Avoin ja vastuullinen tiede osana opiskelijoiden tiedonhankintataitoja

Julkaistu 22.10.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva.
Viikolla 43 vietetään kansainvälistä Open Access -viikkoa, jonka teemana on tänä vuonna “Community over Commercialization”. Viikon kunniaksi kirjaston asiantuntijat ovat laatineet puheenvuorojen sarjan avoimen tieteen aihepiireistä. Tämä osa käsittelee vastuullista ja avointa tiedettä tiedonhankintataitojen opetuksessa korkeakouluyhteisössämme.

Vastuullinen ja avoin tiede liitetään enemmän tutkimuksen käytäntöihin, mutta myös opiskelijat pääsevät hyödyntämään sen mahdollisuuksia ja toisaalta itse avaamaan niitä muille. Tieteen avoimuus on osa tieteen tekemistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä myös opintojen aikana. Samalla uusi sukupolvi kasvaa tutkimuksen jakamisen käytäntöihin. Opiskelijoiden perehdyttämistä avoimen tieteen käytäntöihin on tutkittu vasta vähän, mutta sillä on nähty olevan myönteistä yhteyttä tieteellisen lukutaidon kehittymiseen, oppimiseen sitoutumiseen ja tiedeasenteisiin (Pownall M. et al. 2023).

Opetussuunnitelmaan sisältyvässä tiedonhankintataitojen opetuksessa opiskelijoilla on mahdollisuus perehtyä avoimen tieteen teemoihin ja käytäntöihin. Vastuullisen ja avoimen tieteen näkyvyyttä on entisestään lisätty ja terävöitetty juuri startanneen uuden OPSin 2024–27 osaamistavoitteisiin ja opetussisältöihin.

Avoin tiede kolmiportaisessa tiedonhankintataitojen opetuksen mallissa

Tiedonhankintataitojen opetus on integroitu opetussuunnitelmaan kolmiportaisena opiskelun eri vaiheissa. Tampereen yliopistossa se kattaa ensimmäisen vuoden, kandidaattivaiheen ja maisterivaiheen opinnot sekä TAMK:issa opintojen aloittamisen, ammatillisten opintojen ja opinnäytevaiheen (ks. Tiedonhankintataitojen koulutus). Perinteisesti tiedonhankintataitojen opetuksessa keskitytään tiedonhaun prosessin vaiheisiin: hakusuunnitelman tekemiseen, hakusanojen miettimiseen sekä hakuihin tietokannoissa. Oleellista on myös, että opiskelija oppii prosessin aikana toimimaan hyvän tieteellisen käytännön mukaan ja ymmärtää avoimen tieteen hyödyt. Avoimen tieteen näkyminen tiedonhankintataitojen opetuksessa riippuu opiskelijoiden aloista ja niiden tarpeista.

Avoin tiede kulkeekin opiskelijan matkassa tiedonhankintataitojen opetuksessa heti ensimmäisestä vuodesta alkaen. Tällöin opiskelija oppii tuntemaan avoimen tieteen käsitteen ja hän osaa tunnistaa, mitä avoimeen tieteeseen kuuluu. Oppaaseen Opiskelijan opas vastuulliseen ja avoimeen tieteeseen on koottu paljon aineistoa avoimen tieteen eri aihealueista.

Yliopiston kandidaatinopintojen ja TAMKin ammatillisten opintojen vaiheessa avoimen tieteen käsitteen ymmärtäminen laajenee konkreettisemmalle tasolle. Tiedonhankintataitojen opetuksessa tutustutaan muun muassa korkeakoulujen julkaisuarkistoihin. Opiskelija ymmärtää myös, että oma opinnäyte tulee osaksi avointa tiedettä, kun se siirtyy julkaisuarkistoon.

Tässä vaiheessa perehdytään alasta riippuen myös muiden avoimesti saatavilla olevien aineistojen hakupalveluihin, kuten suomalaisten tiedelehtien Journal.fi-lehtiarkistoon, kirjastojen, arkistojen ja museoiden Finna-hakupalveluun sekä Kansalliskirjaston digitoituihin lehtiaineistoihin. Joillakin aloilla preprint-arkistot ovat oleellinen osa opiskelua, kuten filosofian PhilPapers ja fysiikan, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen arXiv. Opiskelijat kokeilevat tehdä hakuja omista aiheistaan, jolloin myös avoimet julkaisut hakupalveluineen voivat olla käytössä. Opetuksessa käsitellään myös lähteiden arviointia.

Maisterivaiheessa ja TAMKin opinnäytevaiheessa opiskelijan tietoisuus ja osaaminen karttuu taas lisää. Hän ymmärtää avoimen julkaisemisen hyödyt opinnoissa sekä osaa ottaa tarvittaessa huomioon esimerkiksi aineistonhallintasuunnitelman tarpeellisuuden opinnäytetyöskentelyssä, mikäli kerää itse aineistoa. Hän osaa myös etsiä valmiita aineistoja eli oppii hyödyntämään avoimia materiaaleja.

Tiedonhankintataitojen opetuksessa tutustutaan myös Alternative Accessiin eli mahdollisuuksiin päästä aineistoihin ilman erillisiä tunnuksia ja löytää tutkittua sekä vastuullista tietoa myös maksumuurien takaa. Alasta riippuen opiskelijalla saattaa myös olla kiinnostusta artikkelin julkaisemiseen CC-lisenssillä. Maisterivaiheen verkkokursseilla on yksi osio omistettu avoimen julkaisemisen hyödyille ja aineistonhallinnalle. Opiskelija saa luettavakseen materiaaleja, joiden perusteella hän vastaa monivalintakysymyksiin muun muassa avoimen julkaisemisen omakohtaisista hyödyistä sekä aineistonhallintasuunnitelmasta.

Sateenvarjo joka havainnollistaa avoimen tieteen käsitteeseen sisältyviä osa-alueita: avoin julkaiseminen, avoimet tutkimusaineistot, kansalaistiede, avoimet infrastruktuurit, avoimet oppimateriaalit, avoin lähdekoodi.Kuva: Muokattu kuvasta Open science is a big umbrella, Robin Champieux, CC BY 4.0.

Tiedonhankinta työelämässä

Opinnot myös päättyvät aikanaan. Toiset valmistuneista jatkavat tutkimuksen parissa, ja monet muualle suuntaavat tarvitsevat yhä työelämässä aineistoja, vaikka eivät enää niitä pääse korkeakoulun kautta käyttämään. Tässä kohtaa avoimen tieteen resurssit ja opit seuraavat mukana. Avoimen tieteen osaaminen vahvistaa osaltaan tiedonhankintataitojen sijoittumista jatkossakin yhdeksi tärkeimmistä työelämätaidoista valmistuneiden uraseurantakyselyssä.

Uraseurannat korkeakouluyhteisössä: Tampereen yliopiston uraseuranta ja TAMKin uraseuranta.

Lähteet:

Pownall M et al. 2023 Teaching open and reproducible scholarship: a critical review of the evidence base for current pedagogical methods and their outcomes. R. Soc. Open Sci. 10: 221255. https://doi.org/10.1098/rsos.221255

Teksti: Sari Mäkelä & Paula Nissilä