Page 134 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 134
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Tulokset osoittavat, että opiskelijat reflektoivat kokemuksiaan opetusharjoittelun ohjauksen tekijöi-
den avulla kuvion 1 kaikilla osa-alueilla. Reflektiivinen itsearviointi kohdistui monipuolisesti omaan
toimintaan opetustilanteissa, opiskelijaryhmässä ja ohjaustilanteissa sekä jaksamiseen ja hyvinvointiin
liittyviin kysymyksiin.
Elämän ja oman oppimisen hallinta on taitoalue, joka vastaavasti stressitekijöiden kanssa näyttäytyi
opiskelijoiden oppimisraporteissa selvänä. Molempia teemoja oli käsitelty laajasti ja usein toisiinsa
kytkeytyneinä, mikä käy ilmi seuraavasta esimerkistä: “Tämän harjoittelun aikana keskustelimme use-
aan otteeseen harjoitteluparini ja myös ohjaajan kanssa oman jaksamisen tärkeydestä. ‒ ‒ Ajankäytön
organisointi ja hallinta sekä taito löytää vastapainoa työlle olivat nyt avainasemassa tavoitteen täytty-
miseksi tässä harjoittelussa” (Opiskelija M). Opiskelijat kuvailivat, että ensimmäiset harjoittelut ovat
heille usein henkisesti raskaita, koska huomio kiinnittyy voimakkaasti itseen ja omaan tekemiseen.
Raporteista kävi ilmi, että harjoittelujakson aikana he oppivat entistä paremmin käsittelemään tunne-
tilojaan ja arvioimaan voimavarojaan. Taitojen ja rutiinien karttumisen mukanaan tuoman varmuuden
lisääntymisestä opiskelijat kirjoittivat laajasti. Levon ja työn tasapainon löytäminen helpotti stressiä ja
edesauttoi jaksamista.
Kommunikointitaito ja ryhmän toimintakyvyn ylläpito tulevat opetusharjoittelussa esiin, kun opiskelija
toimii erilaissa ryhmissä ja rooleissa. Opiskelijoiden raporteissa esiintyi runsaasti kommunikaatioon ja
vuorovaikutukseen liittyvää reflektointia ja pohdintaa. Opiskelijat tiedostivat dialogin tärkeäksi ja oman
kasvunsa ja kehittymisensä kannalta oleelliseksi. Se, miten yhteistyö sujui oppilaiden, opiskelijoiden,
vanhempien ja ohjaajien kanssa, määritteli harjoittelussa menestymisen ja hyvinvoinnin kokemusta.
Raporteissa kuvattiin vahvuuksia, mutta myös haastavaksi koettuja asioita käsiteltiin, kuten seuraava
sitaatti osoittaa: “Oppilaiden kanssa olen luonteva ‒ ‒ heidän kanssaan kommunikoidessa en koe sa-
manlaista muuria kuin vanhempien kanssa toimiessa. En tiedä, mikä auttaisi, ehkä vuosien kokemus
tai oman itseluottamuksen vahvistaminen” (Opiskelija P). Erilaiset kohtaamiset avarsivat vuorovaiku-
tuskokemuksia, mistä seuraava lainaus kertoo: “Harjoittelun puitteissa pääsin tapaamaan muutamia
vanhempia myös kasvotusten ‒ ‒ ja näistä kohtaamisista jäi todella positiivinen mielikuva” (Opiskelija
M). Erityisen tärkeänä opiskelijat pitivät opetusharjoittelijoiden keskinäistä tukea, kuten opiskelija kir-
joittaa: “Yritimme parhaamme mukaan aina auttaa toisia ja keventää toistemme työtaakkaa eri kei-
noin. Jos samantyylinen toiminta jatkuisi työelämässäkin, niin todennäköisesti työpäivät olisivat paljon
helpompi jaksaa” (Opiskelija P).
Ohjaajan tuki ja kannustus luovat edellytykset oppilaiden ja tehtävien johtamiselle opetusharjoittelus-
sa. Ohjaajan tehtävä on tukea opiskelijaa omien kehitystarpeidensa tiedostamiseen ja uusien käytän-
töjen etsimiseen. Tämä edellyttää luottamuksellista keskustelua, yhteistä ideointia, relevantin tiedon
etsimistä ja kannustusta uusien haasteiden kohtaamiseen. Keskeistä on, että opiskelija kokee asetetut
tavoitteet omikseen ja sitoutuu uusien päämäärien toteuttamiseen. Oppimisraporteissa tavoitteen-
asettelun haasteita kuvattiin esimerkiksi seuraavasti: “Elämässäni on tällä hetkellä vaihe, jossa henki-
lökohtainen kasvu, omien arvojen pohdiskelu sekä oman polun löytäminen ovat keskiössä” (Opiskelija
V). Aineistosta kävi ilmi, että, opiskelijat kaipasivat kannustusta asioiden jäsentämiseen ja itsenäiseen
päätöksentekoon ja tunnistivat sen merkityksen: “Oli ihana nähdä ja kokea niin vahva luottamus mei-
dän harjoittelijoiden ja ohjaavan opettajan välillä. Koko jakson ajan tuntui, että muutkin luottavat sii-
hen, mitä minä teen ja se loi uskoa ja luottoa omaan itseen” (Opiskelija L). Integroituminen koulun to-
dellisuuteen edellyttää opiskelijalta kykyä muuntautua erilaisten tilanteiden vaatimaan analyyttiseen
ja jatkuvaan päätöksentekoon. Onnistumistaan opiskelija raportoi näin: ”Minusta oli upeaa nähdä,
kuinka pystyimme viimeisellä viikolla luottamaan oppilaisiin ja hekin luottivat meihin” (Opiskelija L).
Työn kannustearvo ohjaa innovaatioiden ja muutosten vauhdittamista opetusharjoittelussa. Näiden
osa-alueiden kokemusten kuvailua oli raporteissa runsaasti. Opetusharjoittelujakso on opiskelijoiden
134