Page 125 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 125

Tampereen yliopiston normaalikoulu

voi suorittaa myös englannin kielellä. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen uskoo joustavamman
ylioppilastutkinnon suorittamisen vähentävän kokelaiden stressiä. Kyselyymme vastanneet opiskelijat
toivovat esille sen, että lukio-opinnot uuvuttavat ja etenkin ylioppilaskirjoitusten arvosanat luovat pai-
neita opiskelijoille, joten on myönteistä, mikäli suunniteltu uudistus onnistuu vähentämään paineita.
Ylioppilastutkintolaki ja lukiolaki astuivat voimaan 1.8.2019. (HE 235/2018 ja OKM tiedote 2015)

Lukion opetussuunnitelmia on uudistettu 2000-luvun aikana kahdesti, viimeisin lukion opetussuun-
nitelma otettiin käyttöön syksyllä 2016. Seuraava lukion opetussuunnitelma otetaan suunnitelmien
mukaan käyttöön syksyllä 2021, joten väliin jäävien viiden lukuvuoden aikana kertyviä kokemuksia ei
ehditä tarkastella ja arvioida. Onko uudistuksen taustalla riittävästi tietoa mihin lukion opetussuunni-
telmaa tulisi kehittää?

 

Lähteet

Hive Helsinki [verkkojulkaisu]. (Luettu 7.12.2018) Saatavissa: https://www.hive.fi/fi/meista
Hive Helsinki [verkkojulkaisu]. (Luettu 7.12.2018) Saatavissa: https://www.hive.fi/fi/faq
Hotulainen, R. & Vainikainen, M-P. 2017. Arviointipalautteen merkitys minä-käsityksen kehittymiselle.
	 Teoksessa E. Kauppinen & E. Vitikka (toim.) Arviointia toteuttamassa.
	 Näkökulmia monipuoliseen oppimisen arviointiin. Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat 2017:4.
	 Helsinki: Juvenes-Print, 26−41.
Keurulainen, H.: Pelisääntöjä arviointipäätösten tekemistä varten. 2013 Teoksessa: Räsänen, A.
	 (toim.) Oppimisen arvioinnin kontekstit ja käytännöt. Opetushallituksen Raportit ja
	 selvitykset 2013:3. Juvenes-Print. 37−58.
Laki ylioppilastutkinnosta 502/2019
Lukiolaki 21.8.1998/629. Finlex Luettu 6.12.2018 Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/
	ajantasa/1998/19980629
Lukiolaki 714/2018
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015. Opetushallitus.
Löfström, J., Virta, A. & Salo U–M. 2017. Valppaaksi kansalaiseksi – yhteiskuntatiedollisen opetuksen
	 taito ja teoria. 2017. Historiallis-yhteiskuntatiedollisen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen
	 tutkimuksia 15.
Merilaita, N. 2017. Assessment of learning or assessment for learning Lukio-opiskelijoiden
	 näkemyksiä kemian opetuksen arvioinnista. Pro Gradu –tutkielma Jyväskylän yliopisto.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Usein kysyttyä opiskelijavalintojen uudistuksesta. [verkkosivusto].
	 Luettu 6.12.2918. Saatavissa: https://minedu.fi/usein-kysyttya-korkeakouluvalinnat
Opetus ja kulttuuriministeriö, Ylioppilastutkinto uudistuu – jatkossa kaikki opiskelijat kirjoittavat
	 vähintään viisi ainetta. (OKM tiedote 15.11.2018) [verkkojulkaisu]. Luettu 2.12.2018.
	 Saatavissa: https://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ylioppilastutkinto-uudistuu-
	jatkossa-kaikki-opiskelijat-kirjoittavat-vahintaan-viisi-ainetta
Ouakrim-Soivio, N. 2015. Oppimisen ja osaamisen arviointi. Otava.
Pollari, P. 2017. (Dis)empowering Assessment? Assessment as Experienced by Students in Their
	 Upper Secondary School EFL Studies. Jyväskylä Studies in humanities. University Printing
	 House. University of Jyväskylä.
Pölkki, M. 2018. Stressiä, uupumusta ja kyynisyyttä kokee jopa puolet lukiolaisista – Professori:
	 Jaksaminen on otettava vakavasti uudistusten keskellä. Helsingin Sanomat 16.1.2018.
	 [verkkojulkaisu]. Luettu 26.5.2018. Saatavissa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-	
	2000005526008.html

                                                                                                                                                                   125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130