Page 136 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 136

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 ja luottamuksellinen reflektiivinen itsearviointi olisi mahdollista. Se edellyttää ohjaajan ja opiskelijan
 luottamuksellista suhdetta.
 Itseohjautuvuuteen tähtäävällä opetusharjoittelujaksolla opiskelija tarvitsee reflektiivisen itsearvioin-
 tinsa tueksi jäsennyksen, joka helpottaa kertyneiden kokemusten syvällistä pohdintaa, koska opiske-
 lijalla on vain vähän kokemuksia koulumaailmasta. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella esitäm-
 me johtopäätöksenä Opetusharjoittelun reflektiivisen itsearvioinnin mallin (KUVIO 2), jonka avulla on
 mahdollista tukea opiskelijan reflektiivistä ajattelua sekä omien vahvuuksien ja hyvinvointitekijöiden
 tunnistamista. Se avaa väyliä, joiden avulla voi teorialähtöisesti reflektoida opetusharjoittelussa ker-
 tyneitä kokemuksia. Nämä tekijät saatetaan nähdä harjoittelukontekstia laajempina valmiuksina ja
 hyvinvointitaitoja tukevina elementteinä. Malli vaatii tuekseen kysymyksiä, joiden avulla reflektiota
 syvennetään. Parhaassa tapauksessa se laajentaa tietoisuutta ammatinhallinnan kannalta oleellista
 tekijöistä ja asettaa pohdinnan alaiseksi sen sosiaalisen verkoston ilmapiirin, jonka osana opiskelija
 toimii. Korthagen (2017) kuitenkin muistuttaa, että on yhä vaarana, että vaikka reflektointia ohjataan
 ja tuetaan, reflektointi saattaa jäädä vain kognitiiviseksi tavaksi (cognitive manner), jolloin oppimis-
 ta ei välttämättä tapahdu. Opetusharjoittelun reflektiivisen mallin kysymykset voivat auttaa opiske-
 lijaa syventämään ymmärrystään opetusharjoittelun aikana tapahtuvasta oppimisesta ja siten myös
 omaa ammatillista itseymmärrystään. Toisaalta kysymyksiä tulisi laajentaa koulun muutostarpeita ja
 yhteiskunnallista vastuuta pohtivaan suuntaan ja toisaalta pitäisi pyrkiä vahvistamaan opetusharjoitte-
 lijoiden kykyä tunnistaa omia vahvuuksiaan ja mahdollisuuksiaan itsensä positiiviseen kehittämiseen.
 Parhaimmillaan mallin jokainen osa-alue tuottaa syvällisesti pohdittuna psykologista pääomaa ja tu-
 kee positiivisen opettajaidentiteetin kehittymistä. Määttä ja Uusiautti (2011) muistuttavat, että juuri
 opettajien tehtävänä on uskoa omaan työhönsä ja pyrkiä rakentamaan entistä parempaa ympäristöä
 ja inhimillisempää maailmaa.

 KUVIO 2. Opetusharjoittelun reflektiivisen itsearvioinnin malli

136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140