Tampereen yliopiston avoimen yliopiston opintopisteiden hinnoittelu muuttuu

Julkaistu 5.6.2024
Valmiina opiskeluun: avoinna oleva kannettava tietokona, to do -lista, kahvikuppi.
Tampereen yliopiston avoimen yliopiston maksuttomiin opintoihin lukeutuvat jatkossa näyttöreittivalinnan opinnot, opiskelua tukevat kurssit sekä tutustumiskurssit toisen asteen oppilaitosten opiskelijoille.
Tampereen yliopiston avoimen yliopiston opintopisteiden hinnoittelu muuttuu elokuun 2024 alussa. Muutosten taustalla on valtioneuvoston keväällä tekemä päätös nostaa avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksua.

Tampereen yliopiston avoimen yliopiston opintojen hinnat muuttuvat elokuun 2024 alussa, jolloin käyttöön otetaan kolme hinnoittelukategoriaa.

Ensimmäiseen kategoriaan kuuluvien opintojen opintopisteet ovat maksuttomia. Näitä ovat näyttöreittivalinnan opinnot, opiskelua tukevat kurssit sekä tutustumisopinnot.

Toiseen kategoriaan kuuluvat perus- ja aineopinnot sekä muut opinnot. Näissä opintopisteen hinta on elokuun alusta 20 euroa opintopisteeltä.
Kolmenteen kategoriaan kuuluvat syventävät opinnot, joiden hinta on 30 euroa opintopisteeltä.

Avoimen yliopiston opintomaksuja noudatetaan myös muissa maksullisissa Tampereen yliopistossa erillisinä opintoina suoritettavissa opinnoissa.

Hinnoittelun muutoksen taustalla hallitusohjelma ja valtioneuvoston päätös

Avoimen yliopiston opintopisteiden hinnoittelun muutos johtuu valtioneuvoston keväällä tekemästä päätöksestä nostaa avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksua 15 eurosta 45 euroon opintopisteeltä. Muutos koskee myös lisäajan hakemista sekä uudelleenkirjautumismaksua, jonka hinta nousee 35 eurosta 50 euroon. Lisäajan hakemisen ja uudelleenkirjautumismaksun muutokset tulevat voimaan 1.1.2025.

Yliopistoille ja ammattikorkeakouluille annetaan mahdollisuus periä nykyistä korkeampia maksuja, jotka vastaavat paremmin koulutuksen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Korkeakouluilla on jatkossakin mahdollisuus tarjota opintoja 45 euron enimmäishintaa edullisemmin tai tarjota opintoja kokonaan maksutta.

Lisätietoja asiasta antavat

Vararehtori Marja Sutela