Koulutus tutkimusaineiston kuvailutietojen tallentamisesta TUNICRIS-järjestelmään 26.9.2024 klo 15.15

Julkaistu 18.9.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuinka teen tutkimusaineistostani löydettävämmän? Voinko tallentaa tutkimusaineistoni julkiset kuvailutiedot TUNICRISiin? Koulutuksessa perehdytään käytännönläheisesti siihen, miten tutkimusaineiston julkisten kuvailutietojen tallentaminen tapahtuu.

Useat rahoittajat edellyttävät tutkimusaineistojen parempaa löydettävyyttä, saavutettavuutta, yhteentoimivuutta ja uudelleenkäytettävyyttä kehottamalla jakamaan tutkimusaineistoja ns. FAIR-periaatteiden mukaisesti. Yksi hyvin keskeinen tekijä FAIR-periaatteiden toteuttamisessa on tutkimuksen ns. metatietojen, aineistoa kuvailevan tiedon julkaiseminen.

Tässä koulutuksessa perehdytään tutkimusaineiston julkisten kuvailutietojen tallentamiseen TUNICRIS-tutkimustietojärjestelmässä. Käymme yhdessä läpi millaisia tietoja tutkimusaineistostasi olisi hyvä tallentaa tutkimustietojärjestelmään ja kuinka ne tulevat näkyviin järjestelmän julkiseen portaaliin.

Koulutuksen jälkeen hallitset seuraavia asioita:

• Opit tallentamaan julkiset kuvailutiedot tutkimusaineistostasi TUNICRISiin
  • Hahmotat, millä eri tavoilla järjestelmään on mahdollista lisätä tietoja ja mihin tietoja hyödynnetään edelleen
  • Löydät lisäohjeita ja tiedät mistä pyytää tarvittaessa apua

Ajankohta: 26.9.2024, kello 15.15–15.45.

Kouluttajina toimivat kirjaston avoimen tieteen asiantuntijat. Koulutus järjestetään Zoomissa, eikä sitä tallenneta.

Tästä linkistä pääset intran tapahtumasivulle, josta voit helposti poimia tapahtuman omaan Outlook-kalenteriisi.