Tampereen yliopisto piti asemansa THE-yliopistovertailussa

Julkaistu 15.10.2024
Kolme kuvaa, joissa ihmisiä, Ttutkimusta ja toimintaa yliopistossa.
Tampereen yliopisto sijoittuu 350:n joukkoon tuoreessa kansainvälisessä yliopistovertailussa. Times Higher Education (THE) -lehden rankingissa yliopiston vahvuutena on yritysyhteistyö.

THE-vertailussa oli mukana yli 2 000 maailman yliopistoa. Uutena listalle nousee tänä vuonna 185 yliopistoa. Tampereen yliopisto pääsee luokkaan 301–350, mikä on sama sijoitus kuin viime vuonna. Parhaimmat pisteensä yliopisto saa toista vuotta peräkkäin yritysyhteistyöstä.

Yritysyhteistyö (industry) tarkoittaa yrityksiltä saatua ulkopuolista tutkimusrahoitusta sekä tutkimuksessa syntyneitä patentteja.

Listalla on 10 suomalaisyliopistoa, joista Tampereen yliopisto sijoittuu jaetulle neljännelle sijalla Turun yliopiston kanssa.

Vertailun tulosindikaattorit mittaavat yliopistojen opetusta, tutkimusta, yritysyhteistyötä ja kansainvälisyyttä.

THE-rankingin kärkisijalla on Oxfordin yliopisto.

Tutustu THE-rankingiin