Page 129 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 129

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Vastaavasti Luthans (2002) tarkastelee yksilöiden kyvykkyyttä organisaation toiminnan edistämises-
sä. Luthans (2002) muistuttaa, että epäonnistumisten arvioimisen sijaan tärkeää on vahvuuksien ko-
rostaminen. Positiiviseen psykologiaan (Seligman 2002) pohjautuva vahvuuksien tukeminen tuottaa
yksilön positiivisen vahvistumisen kautta hyvää koko yhteisölle (Youssef-Morgan & Luthans 2013). Lut-
hans erottaa psykologisen pääoman neljä ulottuvuutta, joilla yksilön vahvuuksia voidaan tukea: toivo
(hope), optimismi (optimism), sinnikkyys (resilience) ja itseluottamus (confidence) (Luthans 2002; Rau-
hala, Leppänen & Heikkilä 2013; Youssef-Morgan & Luthans 2013). Nämä neljä ulottuvuutta painot-
tavat yksilön kykyjä suoriutua tehtävistään: toivo liittyy tavoitteisuuteen, oman työn suunnitteluun ja
erilaisten vaihtoehtojen tunnistamiseen, optimismi luo henkilökohtaista uskoa tulevaisuuteen, sinnik-
kyys painottaa vastuullisuutta, lannistumattomuutta ja yksilön kykyä hyödyntää omia resurssejaan ja
itseluottamus korostaa selviytymisen tunnetta ja yksilön kykyä tunnistaa omaa osaamistaan erilaisissa
tilanteissa (Youssef-Morgan & Luthans 2013).
Edellä esitetyt teoreettiset lähtökohdat yhdistämme kuviossa 1 opetusharjoittelun ohjausta tukeviksi
tekijöiksi. Kuviossa opiskelija nähdään aktiivisena oppijana ja oppimista tapahtuu ajattelun, suoriu-
tumisen, itsereflektion ja persoonallisuuden kehittymisen kasvun alueilla (Mentkowski & Associates
2000). Aktiivista oppimista vahvistetaan psykologisen pääoman ulottuvuuksien avulla.

KUVIO 1. Opetusharjoittelun ohjauksen tekijät Ruohotietä (2002), Luthansia (2002) sekä Mentkowskia
ja Associatesia (2000) mukaillen

Tässä tutkimuksessa opiskelijan reflektiivistä itsearviointia tuettiin opetusharjoittelun ohjauksen ku-
vion 1 avulla. Ohjauskeskusteluissa kuvio ja sen tekijöiden luonnehdinnat olivat lähtökohtia, joiden
avulla opiskelija sai pohtia, miten ammatinhallintatekijät, ilmapiiri ja psykologisen pääoman ulottuvuu-
det olivat läsnä tai vaikuttaneet hänen ammatilliseen kasvuunsa.

                                                                                                                                                                   129
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134