EU:n tulee tavoitella kestävää hyvinvointia

Julkaistu 15.8.2024
Researchers in a group photo, with a screen in the background.
Yliopistonlehtori Tuuli Hirvilammi ja professori Liisa Häikiö olivat mukana laatimassa kestävän hyvinvoinnin politiikkasuositusta EU:lle. He koordinoivat ToBe-hanketta, joka piti aloitusseminaarinsa vuonna 2023 Tampereen yliopistolla. (Kuva: Okko Sorma/desingunderlined.com)
Miten Euroopan unioni voi edistää kestävyyttä ja samalla turvata kaikille riittävän hyvinvoinnin? EU-rahoitteisten hankkeiden tutkijat laativat tulevalle Euroopan komissiolle politiikkasuosituksen. Monitieteiseen tutkimukseen perustuen EU:n tulisi tavoitella integroivin politiikkatoimin kestävyyttä ja osallisuutta vahvistavaa hyvinvointia.

Tutkijoiden mukaan seuraavalla Euroopan komissiolla on ainutlaatuinen tilaisuus tehostaa hyvinvointipolitiikkaansa. Äskettäin julkaistussa tutkimuspaperissa ja politiikkasuosituksessa tutkijaryhmä esittää, miten EU voisi tuoda kestävyyttä ja osallisuutta vahvistavan hyvinvoinnin osaksi päätöksentekoaan.

Yliopistonlehtori Tuuli Hirvilammi ja professori Liisa Häikiö osallistuivat politiikkapaperin kirjoittamiseen. He toimivat EU-rahoitteisten, ToBe- ja MERGE-hankkeiden, johtajina ja koordinaattoreina Tampereen yliopistossa. Tutkimusraportin toimitti ja koordinoi professori Rutger Hoekstra Leidenin yliopistosta.

Euroopan komission tilauksesta laadittu raportti kertoo, miten EU voisi kehittää poliittisen ohjelman, jossa kestävyyttä ja osallisuutta vahvistava hyvinvointi asetetaan päätöksenteon keskiöön.

– Mikä parasta, uuden komission ei tarvitse aloittaa kaikkea alusta. Raportissa pohdimme, miten päättäjät voivat hyödyntää ja kehittää olemassa olevia mittaustapoja, politiikkakehyksiä,  lainsäädäntöä ja hyviä käytäntöjä ohjattaessa EU:ta kohti kaikkien hyvinvointia, Tuuli Hirvilammi sanoo.

Hyvinvointiohjelman tueksi tarvitaan uutta johtajuutta

Kestävyyttä ja osallisuutta vahvistavan hyvinvoinnin edistäminen voisi tapahtua kolmeen pääkohtaan perustuvan poliittisen ohjelman myötä.

Tutkijat korostavat tarvetta vahvistaa tutkimukseen perustuvia politiikkakäytäntöjä ja muutosindikaattoreita. Esimerkiksi hyvinvoinnin kehitystä tulisi mitata bruttokansantuote BKT:tä laajemmilla mittareilla. Toiseksi Euroopan unionin talous-, finanssi-, työllisyys- ja sosiaalipolitiikan koordinointimenettely, vuosittainen EU-ohjausjakso, on kirjoittajien mielestä uudistettava tukemaan paremmin kestävää hyvinvointia.

Kolmanneksi tutkijat esittävät erityisiä politiikkoja yhteiskunnallisten muutosten läpisaamiseksi.

Tutkijat ehdottavat hyvinvointitaloutta komissiossa erityisen varapuheenjohtajan johdettavaksi. Uusi varapuheenjohtaja vastaisi hyvinvointitalouden muutoksista ja siihen kytkeytyvistä politiikka-aloista. Raportissa hahmotellut yhteiskunnalliset muutokset ovat osallistava ja kestävä hyvinvointi, reilun ja kestävän talouden tiedepohjainen toteuttaminen kuten missiotalous, tutkimus ja innovaatiot sekä monitasoinen hallinto, joka korostaa kansalaisosallistumista. Nämä muutokset liittyvät 13 politiikan alaan. Kirjoittajat esittävät näihin liittyen myös tarkempia, kestävyyttä ja osallisuutta integroivia politiikkatoimia.

Raportin laativat neljän Horisontti Eurooppa -puiteohjelmaan kuuluvan tutkimus- ja innovaatiohankkeen konsortiokoordinaattorit ja politiikkavastaavat: SPES, ToBe, WISE Horizons ja WISER. Hankkeet tekevät toimivat yhdessä Tampereen yliopiston koordinoimassa MERGE-verkostoitumishankkeessa, jota EU niinikään rahoittaa Horisontti-ohjelmastaan.

Sosiaalipolitiikan professori Liisa Häikiö muistuttaa, että nyt on aika toimia.

– Toivon, että tutkimukseen perustuvat näkemyksemme kestävän ja osallisuutta vahvistavan hyvinvoinnin saavuttamisesta antavat arvokkaita ja vaikuttavia näkemyksiä EU:n toimijoille näinä epävarmoina aikoina, jotka ovat täynnä uhkia ja huolenaiheita kaikkialla maailmassa.

***

ToBe on tutkimushanke, joka kehittää kestävää hyvinvointia edistäviä politiikkakäytäntöjä ja muutosindikaattoreita talouden uudistamiseksi. Tampereen yliopisto johtaa yhteensä 14 partnerin konsortiota kolmella mantereella.

MERGE-hanke yhdistää tutkimuksen ja politiikan moniulotteisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Hanke pyrkii yhteiskehittämään uudenlaisia kestävän talouden mittareita ja politiikkatoimia EU:n päätöksenteon tueksi. MERGE tähtää siihen, että poliittiset päättäjät saavat uusinta tutkimustietoa päätöksentekoa varten. Näin pyritään luomaan nykyistä parempi perusta uudelle, kestävälle taloudelle.

A European Agenda to Navigate Uncertain Times

How to Steer the EU Towards Wellbeing for All, Now and in the Future.

Hoekstra, R. (ed), Barth, J., Bartolini, F., S., Biggeri, M., Burger, M., Ferrannini, A., Häikiö, L., Hirvilammi, T., Kaufmann, R., Rayner, L., Reuter, K., Sarracino, 2024. A European Agenda to Navigate Uncertain Times. How to Steer the EU Towards Wellbeing for All, Now and in the Future. A joint report by the coordinators and policy leads of Horizon Europe “Beyond-GDP” consortia SPES/ToBe/WISE Horizons/WISER/MERGE

Lue raportti ToBe-hankkeen sivuilla (Pdf)