Kanssatutkimus tutuksi podcast-sarjassa

Julkaistu 15.3.2023
Kirjan kansikuva.
Kuva: Tampere University Press
Kokoomateoksen – Kanssatutkimus: Ihanteet ja käytännöt – teemoista kerrotaan uudessa podcast-sarjassa. Ensimmäisessä jaksossa kuullaan, mitä kanssatutkimus on.

Tuore kokoomateos Kanssatutkimus: Ihanteet ja käytännöt (Tampere University Press) käsittelee yhteiskunta- ja ihmistieteissä pinnalle noussutta tutkimussuuntausta monitieteisellä ja käytännönläheisellä otteella. Se on ensimmäinen lähestymistapaan keskittynyt suomenkielinen teos. Kirjan luvuissa käsitellään kattavasti kanssatutkimuksen teoreettisia lähtökohtia sekä metodologisia ja tutkimuseettisiä kysymyksiä, joita havainnollistetaan kanssatutkimuksen arjesta nousevien käytännön esimerkkien kautta.

Kanssatutkimus-podcast tekee tutkimuksen osallistuvia lähestymistapoja tutuksi kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Podcast-sarjan eri osissa käsitellään kanssatutkimuksen erityiskysymyksiä, joita havainnollistetaan kanssatutkimuksen arjesta nousevien käytännön esimerkkien kautta.

OSA 1. Mitä on kanssatutkimus?

Kanssatutkimuksen tutkijaverkoston tutkijat keskustelevat kanssatutkimuksesta ja uudesta teoksesta Kanssatutkimus: Ihanteet ja käytännöt. Podcastin ensimmäisessä jaksossa tutkijat pohtivat omien tutkimushankkeidensa kautta, mitä on kanssatutkimus ja miksi osallistuvat lähestymistavat lisäävät tutkimukseen osallistuvien tasavertaisuutta sekä tieteen ja tiedon demokraattisuutta.

Keskustelijat:

Meri Kulmala, dosentti, yliopistotutkija, Valtiotieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Nina Tokola, yliopistotutkija, Historia- ja maantieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto

Kaijus Ervasti, Professori, Hyvinvointioikeuden keskus, Itä-Suomen yliopisto

Tuottaja: Jussi Hannunen, TAMK
Sarjan tuotanto: Mari Turja, hallintotieteen väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto

Kuuntele Mitä on kanssatutkimus? -podcastjakso Soundcloudissa.

Lataa luettavaksi Kanssatutkimus: Ihanteet ja käytännöt