Puheenvuoroja avoimesta tieteestä Open Access -viikolla

Julkaistu 18.10.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Maapallo.
Ensi viikolla eli viikolla 43 vietetään jälleen kansainvälistä Open Access -viikkoa. Viikon kunniaksi kirjaston asiantuntijat ovat laatineet puheenvuoroja avoimen tieteen aihepiireistä, joiden parissa he työskentelevät. OA-viikon juttusarjassa on luvassa asiaa muuan muassa tutkijan näkyvyydestä, kansalaistieteestä sekä avoimuudesta opetuksessa ja opiskelussa. Jutut ilmestyvät intrassa ja kirjaston verkkosivuilla.

OA-viikon teema on tänä vuonna “Community over Commercialization”. Ajatus tutkimustulosten avoimesta saatavuudesta on toki ollut mukana Open Access -liikkeessä alusta lähtien, mutta viime vuosina avoimuuden merkitystä on alettu korostaa muuallakin kuin ruohonjuuritasolla.

Monet merkittävät tutkimusrahoittajat sekä Euroopan Unionin neuvosto ovat peräänkuuluttaneet reiluutta ja tasapuolisuutta tieteellisen julkaisemisen malleihin. Eli nimenomaan community over commercialization: raha tai pikemminkin sen puute ei saisi nousta tutkimustulosten hyödyntämisen, opiskelun tai julkaisemisen esteeksi missään maailman kolkassa. Myös Tampereen yliopiston avoimen tieteen linjaus sekä Tampereen ammattikorkeakoulun Avoimen TKIO-toiminnan linjaus ja periaatteet nostavat tiedollisen tasa-arvon ja taloudellisen kestävyyden keskeisiksi tavoitteiksi avoimessa julkaisemisessa.

Kuten kansallisen FinELibin-konsortion sivuilta löytyvä kuvio osoittaa, avoimia artikkeleita julkaistaan kuitenkin yhä enemmän hybridilehdissä eli sellaisissa, jotka perivät sekä tilaus- että kirjoittajamaksuja. Tämä malli todennäköisesti nostaa hintoja pitkällä aikavälillä ja säilyttää nykytilanteen ennallaan eli suuret kustantajat voivat lähestulkoon sanella ehdot yliopistoille ja muille asiakkailleen. (Vinkki: Samalla sivulla voi myös tutkia, mitkä kustantajat ovat suurimmat pelaajat maksullisessa Open Access -julkaisemisessa.)

Tieteellisten kirjastojen näkökulmasta kustannusten nousu on ollut huolestuttavaa jo vuosikymmeniä, mitä havainnollistaa Jyväskylän yliopiston Avoimen tiedon keskuksen johtaja Irene Ylönen blogikirjoituksessaan Tieteellinen julkaiseminen on rikki. Hyvän kokonaiskuvan ilmiöön puolestaan tarjoaa Mika Holopaisen haastattelu Mikael Laaksosta: Tutkimus on avautunut, mutta reilun kaupan open access on vielä marginaalista.

Taustaa

Kansainvälisen Open Access -viikon ajatuksena levittää tietoa avoimen julkaisemisen hyödyistä, jakaa hyviä käytäntöjä sekä tavoittaa uusia yleisöjä, jotta avoimuudesta tulisi tieteen “uusi normaali”. Viikon on ideoinut tieteellisten kirjastojen kansainvälinen yhteenliittymä Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition eli SPARC.

Viikon aikana järjestetään runsaasti erilaisia konferensseja ja webinaareja, joista ainakin osa on avoimia kaikille.

Kirjaston avoimen tieteen koulutukset ja tietoiskut OA -viikolla

Teksti: Anna Ruth