Tule mentoriksi uravalintojaan tekevälle nuorelle tutkijalle!

Julkaistu 24.10.2023
Illustration photo
Kuva: Saara Lehtonen / Tampereen ammattikorkeakoulu
Jo kokeneempia tohtoreita sekä väitöskirjatutkijoita ja post doc -tutkijoita yhdistävään mentorointiohjelmaan etsitään mentoreita erilaisilta työurilta. Tampereen yliopiston mentorointiohjelman tavoitteena on tukea nuorten tutkijoiden urapohdintoja, verkostoitua ja oppia yhdessä.

Ohjelmaan haetaan mentoreita monipuolisesti niin akateemiselta puolelta kuin työelämän muilta sektoreilta. Mentoriksi voi ilmoittautua 1. joulukuuta asti oheisella lomakkeella: https://forms.office.com/e/gnUFra5q6V

Mentorointiohjelma kestää tammikuusta kesäkuulle 2024. Parien on tarkoitus tavata ohjelman aikana noin viisi kertaa ja lisäksi ohjelmassa on yhteisiä tapaamisia, kaksi kaikille yhteistä tapaaminen 31.1. ja 5.6. klo 17-18.30 sekä yksi aktoreille suunnattu tapaaminen 10.4.

Mentorikin oppii tehtävässään

Ohjelma on suunnattu loppuvaiheen väitöskirjatutkijoille sekä post-doc -vaiheen tutkijoille. Mentorointi tukee osallistujien ammatillista ja henkilökohtaista kehittymistä ja auttaa selkiyttämään omia ajatuksia tulevaisuuden uravalinnoista.

Mentoreille ohjelma tarjoaa paitsi mahdollisuuden tukea nuorta tutkijaa uravalinnoissaan, myös esimerkiksi coaching-taitojen oppimista, uusia ideoita ja näkökulmia muilta ohjelmaan osallistujilta sekä mahdollisuuden oman uran ja osaamisen reflektoimiseen.

Erilaisia uravalintoja tehneitä tohtoreita toivotaan mukaan

Mentoriksi sopii myös ulkomailla työskentelevä ja asuva tohtori, koska ohjelman tapaamisiin voi osallistua myös etäyhteyksin. Mukaan tarvitaan erilaisia uravalintoja tehneitä tohtoreita – juuri sinun taustasi ja kokemuksesi voivat olla niitä, mitä joku yliopiston nuorista tutkijoista haluaisi mentoriltaan. Tohtorintutkinnon lisäksi mentoreilta toivotaan vähintään kahden vuoden työkokemusta väitöksen jälkeen.

Mentorointiparit muodostetaan yhteisten tekijöiden pohjalta. Yhdistäviä asioita voivat olla esimerkiksi mentorin uravalinnat ja aktorin uratähtäimet, samansuuntaiset alat, yhteinen osaaminen tai muut kiinnostuksen kohteet.

Lue lisää mentorin roolista yliopiston verkkosivuilta.

Lisätiedot

Ohjelmaan ja osallistumiseen liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä HRD-tiimiin,hrd.tau [at] tuni.fi (hrd[dot]tau[at]tuni[dot]fi), tai suoraan ohjelmaa koordinoiviin HR-asiantuntija Eveliina Nurmeen (eveliina.nurmi [at] tuni.fi (eveliina[dot]nurmi[at]tuni[dot]fi)) tai erityisasiantuntija Raisa Suomiseen (raisa.suominen [at] tuni.fi (raisa[dot]suominen[at]tuni[dot]fi)).