Johtajuus tässä ajassa kiinnosti – palaa Johtajuussymposiumin tunnelmiin tallenteella

Julkaistu 23.10.2024
Neljä henkilöä istuu tuoleilla lavalla, jossa on violetti tausta. Heidän vierellään seisoo yksi henkilö.
Opiskelijat Elina Reims, Otto Tikkala, Jayla Tammiharju ja Markus Alajoki keskustelivat paneelissa työn ja opiskelun muutoksista. Vierellä asiantuntija-alustuksen pitänyt Tampereen kaupungin muutosjohtaja Aleksi Kopponen. (Kuva: Jonne Renvall)
Tiistaina 22.10. Tampereen yliopistolla järjestetyssä Johtajuussymposiumissa keskityttiin johtajuuteen tässä ajassa. Symposiumin luennot ja paneelikeskustelut keräsivät runsaasti yleisöä. Tapahtuman tallenne on katsottavissa Yle Areenassa kuukauden ajan.

Johtajuussymposiumin ohjelma keskittyi muun muassa digitalisaatioon ja tekoälyyn, jotka vaikuttavat työhön, opiskeluun ja tietojohtamiseen.

Tänä vuonna johtamisen ja talouden tiedekunnan (MAB) opiskelijat tulivat vahvemmin mukaan. Opiskelijoiden paneeli keskusteli asiantuntija-alustusten pohjalta tekoälystä ja siitä, miten monipaikkaisuus muuttaa opiskelua ja työelämää. Lopuksi pohdittiin nuorten ammattilaisten odotuksia työelämästä.

Johtajuussymposiumin järjestäjän, tutkimusjohtaja Pasi-Heikki Ranniston mielestä tilaisuus kokosi hyvin tieteen, yritysten ja julkishallinnon edustajat pohtimaan johtajuutta. Erityisesti Rannistoa miellytti opiskelijapaneeli, jota hän kehuu monipuoliseksi ja toteutukseltaan innovatiiviseksi.

– Opiskelijat perustelivat hyvin näkökulmansa ja toivat uusia ajatuksia tämän päivän haasteista. Työelämässä on tärkeää aktiivinen vuorovaikutus johdon ja kollegoiden kanssa, jotta asiantuntijuus rakentuu. Nykypäivänä vaaditaan nopeaa vuorovaikutusta, mitä paneelikin ilmentää. Keskustelu on hyvä tapa vahvistaa omaa asiantuntijuuttaan, Rannisto sanoo.

Paneelin suunnitteluun osallistunut ja sitä johtanut opiskelija Elina Reims pitää toteutusta onnistuneena. Reims opiskelee hallintotieteitä ja kauppatieteitä sekä toimii tiedekunnan opiskelijajärjestö Johto ry:n puheenjohtajana.

– Opiskelijoiden ja nuorten ammattilaisten näkemykset tulivat hyvin esiin. Työelämä on muutoksessa, ja eilisen keskustelun perusteella väittäisin muutoksen olevan positiivista. Nuoret ammattilaiset siirtyvät työelämään valmiina hyödyntämään uusia teknologisia apuvälineitä. He ovat innokkaina liittymään osaksi sosiaalisia työympäristöjä ja muuttamaan sitä, kuinka asioista puhutaan ja millaisia vaatimuksia nykypäivän työntekijöillä on.

Reims korostaa yhteistyötä työelämässä, jotta muutos olisi mahdollinen.

– Työnantajienkin tulee olla siinä mukana. Seminaarin tallenteelta kannattaa pysähtyä kuulemaan, mitä annettavaa nuorilla on työelämälle, ja mitä taas työelämä voi antaa nuorille ammattilaisille, Reims sanoo.

Henkilö puhuu lavalla taustalla esitys, yleisö seuraa salissa.
VTT, dosentti Salla-Maaria Laaksonen on viestinnän, teknologian ja organisaatioiden tutkija. Laaksonen puhui tekoälystä yhteiskuntatieteiden näkökulmasta.

Tietojohtamisen opiskelu, opetus ja tutkimus Tampereen yliopistossa täyttivät 25 vuotta.

Ohjelmistotekniikan professori Pekka Abrahamsson puhui siitä, mitä yritysten pitäisi tehdä, kun tekoäly mullistaa tulevaisuuden johtamisen, liiketoiminnan ja tiedonhallinnan. Dosentti Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistosta kysyi luennossaan, johdammeko me teknologiaa vai johtaako se meitä. Ohjelmaosuuden juonsi Suomen johtava AI-strategisti ja 25-vuotiaan tietojohtamisen alumni Timo Savolainen.

Kaksi ohjelmaosuutta rakentuivat elämystalouden ja turvallisuuden johtamisen ympärille.

Johtajuussymposium toteutti tänä vuonna jo 13. kerran tavoitettaan koota yhteen sidosryhmiä keskustelemaan. Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen korostikin yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja yhteistyötä symposiumin päätössanoissa.

Tallenne katsottavissa kuukauden ajan

Tämänvuotinen Johtajuussymposium järjestettiin Tampereen yliopiston keskustakampuksella. Symposium striimattiin livenä Yle Areenaan.

Johtajuussymposiumin suoratoisto ja tallenne ovat osa Tampereen korkeakouluyhteisön ja Ylen yhteistyötä. Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu ovat mukana Yle julkaisualustana -pilotissa, jossa julkaistaan hankkeen kumppaneiden yhteiskunnallisia sisältöjä Yle Areenassa. Tapahtuman striimiä oli avattu keskiviikkoaamuun mennessä yli 2 000 kertaa.

Johtajuussymposiumin tallenne juhlasalin ohjelmaosuuksista on katsottavissa Yle Areenassa kuukauden ajan.

Henkilö puhuu luentosalissa, yleisö penkeillä seuraa.
Tampereen yliopiston professori ja Ulkopoliittisen Instituutin tuleva johtaja Hiski Haukkala tarkasteli Suomen asemaa maailmanpolitiikan näyttämöllä. Suomalaisia johdetaan muuttuneessa maailmassa edestä, viesti kuului.

Juhlasalin portaat johtavat alaspäin ja taustalla henkilö puhuu lavalla. Yleisö seuraa.
Elämystaloudesta esitelmöi äskettäin työelämäprofessorina Tampereen yliopistossa aloittanut Miika Lipiäinen.

Kuvat: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto

Lisätiedot: