Page 132 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 132

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

Opiskelijakokemusta vahvistaa Klemolan ja Yli-Panulan (2018) tutkimustulos, jossa todetaan, että luo-
kanopettajaopinnoista puuttuu systemaattinen reflektion ohjaus. Itsenäinen raportointi ei ole opiske-
lijalle helppoa, ja opetusharjoittelussa on syytä huolehtia, että opiskelija saa riittävästi tukea omalle
ajattelulleen (ks. myös Mälkki 2010). Izadinian (2013) toteaa katsausartikkelissaan, että useat tutkijat
tähdentävät opiskelijan arvojen, uskomusten, tunteiden, opetuskäytäntöjen ja kokemusten reflektoin-
nin edistävän ammatillisen identiteetin kehittymistä. Taulukkoon 1 kokoamme vasemmanpuoleiseen
sarakkeeseen opetusharjoittelun ohjauksessa ilmenneet työelämävalmiuksien taitoalueet ja oikean-
puoleiseen sarakkeeseen kasvuorientoituneen ilmapiirin osatekijät vastinpareiksi. Taulukon keskelle lii-
tämme kuhunkin kohtaan esimerkkilainauksen opiskelijoiden reflektioista. Yhden opiskelijan reflektio-
esimerkit ovat taulukossa rinnakkain ja opiskelijat on koodattu versaalilla. Siten työelämävalmiuksien
ja kasvuorientoituneen ilmapiirin vastinpareja voi lukea ja tulkita rinnakkain. Viimeisenä taulukossa
esitämme esimerkin, miten opiskelija kokee hyödyntäneensä positiivisen psykologian mukaista hyvän
huomaamista omassa työssään. Taulukon jälkeen kuvailemme analyysin tulokset.

TAULUKKO 1. Yleiset työelämävalmiudet ja kasvuorientoitunut ilmapiiri vastinpareina sekä psykologi-
sen pääoman esimerkkikuvaus

Yleiset työelä- Opiskelijan reflektio-            Opiskelijan reflektio-              Kasvu-orientoi-
mävalmiudet esimerkki                             esimerkki                           tunut ilmapiiri

Elämän ja     Ajankäytön organisointi ja          Toisaalta lähestyvä harjoittelu     Työn
oman oppimi-  hallinta sekä taito löytää vasta-   myös hiukan mietityttää oman        aiheuttama
sen hallinta  painoa työlle olivat nyt avain-     jaksamisen kannalta.                stressi
              asemassa tavoitteen täytty-         Opiskelija M
Kommuni-      miseksi tässä harjoittelussa.       ‒ ‒ en kokenut kovinkaan            Ryhmän
kointi-       Opiskelija M                        suurta stressiä, mitä oli ehkä      toiminta-
taito         Kaikkein eniten koin onnistu-       harjoitteluissa ollut aiemmin.      kyky
              misia yllättävien tilanteiden       Opiskelija P
              ja isompien kokonaisuuksien         Koen kuitenkin, että stressiä ei
              suunnittelun ja oman stressin-      ollut liikaa, vaan kuljin harjoit-
              sietokyvyn hallinnassa.             telun ajan stressinsietokykyni
              Opiskelija P                        ylärajoilla, joka toisaalta var-
              Työn ja koulun tuomia paineita      masti pisti minut keskittymään
              käsittelen useimmiten rentou-       ja panostamaan täysillä siihen,
              tumalla.                            mitä olin juuri silloin tekemäs-
              Opiskelija L                        sä. Opiskelija L

              Sekä Wilman käyttäminen             Kaikkien luokan kolmen har-

              että arviointikeskustelut olivat joittelijan tiimin yhteistyö on

              minulle uusia asioita ja niihin sujunut mielestäni kohtuullisen

              oli todella mielenkiintoista ja hyvin. Opiskelija M

              hyödyllistä päästä tutustumaan.

              Opiskelija M                        Tällaiset erot ovat mielenkiin-

              Joutuessamme tekemään               toisia huomioita ‒ ‒ saman-

              suunnitelmiin muutoksia A:n laisuus antaa myötätuulta ja

              kanssa oli helppo neuvotella erilaisuus tarjoaa uusia näkö-

              ‒ ‒ E:n kanssa en nähnyt asioita kulmia ja omien arvojen uudel-

              aivan samalla tavalla, mutta en leen arviointia. Opiskelija V

              tarkoita, että hän toimisi väärin.

              Opiskelija V

132
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137