Page 132 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 132
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Opiskelijakokemusta vahvistaa Klemolan ja Yli-Panulan (2018) tutkimustulos, jossa todetaan, että luo-
kanopettajaopinnoista puuttuu systemaattinen reflektion ohjaus. Itsenäinen raportointi ei ole opiske-
lijalle helppoa, ja opetusharjoittelussa on syytä huolehtia, että opiskelija saa riittävästi tukea omalle
ajattelulleen (ks. myös Mälkki 2010). Izadinian (2013) toteaa katsausartikkelissaan, että useat tutkijat
tähdentävät opiskelijan arvojen, uskomusten, tunteiden, opetuskäytäntöjen ja kokemusten reflektoin-
nin edistävän ammatillisen identiteetin kehittymistä. Taulukkoon 1 kokoamme vasemmanpuoleiseen
sarakkeeseen opetusharjoittelun ohjauksessa ilmenneet työelämävalmiuksien taitoalueet ja oikean-
puoleiseen sarakkeeseen kasvuorientoituneen ilmapiirin osatekijät vastinpareiksi. Taulukon keskelle lii-
tämme kuhunkin kohtaan esimerkkilainauksen opiskelijoiden reflektioista. Yhden opiskelijan reflektio-
esimerkit ovat taulukossa rinnakkain ja opiskelijat on koodattu versaalilla. Siten työelämävalmiuksien
ja kasvuorientoituneen ilmapiirin vastinpareja voi lukea ja tulkita rinnakkain. Viimeisenä taulukossa
esitämme esimerkin, miten opiskelija kokee hyödyntäneensä positiivisen psykologian mukaista hyvän
huomaamista omassa työssään. Taulukon jälkeen kuvailemme analyysin tulokset.
TAULUKKO 1. Yleiset työelämävalmiudet ja kasvuorientoitunut ilmapiiri vastinpareina sekä psykologi-
sen pääoman esimerkkikuvaus
Yleiset työelä- Opiskelijan reflektio- Opiskelijan reflektio- Kasvu-orientoi-
mävalmiudet esimerkki esimerkki tunut ilmapiiri
Elämän ja Ajankäytön organisointi ja Toisaalta lähestyvä harjoittelu Työn
oman oppimi- hallinta sekä taito löytää vasta- myös hiukan mietityttää oman aiheuttama
sen hallinta painoa työlle olivat nyt avain- jaksamisen kannalta. stressi
asemassa tavoitteen täytty- Opiskelija M
Kommuni- miseksi tässä harjoittelussa. ‒ ‒ en kokenut kovinkaan Ryhmän
kointi- Opiskelija M suurta stressiä, mitä oli ehkä toiminta-
taito Kaikkein eniten koin onnistu- harjoitteluissa ollut aiemmin. kyky
misia yllättävien tilanteiden Opiskelija P
ja isompien kokonaisuuksien Koen kuitenkin, että stressiä ei
suunnittelun ja oman stressin- ollut liikaa, vaan kuljin harjoit-
sietokyvyn hallinnassa. telun ajan stressinsietokykyni
Opiskelija P ylärajoilla, joka toisaalta var-
Työn ja koulun tuomia paineita masti pisti minut keskittymään
käsittelen useimmiten rentou- ja panostamaan täysillä siihen,
tumalla. mitä olin juuri silloin tekemäs-
Opiskelija L sä. Opiskelija L
Sekä Wilman käyttäminen Kaikkien luokan kolmen har-
että arviointikeskustelut olivat joittelijan tiimin yhteistyö on
minulle uusia asioita ja niihin sujunut mielestäni kohtuullisen
oli todella mielenkiintoista ja hyvin. Opiskelija M
hyödyllistä päästä tutustumaan.
Opiskelija M Tällaiset erot ovat mielenkiin-
Joutuessamme tekemään toisia huomioita ‒ ‒ saman-
suunnitelmiin muutoksia A:n laisuus antaa myötätuulta ja
kanssa oli helppo neuvotella erilaisuus tarjoaa uusia näkö-
‒ ‒ E:n kanssa en nähnyt asioita kulmia ja omien arvojen uudel-
aivan samalla tavalla, mutta en leen arviointia. Opiskelija V
tarkoita, että hän toimisi väärin.
Opiskelija V
132