Tampereen yliopisto sijoittui 500 maailman parhaan yliopiston joukkoon QS-rankingissa

Julkaistu 5.6.2024
Tutkimusta ja toimintaa, yksityiskohtia ja näkymää Tampereelta.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
QS World University Rankings 2025 listaa Tampereen yliopiston parhaan kolmanneksen joukkoon. Yksittäisistä indikaattoreista paras sijoitus tuli kansainvälisestä tutkimusverkostosta.

QS-ranking vertailussa on mukana kaikkiaan 1 503 yliopistoa ja korkeakoulua eri puolilta maailmaa. Tampereen yliopisto pääsee sijalle 462. Suomesta mukana oli yhdeksän yliopistoa, joista Tampereen yliopisto sijoittui kuudenneksi.

Yliopistoja arvioitiin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen (Sustainability), työllistymisen (Employment Outcomes) ja kansainvälisten tutkimusverkostojen (International Research Network) perusteella.

Lisäksi pisteindikaattoreina toimivat akateeminen maine (Academic Reputation), valmistuneiden maine työnantajien keskuudessa (Employer Reputation) ja opetus- ja tutkimushenkilöstön sekä opiskelijoiden suhdeluku (FacultyStudent Ratio).

Vertailussa mitataan myös tutkimuksen viittausmääriä ja kansainvälisyyttä.

Yksittäisistä indikaattoreista Tampereen yliopiston paras sijoitus tuli kansainvälisestä tutkimusverkostosta, jossa nousua oli 24 sijaa ja sijoitus nyt 251.

Maailman parhaimman yliopiston paikkaa pitää jälleen yhdysvaltalainen Massachusetts Institute of Technology (MIT) perässään englantilaiset Imperial College London ja Oxfordin yliopisto.

Tutustu OS-vertailuun