Hyppää pääsisältöön

Globaalit haasteet vauhdittavat dronekehitystä

Julkaistu 9.1.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Drone
Robottiautot ja kuljetusdronet ovat kohta arkipäivää Tampereellakin. DRONE-osaaja-hankkeen päätösseminaari Hiedanrannan Kuivaamolla vei ajatukset tulevaisuuteen – matkustat ilmataksissa ja drone kuljettaa tilaamasi tuotteet kotiovellesi.

Dronet tulevat olemaan osa älykästä kaupunkikehitystä Tampereella, jossa Smart Tampere -kehitysohjelman katseet on suunnattu vuoteen 2040. Business Tampereen johtajan, Seppo Haatajan mukaan uusia innovaatioita, digitaalisuutta ja kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja haetaan nyt entistä pontevammin kaupungistumisen myötä, sillä 20 vuoden kuluttua Tampereen kaupunkiseudun asukas-, työpaikka- ja automäärät ovat kasvaneet merkittävästi.

Pirkanmaalla droneliiketoiminta on herättänyt suurta kiinnostusta. Pari vuotta sitten käynnistynyt DRONE-osaaja-hanke yhdisti alueen dronetoimijoita ja droneista kiinnostuneita pk-yrityksiä. Hankkeen avulla yrittäjät saivat erinomaisen mahdollisuuden testata droneja ja suunnitella niiden hyödyntämistä omassa liiketoiminnassaan.

Projektipäällikkö Joni Niemisen mukaan yrityksiä osallistui hankkeeseen laajalla skaalalla: autoalaa, vaatetusta, kiinteistöalaa, maalausta, valokuvausta, metsäalaa. Hanke tarjosi muun muassa turvallisuuskoulutuksia, teki yrityskonsultointia sekä järjesti droneaiheisia työpajoja. Päätösseminaari Hiedanrannassa 11.12.2018 huipentui dronetestihallin avaukseen, mikä on yksi osoitus hankkeen saavutuksista yhteistyössä Business Tampereen kanssa.

Dronepalveluliiketoiminta valtaa toimialoja

Dronekehitystä Pirkanmaalla jatkaa muun muassa 6Aika Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanke, hyödyntäen DRONE-osaaja-hankkeessa tehtyä työtä. Erityisesti kuljetusalan toiveesta on lähdetty kehittämään droneratkaisua kevyempään jakelutoimintaan. Tampereen osahankkeen projektipäällikkö Erkki Kiviniemen mukaan tavoitteena on päästä konkretiaan dronejen kanssa, ja nyt haetaan yrityksiä mukaan.

Dronetoiminta on valtakunnallisestikin iso ja ajankohtainen aihe. Dronejen lennättämistä ja käyttöä koskevat säädökset sekä turvallisuus nousevat entistä tärkeämmiksi sitä mukaa kuin toiminta laajenee. Säädösten valmistelu kuuluu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin vastuualueelle. Yhteisellä liikenteenohjausjärjestelmällä voidaan lisätä miehittämättömien ilma-alusten lentoturvallisuutta. Tero Vuorenmaa Robots.expert-yrityksestä kertoi seminaarissa U-Space-liikenteenohjausjärjestelmästä, jota kehitetään dronepalveluliiketoiminnan tueksi eri toimialoille: maanviljelyyn, maa-, meri- ja ilmaliikenteeseen, turvallisuuspalveluihin, media- ja viihdealalle, vakuutusalalle.

Tampereen yliopisto (aiemmin TTY) on toiminut DRONE-osaaja-hankkeessa tutkimuspartnerina. Tutkimuspäällikkö Jussi Aaltonen kertoi dronejen käyttöhaasteista arktisessa ympäristössä. Maapallon subarktinen alue on iso ja kattaa paljon tärkeitä luonnonvaroja, kuten öljyä ja mineraalivarantoja, joiden etsinnässä droneja voidaan hyödyntää. Samaan teemaan liittyen hän esitteli myös yliopiston ja TAMKin uutta aColor-hanketta. Se kehittää teknologiaa vaativissa meriolosuhteissa toimivalle yhteistyö- ja monirobotille, joka operoi niin meren pinnalla, ilmassa kuin pinnan alla.

Robotit tekevät murroksen logistiikassa

Seminaarin pääpuhujan, tulevaisuudentutkija Risto Linturin mukaan robottiautot tulevat tekemään murroksen kaupunkien logistisissa ratkaisuissa ja palvelurakenteessa, myös Suomessa. Robottiautojen tarve nousee globaaleista tarpeista; ilmastonmuutoksen pysäyttäminen, maailmankaupan muuttuminen sekä energialähteiden hyödyntäminen. Linturin mukaan robottiautoilla on vaikutuksia sekä tavara- että henkilöliikenteeseen, ja lähilogistiikalle vaikutukset ovat erityisen suuret. Tavaroiden tuotantoa saadaan takaisin lähemmäs, ja lähialueen sisälle tulee lisää logistiikkaa.

Linturin mukaan robotiikka tulee vahvistamaan rooliaan lähes kaikilla toimialoilla. Maailmalla ilmataksit ja dronet ovat jo jossain määrin käytössä. Esimerkiksi Afrikan Ruandassa käytetään droneja lääkinnällisiin tarpeisiin, veren sekä lääkkeiden kuljettamiseen. Saksassa DHL on ottanut kuljetusrobotit käyttöön defibrillaattoreiden kuljetuksessa sydänpotilaiden saataville.


Lisätietoa: projektipäällikkö Joni Nieminen, joni.nieminen [at] tuni.fi


Teksti: Kukka-Maaria Korko
Kuva: Pixabay