Palkintoja viestinnän ja vuorovaikutuksen alan opiskelijoiden tutkielmille – Tiia Hätösen palkittu työ tarkastelee empatian ilmenemistä eduskunnan budjettikeskusteluissa

Julkaistu 12.10.2024
Kuvassa lukee Prologos ry palkitsi ansiokkaita viestinnän ja vuorovaikutuksen alan maisterintutkielmia.
Palkittujen töiden aiheina työyksinäisyyden kokemukset, empaattisuus eduskunnan keskusteluissa ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden verkkoneuvonta mobiilisovellus Jodelissa.

Prologos ry palkitsi ansiokkaita viestinnän ja vuorovaikutuksen alan maisterintutkielmia. Neljättä kertaa jaetut palkinnot myönnettiin kolmelle maisterintutkielmalle ympäri Suomen. Palkinnon saivat Emmi-Leena Juutilainen (Vaasan yliopisto), Johanna Viren (Jyväskylän yliopisto) ja Tiia Hätönen (Tampereen yliopisto). Gradupalkinnoilla yhdistys haluaa rohkaista alaa edistävää ja keskustelua herättävää viestinnän ja vuorovaikutuksen tutkimusta nostamalla esiin opinnäytetöitä ja niiden tekijöitä.

Tiia Hätösen työ tarkasteli empatian ilmenemistä eduskunnan budjettikeskusteluissa. Tutkielmassa analysoitiin eduskunnan käymää talousarviokeskustelua empatian ilmausten, empatian tavoitteiden ja empatian kohteiden näkökulmasta. Tutkielman tulokset havainnollistavat empatian ilmausten kytkeytyvän puoluepoliittisiin linjauksiin:

“Eräänä aamuna lehteä lukiessani törmäsin toimittajan väitteeseen, jossa hän sanoi ‘kaikkihan sen tietävät, ettei julkisessa keskustelussa ole empatiaa’. On lohduttavaa, että aineistostani sitä löytyi. Empatia on kuitenkin valjastettu instrumentaaliseen käyttöön, eli sitä käytetään vaikuttamisen välineenä ja osana retoriikkaa. Lisäksi empatia sai välillä ironian piirteitä, eli sitä käytettiin pyrkimyksenä saattaa keskustelun toinen osapuoli huonoon valoon”, Hätönen pohtii.

Emmi-Leena Juutilaisen työ käsitteli voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden kokemuksia verkkoneuvonnasta mobiilisovellus Jodelissa. Tutkielmaa varten haastateltiin verkkoneuvontaa tekeviä työntekijöitä. Tutkielman tulokset havainnollistavat, kuinka anonyymi sosiaalinen media voi tarjota matalan kynnyksen väylän auttaa nuoria ja nuoria aikuisia heidän elämänsä eri haasteissa.

“On kiehtovaa kuinka luontevasti verkkoneuvojat omaksuvat Jodelin keskustelutyylin, mikä voi parhaimmillaan hälventää raja-aitoja auttajien ja autettavien välillä. Tutkielmani mukaan verkkoneuvonta Jodelissa voi vaikuttaa positiivisesti nuorten mielikuviin auttavista organisaatioista ja edistää hakeutumista kasvokkaisten palveluiden piiriin”, Juutilainen toteaa

Johanna Virenin työ keskittyi työyksinäisyyttä kokeneiden käsityksiin työyhteisön vuorovaikutuksesta. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä, ja tuloksia voi soveltaa työyhteisöjen vuorovaikutuksen kehittämisessä työyksinäisyyden vähentämiseksi.

“Valitettavasti kaikille ei suoda tasavertaisia mahdollisuuksia laadukkaaseen vuorovaikutukseen töissä. Useimmilla meistä on tarve luoda ja ylläpitää hyviä työtoverisuhteita, kokea kuuluvansa joukkoon ja saada tukea työtovereilta. Nämä tarpeet täytetään vuorovaikutuksen avulla, ja niiden täyttymättä jääminen voi tehdä olon yksinäiseksi ja näkymättömäksi töissä”, Viren kiteyttää.

Prologos ry myönsi palkinnot lauantaina 12.10.2024 Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivien päätteeksi. Prologos ry on valtakunnallinen tieteellinen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää viestinnän ja vuorovaikutuksen tutkimusta ja opetusta Suomessa. Prologos ry perustettiin vuonna 1989, ja yhdistyksessä on noin 200 jäsentä. Prologos ry on Tieteellisten seurain valtuuskunta TSV:n ja Suomen tiedekustantajien liitto ry:n jäsenyhdistys.

Kaikki palkitut työt ovat avoimesti saatavilla:

Lisätietoja:
FT Kaisa Lindholm, Prologos ry:n puheenjohtaja

www.prologos.fi | www.facebook.com/PrologosRy | www.twitter.com/Prologos_ry | www.linkedin.com/company/prologosry