden tutkinto-ohjelmassa opiskelevien julkisoikeuden opintosuuntaan suuntautuvien opiskelijoiden sekä kauppatieteiden tutkinto-ohjelmassa opiskelevien yritysjuridiikan ja vero-oikeuden opintosuuntaan suuntautuvien opiskelijoiden pakollisia kandidaattivaiheen metodiopintoja.
Kurssi soveltuu myös muille opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet hankkimaan perusvalmiudet oikeusteoriasta, oikeudellisesta ajattelusta ja oikeustutkimuksen metodologiasta.
Kurssille voi osallistua missä vaiheessa opintoja tahansa, mutta julkisoikeuden opintosuuntaan tähtääville opiskelijoille suositellaan HALJUA19 jakson suorittamista samana syksynä tämän kurssin kanssa.
Opintojaksolla paneudutaan luovan kaupunkikehittämisen teoriaan ja käytäntöön. Jakson keskiössä ovat luovan kaupungin idean tarjoamat mahdollisuudet edistää yhdyskunnan kehityspotentiaalin hyödyntämistä.
Kurssi tarjoaa käsitteellisiä ja käytännöllisiä välineitä kunta- ja aluejohtamisen moninaisen kentän hahmottamiseen sekä toimimiseen erilaisissa viestinnän konteksteissa.
Enintään 30 opiskelijaa
Verkkokurssi
Ti 15.9.2015 - 6.10.2015 viikoittain klo 0-0, Moodle. Verkkokurssi tulee suorittaa hyväksytysti ennen luentoja. Verkkokurssi alkaa 15.9 se sisältää kolme viikkotehtävää, joista jokainen on suoritettava ajallaan edetäkseen kurssilla.
Luennot
Ti 20.10.2015 - 10.11.2015 viikoittain Tampereella klo 8-12, D11. Luennoille osallistuminen edellyttää I periodilla hyväksytysti suoritettua verkkokurssia
Tentti
4 tuntia verkossa
Luentoja ei tallenneta!
Kurssisisältö on kokonaan verkossa (Moodle "HALHAA13 Henkilöstön johtaminen KOHORTTI2016", jonne kirjautuminen automaattisesti NettiOpsun ilmoittautumisen ja kurssille hyväksymisen yhteydessä 8.1. jälkeen). Avoimen yliopiston opiskelijat kirjautuvat kurssiavaimella. Tenttiminen sähköisessä tenttijärjestelmässä.
Itsenäinen työskentely 55 tuntia. Ei lähiopetusta.
15 tuntia tallennettuja luentoja verkossa. Luennot kuunnellaan/katsotaan osana verkkokurssin eri teemojen opiskelua omaan tahtiin.
Kirjatentti 4 tuntia
Moodlen verkkokurssiin sisältyy teemakohtaisia luentoja 15 tuntia, erilaisia tiedosto- ja linkkiaineistoja sekä tehtäviä. Tehtävät raportoidaan erillisellä tehtävälokilla, joka jätetään Moodleen mieluiten ennen sähköiseen tenttiin osallistumista. Tehtäväloki arvioidaan ja siitä annetaan palaute sähköisen tentin arvion yhteydessä. Verkkokurssi aukeaa 18.1.2016. Siihen sisältyvä aineisto kaikkinensa tentitään sähköisessä tentissä, joka aukeaa 27.1.2016 ollen auki 30.6.2016 asti. Myös tehtävälokien viimeinen jättöpäivä on 30.6.2016. Sen jälkeen kurssia ei voi suorittaa ennen uutta toteutusta.
Opintojaksolle voi osallistua, kun HALYAA14 on suoritettu.
Suoritustapa luennot, oheislukemisto ja ryhmätyö.
1. periodilla pidettävä kurssi on avoin kaikille (eli Tay:n tutkinto-opiskelijoille, avoimen yliopiston opiskelijoille, JOO-opiskelijoille, lukioille, TAMKille jne). Kurssin 1. luentotentti: pe 16.10. klo 12-16 ls. D10a.
Kurssin Moodle-sivuilta löytyy kurssin suorittamisohjeet. Kurssille hyväksytyt pääsevät kurssin Moodle-alueelle ilmoittautumisajan päätyttyä.
Huom! Jälki-ilmoittautumisia EI oteta vastaan.
Kurssi on auki myös kesällä 6.6.-31.7.2016.
Sähköinen tentti on auki periodi-kohtaisesti. Tenttiin ilmoittaudutaan osoitteessa: https://tenttis.uta.fi
Osallistuminen opintojakson lähiopetuskerroille Tampereella on suositeltavaa, mutta ei jakson suorittamisen kannalta välttämätöntä. Kaikki muut luentokerrat tallennetaan lukuunottamatta 1.2 ja 8.2 luentokertoja, joista tulee luentomateriaali tarjolle verkkoon.
Ensimmäinen tenttimahdollisuus viimeisen luennon jälkeen Tampereelle, muuten tentittävissä sähköisessä tentissä Tampereella, Seinäjoella tai Porissa yhden kerran välillä 14.3-19.3 ja yhden kerran välillä 4.4-9.4.
Ylimääräinen tenttikerta sähköisessä tentissä 9.5-18.5.
Uusintatentit JKK:n yleisenä tenttipäivänä. Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsun kautta. Avoimen yliopiston opiskelijat ilmoittautuvat NettiRekan kautta 7 vrk ennen tenttipäivää.
Recommended year of study: 1. year, spring (for degree programme students)
Recommended year of study: 2. year, autumn (for degree programme students)
Recommended complementary course: KATJOS42 Service Management
Suositeltu suoritusajankohta: 2. vuoden syksy
1. luentotentti: ti 15.12. klo 12-14 ls. Pinni B4113
Kurssin 1. luentotentti pe 29.4. klo 8-12 Pinni ls. A1081
KATJOA12 Organisaatiokäyttäytyminen -kurssin itsenäinen suoritusvaihtoehto on tehtävissä maalis-heinäkuun 2016 välisenä aikana. Lisätietoja löytyy täältä: https://www10.uta.fi/opas/opetusohjelma/marjapuuro.htm?id=31343
Sähköinen tentti on auki 15.9.2015-31.7.2016. Sähköiseen tenttiin ilmoittaudutaan osoitteessa: https://tenttis.uta.fi
Uusintatentit JKK:n yleisinä tenttipäivinä. Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsun kautta. Avoimen yliopiston opiskelijat ilmoittautuvat NettiRekan kautta 7 vrk ennen tenttipäivää.
Kurssin koordinaattorina toimii yliopisto-opettaja Aksu Arola.
Kurssin aihealueista kiinnostuneita opiskelijoita kannustetaan osallistumaan myös Sisäinen valvonta ja sisäinen tarkastus -opintojaksolle:
https://www10.uta.fi/opas/opetusohjelma/marjapuuro.htm?id=29402
Students will be working together in groups throughout the course, thus you should have enough time for it in your timetable.
KATVAA11 Business Ethics (5 ECTS) course (or corresponding studies) is a compulsory preceding course. Please notice, that it has to be completed before the beginning of course KATVAA12.
Please note: Preceding studies
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelman opiskelijoille kurssin harjoitukset ovat pakollisia. Muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoille sekä avoimen yliopiston opiskelijoille harjoitustyön tekeminen sekä harjoituksiin osallistuminen on vapaaehtoista.
Luennot ja tentti
Läsnäolo ei lähiopetuksessa pakollinen eli mahdollista suorittaa etänä. Luennot ja harjoitukset saatavilla verkossa kurssin Moodle-alueella.
Luennoilla perehdytään poliittisten ideologioiden luonteeseen ja keskeisten poliittisten ideologioiden historiaan ja asemaan yhteiskuntien ja poliittisten järjestelmien kehityksessä.
Kurssille ei ole ennakkoilmoittautumista.
Lähiopetus, kurssilla erikseen ilmoitettava kirjallisuus ja kirjallinen kurssin loppusuoritus.
Edeltävät opinnot: Politiikan tutkimuksen perusteet (25op)
Ennakkoilmoittautuminen sähköpostitse eero.palmujoki@uta.fi 26.8. mennessä
Avoimen yliopiston ja muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijat voivat suorittaa jakson myös kirjallisella tentillä.
Edeltävät opinnot: Politiikan tutkimuksen perusopinnot 5 op sekä POLKVA11 Kansainvälisen politiikan teoria ja menetelmä.
15.10. mennessä sähköpostilla eero.palmujoki@uta.fi
This course focuses on the interaction of small and great powers in Northern Europe, bilateral and multilateral political dynamics as well as on dynamics of change and continuity in Finnish-Russian relations and EU-Russian relations.
Upon completing the course, the students can analyse the political economy of energy transitions across several established and emerging powers in wider Europe and Asia. The students also develop advanced knowledge of one such emerging actor. The students discern the resource based, financial, institutional and other dimensions underpinning the political economy of energy transitions in Europe and Asia, including several EU countries, Russia, China, Japan and others.
Registration by email to Anna Oksa (anna.matilda.oksa (at) uta.fi) by 31 January 2016.
Registering by email to eero.palmujoki(at)uta.fi.
Kansainvälinen poliittinen talous asettaa poliittiselle päätöksenteolle reunaehtoja, joihin sekä kansainvälisen että kansallisen tason toimijat joutuvat vastaamaan. Maailmanpolitiikan alaan liittyvän kurssin luento-osuudella hahmotetaan yhtäältä kansainvälisen poliittisen talouden peruskäsitteitä ja sanastoa sekä toisaalta näiden rakenteiden tuottamaan valtaa ja vastavaltaa. Kurssin jälkimmäisessä, vain tutkinto-ohjelman pääaineopiskelijoille tarkoitetussa seminaariosuudessa, tarkastellaan ryhmätöiden avulla sitä, kuinka Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella on reagoitu viime vuosien talouskriisiin.
Ilmoittautuminen on päättynyt. Kaikki 24.8. mennessä ilmoittautuneet on valittu kurssille.
Sivuaineilijat voivat suorittaa luennot + yhden kirjan. Pääaineen opiskelijoille kurssi koostuu luennoista, seminaarissa esitettävästä ryhmätyöstä ja esseestä.
Kurssille tulee ilmoittautua etukäteen sähköisesti ja sinne otetaan kurssin suorittamiseen sisältyvästä pienryhmätyöskentelystä johtuen enintään 32 opiskelijaa. Etusijalla ovat kansainvälisen politiikan sekä politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelman opiskelijat. Kurssille pääsevät valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä ja jos paikkoja riittää, pääsevät kurssille myös muiden pääaineiden ja tutkinto-ohjelmien opiskelijat. Kurssille osallistumiseksi opiskelijoilta edellytetään aikaisempina opintoina POLPOP01 Kansainvälisen politiikan johdantokurssi. Ilmoittautuminen e-lomakkeella 21.9 - 4.10.2015.
The course is web-based.
Registration in December 2015, starting 1st of December. See
Course contents:
Global Health and Development (GHD)-ohjelman järjestämä kurssi, jonka toteuttavat julkisoikeus ja politiikan tutkimus.
Upon the completion of this course, the student understands how gender and sexuality shape different levels of global politics, from the mundane individual lives to the high politics within and between states. The student recognizes the multiple meanings of gender and sexuality, and understands how they are reproduced in different contexts from the local to the global and from the micro to the macro. The student will be familiar with literatures of feminist International Relations (IR), as well as the nexus and potential dialogue between IR and Gender Studies more generally.
The themes to be discussed during the lectures include:
Following the lectures, each of the themes will be discussed in a respective seminar with analytical excercises where students learn to examine and unpack the ways the theoretical conceptions unfold in the micro level. Here, different cultural and popular cultural artefacts, from films to literature to art are utilized as the basis of the discussion.
The course consists of lectures, 4 x 2 hours (8hrs) and seminars, 4 x 4 hrs (16hrs).
The completion of the course requires active participation in the lectures/seminars, and completing the required exercises on the Moodle platform.
It is commonly argued that the European Union suffers from a democratic deficit. Yet both academics and politicians are divided about both the existence of such deficit and about ways of addressing it. Drawing on a wide range of recent publications, the course examines various dimensions of the alleged democratic deficit from lack of citizen engagement to scenarios of genuine supranational democracy.
Email registration by 12 October essential
Opintojaksolla tarkastellaan transatlanttista integraatiota kansallisen ja kansainvälisen tason välisenä prosessina, joka tuottaa kansainvälistä hallintaa ja syventää EU:n ja Yhdysvaltain välistä taloudellista ja poliittista kumppanuutta. Lisäksi kurssilla tarkastellaan transatlanttista integraatiota yhtenä globalisaatiota rakentavaista nyt käynnissä olevista muutosprosesseista, jonka vahvuus ja heikkous määräytyvät suhteessa Aasian kulttuureihin ja alueellisen integraatioon (BRICS, SCO, Unasur).
Kurssi koostuu neljästä luentokerrasta, kolmesta seminaari-istunnosta (3 x 4 h) ja yhdestä palauteseminaarista. Seminaarit on jaettu kolmeen teemaan, 1) kansainvälinen yhteisö, maailmanpolitiikka ja transatlanttinen integraatio, 2) alueelliset integraatiot sekä Intian ja Kiinan sivilisaatiot ja näiden suhde maailman muutokseen, 3) transatlanttinen integraatio poliittisena prosessina sekä kansallisen ja kansainvälisen tason toimijoiden välisenä vuorovaikutuksena. Seminaareja varten opiskelijan perehtyvät kuhunkin teemaan etukäteen jaetun opintomateriaalin pohjalta ja valmistelevat ryhmätyönä alustuksen keskustelun pohjaksi.
Kurssin aikana jokainen opiskelija valmistelee 7-12 sivun esseen kurssin korvaaman opintokokonaisuuden näkökulmasta. Esseen palautetaan 3 viikkoa seminaarien päättymisen jälkeen, ja palauteseminaari on siitä viikon kuluttua. Tuolloin opettajat esittävät kootun palautteen ja opiskelijat saavat kommentoidun paperinsa viimeisteltäväksi.
The course critically examines the underlying structural and institutional causes of the Euro crisis. After completion, students will have a better understanding of the basic features of economic governance under the Economic and Monetary Union and the governance reforms implemented during the euro crisis. Students will be able to orient current developments within an appropriate historical context and understand the limitations this history imposes on the contemporary policy landscape.
Email registration by January 11 essential
After completing the course, students will understand the unique characteristics of American legislative politics and the role of Congress in it, as well as understand how Congress can affect American foreign policy. Student will have a sound understanding of the evolution of modern Congress, electoral politics, congressional rules and procedures and Congress' role in forming American foreign policy, including the use of American military power. Transatlantic implications of congressional foreign policy power will also be introduced. Instead of a final exam, students will introduce a bill currently under congressional consideration and present it at the end seminar.
Structure:
Email registration by 1 September essential
Kurssilla käsitellään deliberatiivisen demokratian käsitettä, käsitteen historiaa, sen eri määritelmiä sekä sitä, miten se eroaa muista demokratiakäsityksistä. Kurssilla pohditaan myös sitä, millaisilla kriteereillä keskustelun deliberatiivisuutta voidaan mitata sekä sitä, miten deliberatiivisen demokratian käsitettä on kritisoitu. Lisäksi kurssilla tutustutaan deliberatiivisen demokratian käytännön toteutuksiin, joita usein kutsutaan demokraattisiksi innovaatioksi. Kurssi suoritetaan osallistumalla deliberatiiviseen keskusteluun ja tenttimällä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Ei ennakkoilmoitautumista
Luennoilla perehdytään klassisiin eliittiteorioihin ja demokraattiseen elitismiin valtatutkimuksen lähestymistapoina sekä tarkastellaan erilaisia eliittitutkimuksessa käytettäviä tutkimusmenetelmiä. Suomalaista eliittirakennetta verrataan pohjoismaisiin eliittirakenteisiin.
Luento-osuus (24 t) suoritetaan oppimispäiväkirjalla (2 op), minkä lisäksi kirjoitetaan essee (3-8 op).
This course explores parliaments and new forms of citizen participation. After the course, the students have developed a critical viewpoint about the debate between traditional forms of representative democracy and newer alternative participatory mechanisms. Moreover, they acquire comprehensive knowledge of recent parliamentary reforms and democratic innovations to promote more direct or qualitative channels of civic involvement. From enhancing digital engagement and public consultation of legislative bills to experimenting with deliberative forums or embracing citizens initiatives, students can identify how contemporary parliaments try to reach out the people and assess the impact and limitations of such initiatives.
Email registration by 19 February essential
This course is an introduction to the Finnish Political System and Finnish Political History. The main focus of the course is on the development of the Finnish Political System from 1809 until the 21st century. This course provides an overview of the Constitution, political decision making and elections, political participation, tripartite agreements and welfare. After the course, students are expected to understand the key features of Finnish political history, the political system and society, as well as able to perceive the political position and national identity of Finland in a wider context: Scandinavia, Russia and the EU.
Enrolment is conducted at the first lecture.
Kurssilla tarkastellaan erilaisia valtaa koskevia teoreettisia jäsennyksiä ja valtatutkimuksessa käytettäviä lähestymistapoja sekä sovelletaan niitä empiiriseen aineistoon.
Contents
It all used to be so neat and tidy – either a single-party, majority Conservative government or a single-party, majority Labour government. That was the classical two-party Westminster model. Then in 2011 the election produced a ‘hung parliament’ and a continental-style coalition of Conservatives and Liberal Democrats. Two referenda – on a new electoral system and Scottish Independence – and then, in May 2015, against all the opinion polls predictions, a return to a very narrow single-party Conservative government. Moreover, Cameron has promised an ‘in-out’ referendum on British membership of the European Union in 2017. What’s going on in British politics? In Scotland in May 2015 the Scottish National Party won 56 out of the 59 Westminster seats ‘north of the border’ with 50% of the vote; in England the populist, anti-EU United Kingdom Independence Party attracted 14.2% of the electorate and the Greens got 4.2%. Despite the return to single-party government, British politics displays more ‘continental features’ than ever before. The course will begin with the May 2015 British general election and consider the extraordinarily changing nature of contemporary British politics.
The main themes will include:
Lecture Programme
October 20 The 2015 British General Election: ‘The End of British Politics’?
October 22 The ‘Continentalisation’ of British Politics: An Analytical Framework
October 27 The British Parliament: A Toothless Tiger?
October 29 Towards a Federal Britain or the Break-Up of Britain?
November 3 Where will the ‘Neverendum’ End? Scotland Towards Independence?
November 5 In/Out, Shake It All About: Party Politics and the 2017 EU Referendum
November 10 Must Labour Lose?
November 12 Plus ça change…..
Email registration by 12 October essential
Context
At the April 2015 general election the Finnish Centre Party became the largest party for the third time in the last four general elections, a remarkable achievement for a former farmers’ party in a post-modern, post-Nokia society. Indeed, the Finnish Centre has boasted no less than four prime ministers over the course of the first decade and a half of the new millennium. Elsewhere in Northern Europe there are Centre Parties with a capital ‘C’ in Estonia, Norway and Sweden. All the Nordic Centre parties originated as class-based agrarian parties that changed their name in response to social structural change (industrialization and urbanization) in the period 1957-1965. The Estonian Centre Party is a more recent post-communist-era phenomenon (growing out of the revolutionary Popular Front) which took its name from the Swedish Centre. All the North European Centre Parties (except the non-EU Norwegian) work together in the ALDE (The Alliance of Liberals and Democrats for Europe) group in the European Parliament whilst the Nordic Centre Parties form part of the Centre Group in the inter-parliamentary consultative body, the Nordic Council.
Theoretical Focus
However, as Reuven Hazan has observed, “a Centre-label party need not be a centre or a middle party”. Accordingly, the course considers what sort of parties the North European Centre Parties are. How ‘central’ have these Centre Parties been – central in the sense of playing a central role in government-building, occupying a central position on the political spectrum and able to combine in coalition with parties both to the political left or right? The analytical starting point is the rather neglected notion of a ‘pivotal centre party’ (Keman 1994; 2010) and its close relative the ‘hinge centre party’. The literature (Abedi and Siaroff 2010) has tended the use these terms interchangeably but in this course it is argued that it is useful to retain a distinction between them. Other core course concepts include ‘party change’, the ‘catchall party’ and ‘legislative party system dynamics’.
The Empirical Body of the Course
Three measures of centrality are proposed: i) electoral dominance ii) ideological centrality iii) strategic coalitional centrality. These are then applied in turn to the four North European Centre Parties.
Lecture Schedule
19/1 Introduction. The Scandinavian Party System(s)
21/1 Analysing ‘party change’. From Farmyard to City Square
26/1 The Swedish Centre. From a policy-seeking to an office-seeking paty?
28/1 The Norwegian Centre. Forever a sing-interest party?
2/2 The Finnish Centre. A ‘genuine pivot party’?
4/2 Analysing ‘party system change’. Legislative party system realignment?
9/2 Are the Nordic Centre-label parties centrist parties?
11/2 Centre-label parties. A future?
Email registration by 11 January essential
Kaikki länsimaisten poliittisten järjestelmien merkittävimmät päätökset syntyvät puolueiden myötävaikutuksella. Mutta miten puolueiden omat päätökset syntyvät? Tällä kurssilla tarkastelemme puolueita minikokoisina poliittisina järjestelminä (Eldersweld 1964), joiden sisäiset valtarakenteet määrittelevät puoluejohtajien toimintamahdollisuuksien rajat. Kurssin suorittanut kykenee 1) erittelemään valtajärjestelmien keskeiset komponentit ja niiden väliset suhdeverkostot, 2) tuntee suhdeverkostojen tasapainossa tapahtuneet historialliset muutokset ja 3) ymmärtää puolueiden johtamisen nykyhaasteet.
Kurssille ei ole ennakkoilmoittautumista.
This course provides an introduction and overview over the disciplines of political and critical discourse analysis. The course will focus on various approaches to political discourse analysis as a tool for analyzing power relations. There is no set single approach, as the field is quite porous. The related works of scholars will be made available for the students for reading, analysis, and reflection during the course. After the course, the students are expected to better understand the various approaches to political discourse analysis and are better equipped to utilize these theories in their forthcoming work. The students will be more adept at spotting discursive practices in political speech and the media and evaluate possible underlying modes of argumentation. The language of the course is English, so students are expected to be reasonably proficient in reading and writing academic texts in this language.
Enrolment via email to teacher responsible. Optimal group size is 20 students, so places on the course are limited. Enrolment prioritized for political science students, otherwise in order of registration.
Kurssilla käsitellään Montesquieun ja Karl Marxin perustavaa merkitystä uuden ajan poliittisen ajattelun ja toiminnan historiassa.
Ennakkoilmoittautuminen Mikko Lahtiselle sähköpostitse 1.4.2016 mennessä.
Kurssilla luetaan Olsonin ja Ostromin toisiinsa läheisesti liittyvät kirjat sekä analysoidaan kirjoja kriittisesti. Kurssin tavoitteena on luoda käsitys kollektiivisen toiminnan ongelmiin liittyvistä teorioista sekä niiden erilaisista käytännön ratkaisuista. Kollektiivisen toiminnan ongelmia ovat esimerkiksi ilmastonmuutos, liikakalastus tai äänestäminen. Miten tällaisia ongelmia voidaan ratkaista? Onko ainoa tapa rajoittaa esim. liikakalastusta lainsäädännöllä vai voiko epämuodolliset ja paikalliset instituutiot olla toimivampia ratkaisuja. Kurssilla kukin opiskelija laatii esityksen kunkin kirjan yhdestä luvusta ja osallistuu kutakin lukua koskevaan yleiseen keskusteluun.
Ennakkoilmoittautuminen opettajalle sähköpostilla 17.1.2016 mennessä.
Lukupiiri, jossa opiskelijat laatii suullisen ja kirjallisen esityksen, 10 op suorittavat myös esseen.
Upon completing the course, the students can analyse the political economy of energy transitions across several established and emerging powers in wider Europe and Asia. The students also develop advanced knowledge of one such emerging actor. The students discern the resource based, financial, institutional and other dimensions underpinning the political economy of energy transitions in Europe and Asia, including several EU countries, Russia, China, Japan and others.
Registration by email to Anna Oksa (anna.matilda.oksa (at) uta.fi) by 31 January 2016.
This course is organized in the form of Tampere Russia Club which is a forum that brings together visiting lecturers representing the academia, public sector organisations, businesses, NGOs, etc. Students taking part in the course play an active part in organising the meetings of the Club. Together with the responsible teacher, they plan and run the programme of the seminar, chair lectures, advertise the events and write reflective posts to the course blog.
The course is compulsory for the students of the RES Master's Programme. Other students wishing to take part in the course must sign-up by 14.9. (anni.kangas@uta.fi).
This course brings key concepts in International Relations into a dialogue with events and dynamics in Russian and European relations. We will familiarize ourselves with concepts such as integration, empire, foreign policy, globalization, hegemony, human rights, levels of analysis, nationalism, peace and war, power, sovereignty, territoriality, and borders.
The course is compulsory for RES Master's Programme students. Other students should sign-up by 3.9. (anni.kangas@uta.fi).
The course is part of the Master's degree programme in Russian and European Studies (RES). RES students have priority to the course, but other students are welcome to join.
This is an advanced introduction to main IR theories. It familiarizes students with the place and role of theorizing in social sciences and International Relations, main IR theories as well as with the development of the discipline through debates. The course forms part (3 ECTS) of the 10 ECTS module International Relations Theory and Metatheory (RES005).
In addition to taking part in the lectures, the students are expected to do assignments and conduct self-learning on the Web.
This is an advanced introduction to IR research methods, research designs, research ethics, planning and carrying out research.
The course is compulsory for RES Master's Programme IR students. Other students wishing to take part in the course, please, sign-up by 21.1.2016 (anni.kangas@uta.fi).
Klotz - Prakash, Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide. Palgrave Macmillan 2008. (e-material)
Mauthner et al., Ethics in Qualitative Research. SAGE 2002. (e-material)
Other materials available on the Moodle site of the course.
This course focuses on the interaction of small and great powers in Northern Europe, bilateral and multilateral political dynamics as well as on dynamics of change and continuity in Finnish-Russian relations and EU-Russian relations.
The course is compulsory for RES Master's Programme IR students. Other students interested in participating, please, get in touch with Anni Kangas (anni.kangas@uta.fi).
The course has two parts: The first part consists of lectures (10 hrs) by Prof. Hanna Ojanen offered during the CBU Autumn School week in Tampere (2-6 November 2015). The second part consists of lectures offered during the CBU summer school in Petrozavodsk in May 2016.
Opintojakso koostuu luennoista ja sen yhteydessä tentittävästä kirjallisuudesta.
KATJOA12 Organisaatiokäyttäytyminen -kurssin itsenäinen suoritusvaihtoehto on tehtävissä maalis-heinäkuun 2016 välisenä aikana. Lisätietoja löytyy täältä: https://www10.uta.fi/opas/opetusohjelma/marjapuuro.htm?id=31343
Kurssin voi suorittaa itsenäisenä suoritusvaihtoehtona (sähköisenä tenttinä), tentti on auki 31.7.2016 saakka.
https://www10.uta.fi/opas/opetusohjelma/marjapuuro.htm?id=33884
Kurssisisältö on kokonaan verkossa (Moodle "HALHAA13 Henkilöstön johtaminen KOHORTTI2016", jonne kirjautuminen automaattisesti NettiOpsun ilmoittautumisen ja kurssille hyväksymisen yhteydessä 8.1. jälkeen). Avoimen yliopiston opiskelijat kirjautuvat kurssiavaimella. Tenttiminen sähköisessä tenttijärjestelmässä.
Itsenäinen työskentely 55 tuntia. Ei lähiopetusta.
15 tuntia tallennettuja luentoja verkossa. Luennot kuunnellaan/katsotaan osana verkkokurssin eri teemojen opiskelua omaan tahtiin.
Kirjatentti 4 tuntia
Moodlen verkkokurssiin sisältyy teemakohtaisia luentoja 15 tuntia, erilaisia tiedosto- ja linkkiaineistoja sekä tehtäviä. Tehtävät raportoidaan erillisellä tehtävälokilla, joka jätetään Moodleen mieluiten ennen sähköiseen tenttiin osallistumista. Tehtäväloki arvioidaan ja siitä annetaan palaute sähköisen tentin arvion yhteydessä. Verkkokurssi aukeaa 18.1.2016. Siihen sisältyvä aineisto kaikkinensa tentitään sähköisessä tentissä, joka aukeaa 27.1.2016 ollen auki 30.6.2016 asti. Myös tehtävälokien viimeinen jättöpäivä on 30.6.2016. Sen jälkeen kurssia ei voi suorittaa ennen uutta toteutusta.
Tentti 9.3 klo 16-20.
Uusintatentit yleisinä tenttipäivinä 15.3 klo 16-20 D10a+b ja 4.4 klo 8-12 D10a+b.
Uusintatentit JKK:n yleisenä tenttipäivänä. Tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat NettiOpsun kautta. Avoimen yliopiston opiskelijat ilmoittautuvat NettiRekan kautta 7 vrk ennen tenttipäivää.
Osallistuminen opintojakson lähiopetuskerroille Tampereella on suositeltavaa, mutta ei jakson suorittamisen kannalta välttämätöntä. Luentotallenteet ja/tai -materiaali sekä tehtäviä verkossa.
Kurssi toteutetaan monimuototo-opetuksena Moodlessa. Kurssin suoritusohjeet kerrotaan Moodlessa. Kurssi aloitetaan lähitapaamisella Tampereella 11.3.2016 klo 16 Osallistuminen lähitapaamiseen erittäin suositeltavaa, mutta ei pakollista. Ei muita lähitapaamisia. Kurssin päättää sähköinen tentti, joka on suoritettavissa Tampereella, Seinäjoella ja Porissa 15.4 - 15.6.2016 välisenä aikana.
Risto Väntsin luennot tiistaisin 8.9.-13.10.2015
Olli Välimäen luento maanantaina 5.10.2015
Läsnäolo ei lähiopetuksessa pakollinen eli mahdollista suorittaa etänä. Luennot ja harjoitukset saatavilla verkossa kurssin Moodle-alueella.
Englanniksi syyslukukauden II periodilla ja suomeksi kevätlukukauden IV periodilla.
The course is lectured in English in Fall during Period II and in Finnish in Spring during Period IV.
It is commonly argued that the European Union suffers from a democratic deficit. Yet both academics and politicians are divided about both the existence of such deficit and about ways of addressing it. Drawing on a wide range of recent publications, the course examines various dimensions of the alleged democratic deficit from lack of citizen engagement to scenarios of genuine supranational democracy.
Email registration by 12 October essential
Opintojaksolla tarkastellaan transatlanttista integraatiota kansallisen ja kansainvälisen tason välisenä prosessina, joka tuottaa kansainvälistä hallintaa ja syventää EU:n ja Yhdysvaltain välistä taloudellista ja poliittista kumppanuutta. Lisäksi kurssilla tarkastellaan transatlanttista integraatiota yhtenä globalisaatiota rakentavaista nyt käynnissä olevista muutosprosesseista, jonka vahvuus ja heikkous määräytyvät suhteessa Aasian kulttuureihin ja alueellisen integraatioon (BRICS, SCO, Unasur).
Kurssi koostuu neljästä luentokerrasta, kolmesta seminaari-istunnosta (3 x 4 h) ja yhdestä palauteseminaarista. Seminaarit on jaettu kolmeen teemaan, 1) kansainvälinen yhteisö, maailmanpolitiikka ja transatlanttinen integraatio, 2) alueelliset integraatiot sekä Intian ja Kiinan sivilisaatiot ja näiden suhde maailman muutokseen, 3) transatlanttinen integraatio poliittisena prosessina sekä kansallisen ja kansainvälisen tason toimijoiden välisenä vuorovaikutuksena. Seminaareja varten opiskelijan perehtyvät kuhunkin teemaan etukäteen jaetun opintomateriaalin pohjalta ja valmistelevat ryhmätyönä alustuksen keskustelun pohjaksi.
Kurssin aikana jokainen opiskelija valmistelee 7-12 sivun esseen kurssin korvaaman opintokokonaisuuden näkökulmasta. Esseen palautetaan 3 viikkoa seminaarien päättymisen jälkeen, ja palauteseminaari on siitä viikon kuluttua. Tuolloin opettajat esittävät kootun palautteen ja opiskelijat saavat kommentoidun paperinsa viimeisteltäväksi.
The course critically examines the underlying structural and institutional causes of the Euro crisis. After completion, students will have a better understanding of the basic features of economic governance under the Economic and Monetary Union and the governance reforms implemented during the euro crisis. Students will be able to orient current developments within an appropriate historical context and understand the limitations this history imposes on the contemporary policy landscape.
Email registration by January 11 essential
This course focuses on the interaction of small and great powers in Northern Europe, bilateral and multilateral political dynamics as well as on dynamics of change and continuity in Finnish-Russian relations and EU-Russian relations.
Upon completing the course, the students can analyse the political economy of energy transitions across several established and emerging powers in wider Europe and Asia. The students also develop advanced knowledge of one such emerging actor. The students discern the resource based, financial, institutional and other dimensions underpinning the political economy of energy transitions in Europe and Asia, including several EU countries, Russia, China, Japan and others.
Registration by email to Anna Oksa (anna.matilda.oksa (at) uta.fi) by 31 January 2016.
After completing the course, students will understand the unique characteristics of American legislative politics and the role of Congress in it, as well as understand how Congress can affect American foreign policy. Student will have a sound understanding of the evolution of modern Congress, electoral politics, congressional rules and procedures and Congress' role in forming American foreign policy, including the use of American military power. Transatlantic implications of congressional foreign policy power will also be introduced. Instead of a final exam, students will introduce a bill currently under congressional consideration and present it at the end seminar.
Structure:
Email registration by 1 September essential
Kurssilla käsitellään deliberatiivisen demokratian käsitettä, käsitteen historiaa, sen eri määritelmiä sekä sitä, miten se eroaa muista demokratiakäsityksistä. Kurssilla pohditaan myös sitä, millaisilla kriteereillä keskustelun deliberatiivisuutta voidaan mitata sekä sitä, miten deliberatiivisen demokratian käsitettä on kritisoitu. Lisäksi kurssilla tutustutaan deliberatiivisen demokratian käytännön toteutuksiin, joita usein kutsutaan demokraattisiksi innovaatioksi. Kurssi suoritetaan osallistumalla deliberatiiviseen keskusteluun ja tenttimällä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Ei ennakkoilmoitautumista
Luennoilla perehdytään klassisiin eliittiteorioihin ja demokraattiseen elitismiin valtatutkimuksen lähestymistapoina sekä tarkastellaan erilaisia eliittitutkimuksessa käytettäviä tutkimusmenetelmiä. Suomalaista eliittirakennetta verrataan pohjoismaisiin eliittirakenteisiin.
Luento-osuus (24 t) suoritetaan oppimispäiväkirjalla (2 op), minkä lisäksi kirjoitetaan essee (3-8 op).
This course explores parliaments and new forms of citizen participation. After the course, the students have developed a critical viewpoint about the debate between traditional forms of representative democracy and newer alternative participatory mechanisms. Moreover, they acquire comprehensive knowledge of recent parliamentary reforms and democratic innovations to promote more direct or qualitative channels of civic involvement. From enhancing digital engagement and public consultation of legislative bills to experimenting with deliberative forums or embracing citizens initiatives, students can identify how contemporary parliaments try to reach out the people and assess the impact and limitations of such initiatives.
Email registration by 19 February essential
Kurssilla käsitellään Montesquieun ja Karl Marxin perustavaa merkitystä uuden ajan poliittisen ajattelun ja toiminnan historiassa.
Ennakkoilmoittautuminen Mikko Lahtiselle sähköpostitse 1.4.2016 mennessä.
It is commonly argued that the European Union suffers from a democratic deficit. Yet both academics and politicians are divided about both the existence of such deficit and about ways of addressing it. Drawing on a wide range of recent publications, the course examines various dimensions of the alleged democratic deficit from lack of citizen engagement to scenarios of genuine supranational democracy.
Email registration by 12 October essential
This course focuses on the interaction of small and great powers in Northern Europe, bilateral and multilateral political dynamics as well as on dynamics of change and continuity in Finnish-Russian relations and EU-Russian relations.
The course is web-based.
Registration in December 2015, starting 1st of December. See
Luennot ja kirjallisuus tentitään samalla kertaa yleisenä tenttipäivänä.
Course contents:
Global Health and Development (GHD)-ohjelman järjestämä kurssi, jonka toteuttavat julkisoikeus ja politiikan tutkimus.
This course aims to develop your understanding of business ethics and how organisations follow the code of ethics in their daily operations. The course is designed to provide insights into ethical theories and tools for developing ethical business practices along with your own exploration of ethical decision making and how to develop ethical leadership. However, the part of learning is developing an appreciation of your own aptitude and commitment for becoming an ethical professional.
Students will be working together in groups throughout the course, thus you should have enough time for it in your timetable.
KATVAA11 Business Ethics (5 ECTS) course (or corresponding studies) is a compulsory preceding course. Please notice, that it has to be completed before the beginning of course KATVAA12.
Please note: Preceding studies
Please note: Preceding studies
Applying to the KATVAA14 course:
Maximum of 25 students will be selected for the course. In order to apply for the course, the student is required to enrol latest 15.12. and write a motivation letter (1–2 pages) and send it to the course teacher latest 17.12.2015 by email (Anna.L.Heikkinen (a) uta.fi). The motivation letter should include the following:
1. periodilla pidettävä kurssi on avoin kaikille (eli Tay:n tutkinto-opiskelijoille, avoimen yliopiston opiskelijoille, JOO-opiskelijoille, lukioille, TAMKille jne). Kurssin 1. luentotentti: pe 16.10. klo 12-16 ls. D10a.
Osallistuminen opintojakson lähiopetuskerroille Tampereella on suositeltavaa, mutta ei jakson suorittamisen kannalta välttämätöntä. Kaikki muut luentokerrat tallennetaan lukuunottamatta 1.2 ja 8.2 luentokertoja, joista tulee luentomateriaali tarjolle verkkoon.
Ensimmäinen tenttimahdollisuus viimeisen luennon jälkeen Tampereelle, muuten tentittävissä sähköisessä tentissä Tampereella, Seinäjoella tai Porissa yhden kerran välillä 14.3-19.3 ja yhden kerran välillä 4.4-9.4.
Ylimääräinen tenttikerta sähköisessä tentissä 9.5-18.5.