Tutkijakollegiumin uudet tutkijat ovat aloittaneet tehtävissään

Julkaistu 20.9.2024
Ryhmä tutkijoita
Tutkijakollegiumin uudet tutkijat toivotettiin tervetulleiksi 11.9. kauden avausseminaarin merkeissä. Tutkijakollegiumin yleiseen ohjelmaan osallistumisen lisäksi uusien tutkijoiden syksyyn kuuluvat henkilökohtaiset aloituskeskustelut sekä mentoroinnin käynnistäminen.Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin (Tampere Institute for Advanced Study) 15 uutta tutkijaa on valittu, ja he ovat aloittaneet tehtävissään.

Kevään 2024 haussa tarjolla oli yhdeksän kaksivuotista Postdoctoral Research Fellow’n ja kuusi kolmevuotista Senior Research Fellow’n tehtävää Tampereen yliopiston tieteenaloilta. Tehtäviin jätettiin 367 hakemusta.

Hakijoiden esivalinnan teki yliopiston tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen professoreista koostuva valintaryhmä. Kansainväliset ulkoiset arvioijat asettivat sen jälkeen esivalitut 71 hakemusta paremmuusjärjestykseen.

– Arviointiin osallistuneet kansainväliset asiantuntijat pitivät arvioimiensa hakemusten yleistä tasoa korkeana, mikä kertoo suuresta hakupaineesta ja sen tuomasta mahdollisuudesta lähettää ulkoiseen arviointiin vain todella laadukkaita hakemuksia, kertoo Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin johtaja Juha Teperi.

– Nyt valituista tutkijoista osa on vast’ikään Tampereelle tulleita, osa jo pidempään yliopistossamme toimineita. Yhteistä kaikille on huomattava potentiaali oman tutkimuksen viemiseksi seuraavalle tasolle.

Yliopiston rehtori nimitti 15 tutkijaa valintaryhmän esityksen perusteella. Rehtori nimitti lisäksi varasijoille valintaryhmän esittämät 24 hakijaa.

Työnsä uudessa kollegiumtutkijan tehtävässä ovat 1.9. aloittaneet seuraavat henkilöt:

Tutkijatohtorit 2024–2026

Al Dahdouh, Tahani: Resilience Between Siege and Genocide: Gaza's University Teachers Speak

Díaz-Guerra Aparicio, David: Geometric General Deep-Learning Models for Spatial Audio

Hamal Mishra, Binisha: Uncovering Molecular Networks Linking Cardiovascular Disease and Its Comorbidities Using Multiomics and System Biology-based Machine Learning Methods

Herranen, Olli: Climate-Change Denialism as a Social Phenomenon in Finland

Juntunen, Miia: Cellular Interactions in White Adipose Tissue Browning

Mäkelä, Tiina: Early Sleep for Development (Sleep4Dev)

Möbus, Lena: A Data-driven Approach for In Vitro Drug Testing by Integration of Phenotypic and Target-based Drug Discovery Strategies

Pillalamarri, Srikrishnarka: Smart Mask for Non-invasive and Real-time Breath Metabolite Monitoring (SMART-BREATH)

Ressler, Antonia: Affordable Biomimetic Scaffolds Based on Substituted Calcium Phosphates and Bioactive Glass for Bone Regeneration Applications (GlassBoneS)

Yliopistotutkijat 2024–2027