TUPin joulutervehdys

Julkaistu 16.12.2021
Lumihiutale ja kirjaa esittävä logo limittäin.
Tampere University Pressille on valittu uusi toimitusneuvosto kaudelle 2022–2024. Ensi vuonna luovutaan myös kirjoittajamaksuista eli open access -kirjan julkaiseminen TUPilla on jatkossa kirjoittajille maksutonta.

Tampere University Press aloittaa vuoden 2022 uuden toimitusneuvoston ohjauksessa. Toimitusneuvostoon oli marras-joulukuussa avoin haku ja lisäksi lähetettiin täsmäkutsuja.

TUPin toimitusneuvosto kaudella 2022–2024:

• Jonne Arjoranta, tutkijatohtori, dosentti, Jyväskylän yliopisto
  • Outi Autti, yliopistonlehtori, dosentti, Oulun yliopisto
  • Isto Huvila, professori, Uppsala universitet
  • Mikko Keskinen, professori, Jyväskylän yliopisto
  • Anna Kronlund, tutkija, Jyväskylän yliopisto
  • Riitta Lähdemäki, kirjastonjohtaja, Tampereen yliopisto
  • Vuokko Niiranen, professori, Itä-Suomen yliopisto
  • Päivi Pahta, dekaani, Tampereen yliopisto (puheenjohtaja)
  • Eero Pantzar, professori emeritus, Tampereen yliopisto
  • Elina Pirjatanniemi, professori, Åbo Akademi
  • Anne Soronen, tutkijatohtori, Tampereen yliopisto
  • Timo Toikko, professori, Itä-Suomen yliopisto

Hakijoiden joukosta valittiin kokoonpano, joka kattaa mahdollisimman hyvin TUPin julkaisuprofiilia vastaavat tutkimusalat. Lisäksi huomioitiin hakijoiden perustelut sekä eri yliopistojen edustus toimitusneuvostossa. Suurin osa toimitusneuvoston jäsenistä on uusia. Edelliseltä kaudelta jatkavat Mikko Keskinen, Vuokko Niiranen ja Elina Pirjatanniemi.

Ei kirjoittajamaksuja

Myös muita positiivisia uudistuksia on luvassa. Ensi vuonna Tampere University Press luopuu kokonaan kirjoittajamaksuista. Tähän asti open access -kirjan julkaisemisesta on peritty maksu, jolla on katettu osa julkaisemisen kuluista. Kirjoittajamaksuista luopuminen mahdollistaa tutkijoille tasapuolisen mahdollisuuden saada teoksensa avoimesti julkaistuksi. Muutos sujuvoittaa myös julkaisuprosessia, sillä kirjojen julkaisuaikatauluja ei tarvitse enää yrittää sovittaa hankkeiden aikatauluihin.

Esittäytymistä suurelle yleisölle

Joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna TUP osallistui Tampereen Kirjafestareille näytteilleasettajana ja ohjelmantuottajana. Kirjamessuilla palkittiin TUPin vuoden kirja sekä järjestettiin paneelikeskustelu avoimesta kirjanjulkaisemisesta. Osastolla pääsimme kertomaan messuyleisölle muun muassa, että tiedettä todella julkaistaan muillakin kielillä kuin englanniksi, ja että kustannustoiminta tarkoittaa eri asiaa kuin painotuotteiden valmistus. Toisaalta moni kävijä tunsi TUPin entuudestaan, ja ne, jotka eivät tunteneet, ilahtuivat kuulleessaan maksuttomista verkkokirjoista.

Tampere University Pressin kirjat ovat avoimesti saatavilla esimerkiksi Trepo-julkaisuarkistossa. Uudistuneesta teosluettelosta löytyvät niin uutuuskirjojen tiedot kuin vanhemmat julkaisut aina vuodesta 1994 lähtien.

Tampere University Pressin väki toivottaa hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta!

Ihmisiä kirjamessuosastojen välissä.