Scopus AI on käytössäsi - tule mukaan tietoiskuun 21.10.2024

Julkaistu 3.10.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjasto on hankkinut korkeakouluyhteisön käyttöön Scopus AI -työkalun. Scopus AI:n avulla voit perehtyä generatiivista tekoälyä hyödyntävän tiedonhaun mahdollisuuksiin. Tule mukaan Scopus AI -tietoiskuun 21.10. - ilmoittaudu ennakkoon!

Scopus AI on Elsevierin Scopus-tietokannan lisäosa, joka hyödyntää Scopuksen sisältöä ja perustuu luonnollisen kielen prosessointiin. Tämä tarkoittaa, että voit esittää kysymyksesi tai muotoilla hypoteesisi vapaamuotoisesti, ilman tarvetta täsmällisille asiasanoille tai Boolen operaattoreille.

Kun kirjoitat kysymyksen tai hypoteesin, Scopus AI analysoi vuodesta 2003 eteenpäin julkaistuja tutkimuksia ja luo niiden tiivistelmien pohjalta vastauksen. Vastaus koostuu useista elementeistä: lyhyestä yhteenvedosta tietokannan sisäisine viitteineen, laajennetusta yhteenvedosta, käsitekartasta, aiheen asiantuntijoista sekä tutkimusalueen keskeisistä julkaisuista (jotka voivat olla myös ennen vuotta 2003 julkaistuja).

Kirjasto järjestää tietoiskun työkalun käytöstä
pe 29.11.2024 klo 9.15-9.45 (suomeksi)

Lisäksi Elsevierin Scopus AI asiantuntijat pitävät englanninkielisen koulutuksen 21.10. klo 10-11. Huomaa, että koulutukseen on ennakkoilmoittautuminen.

Ilmoittautumislinkki Elsevierin koulutukseen.