Hsiao-Chun Lin kouluttaa tekoälyä havaitsemaan tunteet nopeasti ja tarkasti

Julkaistu 7.6.2024
Hsiao-Chun Lin, Convergence
Kuva: Antti Yrjönen
Lin tutkii, miten tekoälyä voidaan hyödyntää oppimistulosten parantamiseen. Integroimalla tekoälyn osaksi opetusmenetelmiä ja keskittymällä ihmiskeskeiseen teknologiaan Linin tutkimus auttaa tekemään koulutuksesta mukautuvampaa ja teknologiasta empaattisempaa.

”Ajattelen olevani 'sivistynyt tutkimusmatkailija' teknologian ja opetuksen maailmassa”, kuvailee tohtori Hsiao-Chun Lin, väitöskirjatutkija Tampereen yliopistossa. Linin työ monitieteisessä CONVERGENCE-hankkeessa keskittyy siihen, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää oppimistulosten parantamiseksi.

Lin on taustaltaan opettaja, joka on suorittanut sekä maisterin- että tohtorintutkinnot monikielisestä koulutuksesta Baskimaan yliopistossa. Linin tie tekoälyn pariin sai alkunsa hänen halustaan laajentaa pedagogisia taitojaan. ”Tekoälyn ja teknologian kehittyminen saivat minut ymmärtämään, että nämä teknologiat on tarpeen integroida koulutukseen”, hän selittää. Ajatus johdatti hänet CONVERGENCE-hankkeeseen, jossa hän voi yhdistää kasvatustieteiden asiantuntemuksensa huipputeknologiaan.

Hsiao-Chun Lin, ConvergenceKuva: Antti Yrjönen

Palasin akateemiseen maailmaan yhdistääkseni kasvatustieteet tietojenkäsittelytieteeseen.

Hsiao-Chun Lin

Linin tutkimuksessa keskitytään kehittämään koneoppimisarkkitehtuureja yhdessä IoT-antureiden kanssa. Anturit keräävät ja lähettävät tietoa fyysisestä ympäristöstä. Niiden avulla voidaan havaita ihmisten tunteita, esimerkiksi stressiin, ahdistukseen ja masennukseen liittyviä.

”Koulutamme tekoälyä havaitsemaan tunteet nopeasti ja tarkasti, mikä voi auttaa tunnistamaan negatiivisia tunteita ja ymmärtämään sosiaalista sosiaalisia käyttäytymismalleja”, hän sanoo. Linin työn sovellukset ulottuvat mielenterveyden seurannan tehostamisesta viestintästrategioiden parantamiseen.

Hsiao-Chun Lin, ConvergenceKuva: Antti Yrjönen

Tähytessään tulevaisuuteen Lin näkee maailman, jossa ihmisen ja koneen vuorovaikutus on dynaamista ja mukautuvaa. ”Ennustukset eivät voi perustua nykyisiin trendeihin ja käytössä oleviin teknologisiin laitteisiin. Ihmisten hyväksynnällä ja sopeutumisella tulee olemaan keskeinen rooli ihmisten ja koneiden vuorovaikutuksen suunnan määrittelyssä.”

CONVERGENCEn monitieteinen ympäristö, jossa yhdistyvät humanistiset tieteet, yhteiskuntatieteet ja tietotekniikka, tarjoaa hedelmällisen maaperän innovatiivisille tutkimusmenetelmille. Tietojenkäsittelytieteen haltuunotto on toisaalta ollut myös haastavaa. ”Minun on opittava perusasiat tietojenkäsittelystä nollasta. Tai miinus kahdesta, kuten yleensä vitsailen!” Lin tunnustaa. Integroimalla tekoälyn osaksi opetusmenetelmiä ja keskittymällä ihmiskeskeiseen teknologiaan Linin tutkimus auttaa tekemään koulutuksesta mukautuvampaa ja teknologiasta empaattisempaa.

Suomeen muuttamisessa Liniä motivoi myös uteliaisuus suomalaista koulutusjärjestelmää kohtaan. ”Opettajana olen ollut hyvin kiinnostunut suomalaisesta pedagogiikasta, sillä Suomi on koulutuksen suurvalta. Urasuunnitelmissani on ollut jo pitkään tavoitteena tulla Suomeen oppimaan lisää suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Olen kiitollinen ja onnekas saadessani toteuttaa tämän.”

Hsiao-Chun Lin, doctoral researcherKuva: Antti Yrjönen

Lin väitöskirjan pääohjaajat ovat Jari Nurmi ja Kaarina Nikunen, lisäksi ohjaajina toimivat Aleksandr Ometov ja Otso Arponen (TAYS).

Tässä juttusarjassa esitellään Tampereen yliopiston CONVERGENCE-hankkeen väitöskirjatutkijat. Hankkeessa koulutetaan asiantuntijoita ja tutkijoita ymmärtämään ihmisen ja koneen lähentymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Yhdistämällä luonnontieteen ja tekniikan alan yhteiskunta- ja humanistisiin tieteisiin CONVERGENCE kuroo umpeen teknologian ja ihmisten välistä kuilua. Hankkeessa tarkastellaan esimerkiksi affektiivista tietojenkäsittelyä, lisättyä todellisuutta ja tekoälyä. Voit lukea lisää hankkeen verkkosivuilta
Hanketta rahoittaa Jane ja Aatos Erkon säätiö.

Teksti ja kuvat: Antti Yrjönen
Stage ja valot: Carlos Portilla Lopez