Page 122 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 122

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

mukaan, onnistuuko opiskelija yo-kirjoituksissa. Joissakin vastauksissa tulevaan pisteytykseen ehdotet-
tiin muutoksia, esimerkiksi lukiokurssien arvosanojen mukaan lukemiseksi.
TAULUKKO 2

Hyvä asia                              Huono asia                          En osaa sanoa,
                                                                           Muu kommentti

17 kommenttia                          12 kommenttia                       16 kommenttia
                                                                           En osaa sanoa (3 kpl)
ok                                     Kasaa liikaa paineita ja stressiä   Voi olla hyötyä jos kirjoi-
Positiivisia sekä miellyttäviä         lukion käyntiin ja itse valmiiksi   tukset menee hyvin, mut-
hyviä                                  korkeat paineet ylioppilas-         ta haittaa jos kirjoitukset
Olen asemoitunut niin, että luen       kokeista kasvaa entisestään.        menee huonosti. Vaikea siis
kirjoituksiin niin hyvin, että pystyn  Mielestäni se on hyvä asia jos      vielä sanoa.
saavuttamaan maksimituloksen.          korkeakouluihin pääsisi eri         Kysymyksiä
Olen valmistautunut pääsemään          valinnoilla                         En tiedä
kouluun suoraan todistuksella          On mielestäni kohtuutonta,          Ei tule samalla lailla lisää lu-
Hyvä juttu                             että opiskelijat valitaan sisään    ettavaa kuin nyt yo-kirjotus-
Se on pelkästään hyvä asia omalla      ylioppilastutkinnon perusteella.    ten jälkeen, mutta samalla
kohdallani, sillä kirjoitukset         Kaikki eivät ole syystä tai         kirjoituksissa menestymisen
menivät hyvin. Kuitenkin, se           toisesta pystyneet menesty-         paineet kasvavat.
heikentää niiden opiskelijoiden        mään ylioppilaskirjoituksissa.      en osaa sanoa
mahdollisuuksia, jotka eivät jos-      Tiedän montakin abiturienttia,      Pitää antaa yliopistolaiselle
tain syystä ole lukioon/ylioppilas-    jotka ovat kirjoittaneet E-L pa-    ennenkään vapaa.
kirjoituksiin panostaneet.             perit eikä tiedä varmaksi, minne    En tiiä
Etenkin hyvä ajatus. Oikeus-           haluaa opiskelemaan lukion          Jos menee huonosti koe, ei
tieteelliseen ja lääketieteelliseen-   jälkeen. Onko siis reilua, että     pitäisi olla siitä kyse, pää-
kin olisi mahdollisuuksia päästä       sellainen opiskelija, joka ei edes  seekö kouluun. Enemmän
helpommin! Ylioppilaskokeisiin         tiedä haluaako hän                  kouluihin haastatteluita.
luku viä myös aikaa siihen näh-        todella kyseistä opiskelu-          Jotkut hyötyvät siitä jotkut
dään vaivaa. Näin oppilaan on          paikkaa, valitaan sellaisen         taas eivät
vaikea heti sen jälkeen alkaa          sijaan, joka tietää varmaksi        Hieman epäselvää
lukemaan pääsykokeisiin ja väli-       haluavansa opiskelupaikan ja on     Pisteytys pitäisi kohdentaa
vuosia kertyy.                         valmis suorittamaan                 joka alalle erikseen
Hyvä                                   pääsykokeen sitä varten? Toki       Bisnes kursseista pitäisi saa-
Mielestäni tulevia valmistuvia         tämä palvelee sitä 5% opis-         da enemmän hyötyä
kohtaan mahtava mahdollisuus,          kelijoista, jotka ovat L paperit    Mielestäni YO-kirjoitusten
mutta itse en koe tilannetta           kirjoittaneet. He voivat vapaasti   lisäksi tulisi huomioida lu-
kannaltani hyödylliseksi, sillä        mennä kokeilemaan tuntuisiko        kiotodistuskin. Muuten koko
opetussuunnitelman muutos,             tämä ala oikealta, ja jos ei tunnu  lukion numerot ovat täysin
sähköistyneet kokeet sekä yli-         niin aina voi valita uudelleen,     turhia.
oppilastutkinnon kokeiden              kun ei tarvitse edes pääsykoetta
muuttuminen yhä soveltavam-            tehdä.
maksi vaikutti paljon siihen, mitä     Missään koulussa ei pitäisi olla
arvosanoja kirjoitin, eikä niistä ole  todistusvalintaa.
hyötyä valinnassa, jossa tarvitsee
olla L paperit.

122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127