Page 121 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 121

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Todistusvalinnan pisteytystyökalu puhutti lukiolaisia paljon kuluneena lukuvuonna. Osalla nousi esiin
paljon erilaisia kysymyksiä ja huolia, miksi opiskelijoilla ei ollut tästä tietoa opintoja aloittaessaan. Lä-
hes puolet opiskelijoista vastasi kyselyssä, ettei tiedä, onko uudistus hyvä vai huono asia. Lähes kolmas-
osa piti uudistusta hyvänä asiana ja viidesosa vastaajista piti uudistusta huonona asiana.
Asetelmaan 2 on koottu opiskelijoiden vastaukset avoimeen kysymykseen 11, jossa opiskelijalla oli
mahdollisuus perustella omaa vastaustaan. En osaa sanoa –vaihtoehtoa perusteltiin sillä, ettei vielä
ennen kirjoituksia voinut tietää, miten omat kirjoitukset menevät. Hyvin menneet kirjoitukset kääntä-
vät näkemyksen uudistuksesta positiivisemmaksi.
Ne opiskelijat, jotka kokivat uudistuksen huonoksi, nostivat esille perusteluina mm. sen, että lukion
merkitys korostuu, ylioppilaskirjoitukset tuottavat ahdistusta, koska ne määräävät opiskelijan tulevai-
suuden. Osa piti yhdistettyä pääsykoetta ja todistusvalintaa parempana vaihtoehtona.
Ne opiskelijat, jotka kokivat uudistuksen hyväksi, korostivat sitä, että hyvin ylioppilaskirjoituksissa me-
nestyneet hyötyvät uudistuksesta. Toisaalta esille nostettiin kirjoitusten aiheuttaman stressin kasva-
van. Joku ajatteli todistusvalinnan olevan vähemmän stressaavaa kuin valintakoe.
On huomattava, että kyselyyn vastatessa ei opiskelijoilla tai kouluilla ollut tarkkaa tietoa pisteytystyö-
kalun lopullisesta muodosta. Opiskelijat joutuivat vastaamaan kysymykseen epävarmassa tilanteessa.
Kysymys 10. Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt hankkeen, jossa halutaan nopeuttaa ja
joustavoittaa jatko-opintojen aloittamista. Tavoitteena on lisätä opiskelijavalinnoissa sitä, että merkit-
tävästi suurempi osa korkeakoulujen opiskelijoista valitaan ylioppilastutkinnon arvosanojen ns. todis-
tusvalinnassa. Ylioppilastutkinnon aineet on pisteytetty kunkin oppiaineen lukion opetussuunnitelman
kurssimäärästä (pakolliset ja valtakunnalliset syventävät) laskemalla neliöjuuri. (http://oha-forum.fi/
public_html/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/pistetaulukot_nettiin.pdf) Mitä mieltä olet, pa-
rantaako todistusvalinta mahdollisuuksiasi tulevassa jatko-opintohaussa?

KUVIO 5. Mitä mieltä olet, parantaako todistusvalinta mahdollisuuksiasi tulevassa jatko-opintohaussa?

Kysymys 11. Millaisia ajatuksia sinulla herää todistusvalinnasta sekä oppiaineiden ylioppilastutkinnon
pisteytyksestä?
Saimme avoimeen kysymykseen 55 vastausta, joista niukka enemmistö (17 vastausta) näki uudistuksen
positiivisena asiana. Vastaajista tusina piti suunniteltua muutosta huonona. Loput vastaajista eivät joko
osanneet tai halunneet vastata kysymykseen. Osa nuorista vastasi ehdollisesti, vastaus vaihtuu sen

                                                                                                                                                                   121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126