Tampereen yliopisto aloittaa ensimmäisenä Suomessa talotekniikan yliopisto-opetuksen

Julkaistu 1.10.2024
Nuoria ihmisiä kirjastossa lukemassa ja työskentelemässä läppärillä.
Kuva: : Dimitra Panopoulou-Huovila / TAMK
Talotekniikan ratkaisuilla voidaan edistää hiilineutraalisuutta, säästää energiaa ja parantaa sisäilmaa. Rakentamisen alalla vihreän siirtymän ja energiamurroksen huippuosaajista on pulaa. Tampereen yliopisto vastaa osaamistarpeeseen aloittamalla elokuussa 2025 talotekniikan diplomi-insinööriopinnot ensimmäisenä Suomessa.

Nopea teknologinen kehitys ja kiihtyvä digitalisaatio haastavat rakennusalaa uudistumaan. Samalla talotekniikan merkitys kasvaa hiilineutraalisuus- ja energiatehokkuustavoitteiden myötä. Rakennusala on murroksessa, jossa yhteistoiminnalliset hankkeet lisääntyvät ja älykkäät rakennukset vaativat talotekniikan suunnittelijoilta ja urakoitsijoilta entistä vahvempaa roolia.

Yliopistotasoinen koulutus tarjoaa syvällisen ymmärryksen uusista teknologioista ja edistää tutkimusta ja kehitystä alalla. Tampereen yliopiston uuden koulutuksen ansiosta alalle valmistuu jo muutaman vuoden päästä talotekniikkaan erikoistuneita rakennustekniikan diplomi-insinöörejä, joilla on kykyä innovoida ja kehittää teknologioita, hallita kokonaisuuksia ja johtaa vaativia projekteja.

Tampereen yliopistossa talotekniikan teollisuusprofessorina työskentelevän Piia Sormusen mukaan rakentamisen alalla odotetaan uutta talotekniikan koulutusohjelmaa kuin kuuta nousevaa.

– Talotekniikan koulutuksella varmistamme, että rakennusala ja rakennettu ympäristö pystyvät vihreään siirtymään ja hiilineutraalisuuden edistämiseen sekä takaamaan rakennusten käyttäjien viihtyvyyden, terveyden ja turvallisuuden myös tulevaisuudessa, sanoo Sormunen.

Sormunen korostaa, että uusi koulutus mahdollistaa talotekniikan projektinjohto-osaamisen kasvattamisen niin suunnittelussa, rakentamisessa kuin teollisuudessakin.

Tällä hetkellä talotekniikkaa voi opiskella yli kymmenessä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Erillisiä aineita, kuten esimerkiksi energiatekniikkaa on voinut opiskella yliopistoissa Tampereella ja Lappeenrannassa sekä LVI-järjestelmien suunnittelua Aalto-yliopistossa.

Tampereella opintonsa pääsee aloittamaan 20 talotekniikan opiskelijaa lukuvuonna 2025–2026. Opinnot ovat avoinna esimerkiksi talotekniikasta amk-insinööreiksi tai yliopistosta soveltuvalta alalta tekniikan kandidaatiksi valmistuneille.

– Lähtötilanne on, että talotekniikkaa opetetaan osana rakentamistalouden syventymisvaihtoehtoa. Kehitämme kuitenkin opetusta koko ajan vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin, Sormunen lupaa.

Sormunen koordinoi myös tutkijoiden ja yritystoimijoiden Talotekniikka 2030 -yhteistyöhanketta, jonka visiossa korostuu talotekniikan rooli vastuullisessa rakentamisessa.

Talotekniikan yliopistokoulutus tukee myös Suomen taloudellista kasvua ja kilpailukykyä. Koulutetut ammattilaiset voivat auttaa suomalaisia yrityksiä pysymään kilpailukykyisinä kansainvälisillä markkinoilla ja edistää kestävää kehitystä.

Talotekniikan opintosuunta julkistettiin Kiinkon järjestämässä Talotekniikka NEXT -tapahtumassa Helsingissä 1. lokakuuta 2024.