Näin saat töitä! Journalismin iltapäivissä käsitellään sitä, mitä taitoja journalismissa tarvitaan juuri nyt

Julkaistu 16.8.2024
Työelämäprofessori Laura Saarikoski
Kuva: Antti Yrjönen
Journalistiikan työelämäprofessori Laura Saarikosken Journalismin iltapäivä -luentosarja alkaa 13.9.2024.

Saarikosken syksyn Journalismin iltapäivä -luentosarjassa käsitellään kolmea journalismin kehityssuuntaa:

• journalistisen menestyksen mittaamista,
  • alalla tarvittavia kykyjä ja niistä maksettavaa palkkaa sekä
  • kestävän toimittajaidentiteetin rakentamista ulkopuolista painostusta vastaan.

Luennoitsijat pohtivat yhdessä Saarikosken ja opiskelijoiden kanssa, mistä toimittaja nykyisin tietää, millainen on hyvä juttu. Miten menestystä toimituksissa mitataan? Miten toimittajien kannattaa varautua tekoälyn tuomiin muutoksiin, ja millaista palkkaa hän voi pyytää? Entä millaista paineensietokykyä tarvitaan toimittajilta 2020-luvulla, ja miten sitä voi harjoitella?

Luentosarja alkaa tiistaina 3.9.2024 journalistiikan työelämäprofessoreiden vahdinvaihdolla. Hannu Kivimäki summaa kello 12.15 alkaen, mitä edellinen lukuvuosi hänelle opetti. Kivimäen jäähyväisluennon otsikko on ”Mihin vielä tarvitaan visuaalisia journalisteja?”

Laura Saarikoski puolestaan käsittelee kello 13.15 alkavassa luennossaan media-alan tärkeimpiä muutoksia ja sitä, miten yksittäinen toimittaja voi parantaa kilpailuetuaan työmarkkinoilla. Hän käy läpi tulevan lukuvuoden teemoja ja ottaa vastaan ideoita siitä, mitä opiskelijat haluavat käsitellä luennoilla, harkkarin (eli harjoitustoimituksen) kollegiaalisissa iltamissa tai työelämäprofessorin vastaanotoilla. Saarikosken ensimmäisen luennon otsikko kuuluu: ”Näin saat töitä. Puheenvuoro toimittajan tarvitsemista taidoista ja media-alan muutoksesta 2020-luvulla.”

Muut luentokerrat ovat syyskuussa tiistaisin: 10. syyskuuta, 17. syyskuuta ja 24. syyskuuta. Kullakin kerralla on Saarikosken lisäksi 1–2 vierailijaa. Kokoontumiskerran ensimmäisen luento alkaa kello 12.15 ja toisen kello 13.15. Journalismin iltapäivä -vierailijaluennot lähetetään Tampereen yliopiston Radio Moreenissa suorana. Sarja on osa Journalismi ammattina -opintojaksoa, joka on suunniteltu ensisijaisesti Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille, mutta kaikki journalismista ja sen kehityssuunnista kiinnostuneet ovat tervetulleita seuramaan luentoja.

Luentosarja pidetään Tampereen yliopiston keskustakampuksen päätalon luentosalissa D11 ja lähetetään Radio Moreenin taajuudella 98,4 MHz. Lähetykset voi kuunnella myös jälkikäteen Radio Moreenin Soundcloudista.

Luentosarjan ja radiolähetysten ohjelma

Tiistai 3.9: Journalistiikan työelämäprofessoreiden vahdinvaihto

Klo 12.15–13.00: Työelämäprofessori (2023–2024) Hannu Kivimäki Mihin vielä tarvitaan visuaalisia journalisteja?

Klo 13.15–14.00: Työelämäprofessori Laura Saarikoski

Tiistai 10.9: Mikä on hyvä juttu ja kuinka sitä mitataan?

Klo 12.15–13.00: Työelämäprofessori Laura Saarikoski

Perusasiat kuntoon! Huono toimittaja ei ole se, joka ei tiedä, vaan se, joka ei kysy. Kymmenen ohjetta, jotka kestävät aikaa.
Klo 13.15–14.00: Tilauksista vastaava uutispäällikkö Jaakko Kangasluoma (Helsingin Sanomat) Analytiikka ystäväksi: mikä on hyvä juttu ja kuinka sitä mitataan? Agendalla ideointi, näkökulmitus, otsikointi ja ajoitus.

Tiistai 17.9: Mitä taitoja tarvitset 2020-luvulla ja mitä niistä maksetaan?

Klo 12.15–13.00: Tekoälyhankkeista vastaava kehitysjohtaja Esa Mäkinen (Helsingin Sanomat)
Ota AI-keno! Miten tekoäly muuttaa mediabisneksen ja kuinka toimittajan kannattaa varautua?

Klo 13.15–14.00: Työelämäprofessori Laura Saarikoski ja juristi Tytti Oras (Journalistiliitto)
Mitä kykyjä media-alalta puuttuu ja mitä niistä maksetaan?

Tiistai 24.9: Miten kestät kriittistä palautetta ja rakennat kestävän toimittajaidentiteetin?

Klo 12.15–13.00: Työelämäprofessori Laura Saarikoski
Näin kestät kriittistä palautetta ja jaksat hektisessä työelämässä.

Klo 13.15–14.00: Päätoimittaja Riikka Räisänen (Yle)
Miten julkisesti rahoitettu Yleisradio kestää poliittisen paineen?

Journalistiikan työelämäprofessori Laura Saarikoski

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta