Jane ja Aatos Erkon säätiö rahoittaa tekoälyä hyödyntävää leukemiatutkimusta 1,5 miljoonalla eurolla

Julkaistu 4.10.2024
Lääkärintakkiin pukeutunut henkilö seisoo kädet taskussa. Taustalla ison rakennuksen seinää ja istutuksia.
Lasten hematologian ja onkologian professori Olli Lohi koordinoi uutta Tampereen yliopiston ja itä-Suomen yliopiston yhteishanketta.Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Rahoitetussa hankkeessa keskitytään lasten ja nuorten akuuttiin lymfoblastiseen leukemiaan. Tavoitteena on vähentää hoidon aiheuttamia haittoja, parantaa leukemian ennustetta ja lisätä tietoa taudin biologiasta.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt 1,5 miljoonan euron rahoituksen Tekoäly- ja omiikkamittareita lasten ja nuorten leukemian hoitojen valintaan -hankkeelle. Hanke on Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen yhteinen, ja sitä koordinoi professori Olli Lohi Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Euroopassa diagnosoidaan vuosittain noin 5000 akuuttia lymfaattista leukemiaa (ALL) lapsilla ja nuorilla. Se voidaan jakaa T-soluista ja B-soluista peräisin oleviin alamuotoihin. Nykyhoidolla noin 80 prosenttia T-ALL-tapauksista ja 90 prosenttia B-ALL-tapauksista voidaan parantaa, mutta hoito on pitkä ja sillä on merkittäviä haittavaikutuksia.

Tutkimushankkeen tavoitteena on kehittää tehokkaampia ja vähemmän haitallisia yhdistelmä- ja immunologisia hoitoja. Hankkeessa etsitään ja optimoidaan uusia B- ja T-solureseptorien signalointireitteihin ja leukemiasolujen aineenvaihduntaan pureutuvia lääkehoitoja sekä valjastetaan elimistön oma immuunipuolustus tehostamaan hoitovastetta. Lisäksi hankkeessa hyödynnetään moniulotteista biologista dataa, jonka analysoinnissa ja hoidon vasteen ennustamisessa hyödynnetään uusimpia tekoälysovelluksia.

– Tämä rahoitus mahdollistaa tutkimustyön jatkamisen lasten ja nuorten leukemian hoidon hyväksi. Jatkamme hankkeessa itse löytämiemme lääkehoitojen kehittämistä ja tutkimme, kuinka elimistön puolustussoluja voisi käyttää leukemiahoidon apuna. Tekoälyn avulla pyrimme ennustamaan potilaskohtaisesti, mikä hoito on paras kullekin potilaalle, Lohi sanoo.

Itä-Suomen yliopistosta hankkeessa ovat mukana professori Merja Heinäniemi ja professori Sui Huang biolääketieteen yksiköstä sekä apulaisprofessori Ville Hautamäki tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Tampereen yliopiston osuus rahoituksesta on 675 000 euroa ja Itä-Suomen yliopiston osuus 825 000 euroa. Viisivuotinen hanke alkaa 1.1.2025.

Lue lisää säätiön sivuilta