Page 136 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 136
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
ja luottamuksellinen reflektiivinen itsearviointi olisi mahdollista. Se edellyttää ohjaajan ja opiskelijan
luottamuksellista suhdetta.
Itseohjautuvuuteen tähtäävällä opetusharjoittelujaksolla opiskelija tarvitsee reflektiivisen itsearvioin-
tinsa tueksi jäsennyksen, joka helpottaa kertyneiden kokemusten syvällistä pohdintaa, koska opiske-
lijalla on vain vähän kokemuksia koulumaailmasta. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella esitäm-
me johtopäätöksenä Opetusharjoittelun reflektiivisen itsearvioinnin mallin (KUVIO 2), jonka avulla on
mahdollista tukea opiskelijan reflektiivistä ajattelua sekä omien vahvuuksien ja hyvinvointitekijöiden
tunnistamista. Se avaa väyliä, joiden avulla voi teorialähtöisesti reflektoida opetusharjoittelussa ker-
tyneitä kokemuksia. Nämä tekijät saatetaan nähdä harjoittelukontekstia laajempina valmiuksina ja
hyvinvointitaitoja tukevina elementteinä. Malli vaatii tuekseen kysymyksiä, joiden avulla reflektiota
syvennetään. Parhaassa tapauksessa se laajentaa tietoisuutta ammatinhallinnan kannalta oleellista
tekijöistä ja asettaa pohdinnan alaiseksi sen sosiaalisen verkoston ilmapiirin, jonka osana opiskelija
toimii. Korthagen (2017) kuitenkin muistuttaa, että on yhä vaarana, että vaikka reflektointia ohjataan
ja tuetaan, reflektointi saattaa jäädä vain kognitiiviseksi tavaksi (cognitive manner), jolloin oppimis-
ta ei välttämättä tapahdu. Opetusharjoittelun reflektiivisen mallin kysymykset voivat auttaa opiske-
lijaa syventämään ymmärrystään opetusharjoittelun aikana tapahtuvasta oppimisesta ja siten myös
omaa ammatillista itseymmärrystään. Toisaalta kysymyksiä tulisi laajentaa koulun muutostarpeita ja
yhteiskunnallista vastuuta pohtivaan suuntaan ja toisaalta pitäisi pyrkiä vahvistamaan opetusharjoitte-
lijoiden kykyä tunnistaa omia vahvuuksiaan ja mahdollisuuksiaan itsensä positiiviseen kehittämiseen.
Parhaimmillaan mallin jokainen osa-alue tuottaa syvällisesti pohdittuna psykologista pääomaa ja tu-
kee positiivisen opettajaidentiteetin kehittymistä. Määttä ja Uusiautti (2011) muistuttavat, että juuri
opettajien tehtävänä on uskoa omaan työhönsä ja pyrkiä rakentamaan entistä parempaa ympäristöä
ja inhimillisempää maailmaa.
KUVIO 2. Opetusharjoittelun reflektiivisen itsearvioinnin malli
136