Rehtori Keijo Hämäläinen lukuvuoden avajaisissa: Tiede ja koulutus avaimia yhteiskunnan hyvinvointiin

Julkaistu 4.9.2024
Rehtorin viittaan pukeutunut mies puhujapöntössä.
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto vietti uuden lukuvuoden 2024–2025 avajaisia tiistaina 3. syyskuuta keskustakampuksella. Rehtori Keijo Hämäläinen korosti puheenvuorossaan tieteen ja koulutuksen merkitystä suomalaisten yhtenäisyydelle, yhteiskunnan kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille, taloudelliselle kilpailukyvylle ja kansalliselle huoltovarmuudelle.

Rehtori Keijo Hämäläinen iloitsikin tutkimus- ja kehitystoimintaa edistävistä panostuksista, kuten kansallisesta tohtoripilotista, jolla koulutetaan tuhat uutta tohtoria erityisesti elinkeinoelämän TKI-toiminnan tueksi. Tampereen yliopistossa ohjelmaan osallistuu 106 tohtoriopiskelijaa.

Hämäläinen muistutti, että yliopistojen perusrahoituksen vahvistaminen edistää kriisien kiusaamassa maailmassa osaamisemme huoltovarmuutta. Yksi esimerkki tästä on Tampereen yliopistoon sijoittuva puolijohdesirujen koteloinnin ja testauksen pilottilinja, jonka kokonaisarvo on 40 miljoonaa euroa.

– Tämä merkittävä investointi saatiin Tampereelle koko Pirkanmaan alueen toimijoiden yhteistyön tuloksena ja on erinomainen esimerkki ekosysteemimme vahvuudesta.

Rehtori toi myös esiin huolen maailman onnellisimman kansan nuorisosta, josta iso osa voi huonosti. Hämäläisen mukaan opiskelijoiden mielenterveyden ongelmat ovat nousseet jo merkittävimmäksi syyksi opintojen viivästymiseen.

– Tänä lukuvuonna olemmekin ottaneet koulutuksen kehittämisen painopisteeksi moninaistuvien oppijoiden huomioimisen, hän kertoi.

Hämäläisen mukaan Tampereen yliopisto on selvinnyt haasteellisista viime vuosistaan hyvin ja yliopistolla on löydetty yhteinen sävel ja keskinäinen arvostus.

– Paljon meillä toki on vielä parannettavaa tekemisessämme mutta rakentavasti yhdessä toimien tulemme siinä varmasti onnistumaan. Tästä on hyvä jatkaa tulevaisuuteen ja asettaa tavoitteemme vieläkin korkeammalle.

Kvartetti esiintymislavalla.
Virtuoosimainen kvartetti Tango Revolution kirvoitti juhlaväeltä raikuvat aplodit.
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Osaamisen tukeminen on arvovalinta

Juhlapuheen piti Tampereen pormestari Kalervo Kummola. Hänen mukaansa yliopiston rooli kaupungin vetovoimatekijänä on korvaamaton maailmassa, jossa muutokset seuraavat toisiaan ja menestyminen on kiinni osaamisesta vahvemmin kuin koskaan. Ne kaupungit onnistuvat, jotka pystyvät työllistämisen lisäksi luomaan osaajilleen sujuvan arjen.

Kummola oli erityisen ilahtunut siitä, että Tampereen kaupungin, yritysten ja eri organisaatioiden yhteistyöllä saatiin rahoitettua yliopistoon elämystalouden professuuri

– Elämyksiähän ihmiset myös kaipaavat, Kummola totesi.

Tampereen ylioppilaskunta TREY:n hallituksen puheenjohtaja Noora Hakulinen painotti tervehdyksessään yliopiston moninaista roolia: se ei ole pelkkä oppilaitos, vaan paikka, jossa yksilö voi kasvaa ja oppia, etsiä ja löytää itsensä sekä kuulua joukkoon.

– Myös ylioppilaskunta osallistuu opiskelijoiden kasvattamiseen kriittisiksi, valveutuneiksi ja aktiivisiksi kansalaisiksi. Yliopistoyhteisö tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa. Ottakaa näistä mahdollisuuksista kiinni, hän kannusti kanssaopiskelijoita.

Juhlavieraita verkostoitumassa lämpiössä.Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Avajaiset ovat katsottavissa tallenteena kahden viikon ajan (17.9.2024 saakka)

Tutustu avajaisjuhlan ohjelmaan