Johtajuussymposium esittelee uusia näkökulmia turvallisuuteen

Julkaistu 24.8.2023
Johtajuussymposium järjestetään tänä vuonna jo 12. kertaa. Kuva viime vuoden tapahtumasta. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Johtajuussymposium järjestetään tiistaina 5. syyskuuta 2023 teemalla turvallisuus. Tapahtumaan sisältyy laaja kattaus seminaareja ja paneelikeskusteluja, jotka kokoavat eri tieteenalojen, yritysmaailman ja julkishallinnon edustajat ajankohtaisten teemojen ääreen. Tutkimusjohtaja Pasi-Heikki Rannisto kertoo, että Johtajuussymposium lisää tietoa, mutta antaa myös tilaa keskustella ja ajatella.

Kaikille avoin ja maksuton Johtajuussymposium toteutetaan Tampereen yliopiston keskustakampuksella ja Nokia Arenan Paidiassa. Yliopiston juhlasalissa ja Paidiassa järjestettäviä seminaareja voi seurata myös suorana verkossa. Tapahtuman ilmoittautumislomake on auki 5. syyskuuta asti.

Johtajuussymposiumissa syvennytään tarkastelemaan esimerkiksi NATOn ja EUn rooleja Euroopan turvallisuuden puolustajina sekä korona-ajan kriisien muuttamaa kulttuuripolitiikkaa. Tapahtumassa ovat keskiössä myös esimerkiksi soteuudistuksen resilienssi, tiedon ja teknologian merkitys kyberturvallisuudessa sekä urheilun eettinen johtaminen.

Tapahtuman järjestäjänä toimivan tutkimusjohtaja Pasi-Heikki Ranniston mukaan turvallisuuden kysymykset ovat tulleet näkyviksi jokaisen elämässä, sillä ihmisten ja organisaatioiden turvallisuus on ollut uhattuna jo pidemmän aikaa monelta eri taholta.

— Turvallisuusuhkia on kohdistunut ihmisten fyysiseen ja henkiseen terveyteen pandemian ja sodan vuoksi. Myös erilaiset digitaaliset uhat ja kyberturvallisuutta rikkovat toimijat ovat lisääntyneet. Tekoäly tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia työn ja elämäntavan uudistumiseen, mutta samalla sen väärinkäyttö uhkaa monien toimeentuloa ja yksityisyyttä, Rannisto sanoo.

Rannisto kertoo, että symposium luo osallistujille tilaisuuden pohtia, arvioida ja kehittää omaa turvallisuuskäyttäytymistä.

Symposium pyrkii tieteen ja käytännön vuoropuheluun

Johtajuussymposiumin puhujakaartiin lukeutuvat muun muassa puolustusministeriön kansliapäällikkö Esa Pulkkinen, korkeushyppääjä ja valtio-opin opiskelija Ella Junnila, sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja Kari Hakari, muusikko ja dramaturgi Paula Vesala, Deloitten kyberturvallisuuspalveluiden johtaja Karthi Pillay sekä lääkintäeverstiluutnantti Ilkka Laaksi. Puhumassa on myös useita asiantuntijoita Tampereen yliopistosta.

Johtajuussymposiumin tavoitteena on tieteen ja sidosryhmien vuoropuhelu. Ranniston mukaan päivän aikana käytävät keskustelut yhdistävät tieteen tutkittuja näkökulmia, tuloksia ja teorioita käytännön toimijoiden kokemuksiin ja tarpeisiin.

— Johtajuussymposiumissa on mukana toimijoita sekä tieteen puolelta että sitä soveltavasta käytännöstä. Sen lisäksi, että tarkoitus on saada eri näkökulmat kohtaamaan keskustelun tasolla, tavoitteenamme on myös saada ihmiset kohtaamaan niin ajatusten kuin yhteisöllisyydenkin muodossa, Rannisto kertoo.

Johtamisella merkittävä rooli turvallisuuden takaamisessa

Turvallisuusriskit ovat viime vuosina nousseet esiin keskeisimmiksi riskien lähteiksi johtamisessa. Turvallisuutta onkin tärkeää tarkastella juuri johtamisen näkökulmasta. Rannisto muistuttaa, että turvallisuusriskejä ei ole yrityksessä yhtä helppo havaita kuin esimerkiksi taloudellisia tai juridisia riskejä.

— Mediassa on nähty tapauksia, joissa turvallisuusriski on aiheuttanut kärsimystä asiakkaille, totaalisen mainehaitan yritykselle ja lopulta koko yrityksen kaatumisen. Johtamisessa tulee tänä päivänä huomioida erilaiset turvallisuusteemat yhä paremmin, liittyivätpä ne sitten fyysiseen ympäristöön, talouteen, työturvallisuuteen tai digitaaliseen toimintaympäristöön, Rannisto toteaa.

Johtajuussymposium pyrkii antamaan eväitä turvallisuuden huomioimiseen niin johtamisessa kuin arkisessa elämässäkin.

— Uskon, että päivän ohjelma herättää uusia ajatuksia jokaisessa opiskelijasta eläkeläiseen ja tieteentekijästä yritysjohtajaan, Rannisto sanoo.

Lisätietoja:

Ilmoittaudu Johtajuussymposiumiin