Page 117 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 117
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Yllä olevassa vastauksessa arviointia pidetään jopa ainoana todellisena osaamisen kuvaajana.
Vain seitsemässä vastauksessa opiskelija pohtii tavoitteiden ja arvioinnin suhdetta. Kaikissa vastauksis-
sa arviointi ei kannusta opiskelijaa tavoitteiden asettamiseen. Opiskelijat nostivat esille avoimissa vas-
tauksissaan sen, miten arviointi stressaa opiskelijoita. Joku ottaa paljon paineita hyvien arvosanojen
hankkimisesta, toinen asettaa tavoitteensa hyvin korkealle ja uupuu lukion aikana. Kouluterveyskyse-
lyiden yhteydessä on noussut esille niin peruskoululaisten kuin lukiolaisten uupuminen opinnoissaan.
(Kouluterveyskysely 2017)
”Arviointi luo ennemminkin paineita, eikä omia tavoitteita.”
”Itselläni on joka kurssin alussa tavoitteet, ja niiden saavuttamiseksi pyrin työskentelemään.”
”Jokainen opiskelee sen tasoisesti kuin pyrkii.”
”Asetan tavoitteeni kaikessa 10:iin”
”Pyrin saamaan itselleni asettamia arvosanoja.”
”Tavoitteiden asettamisesta ei kauheasti puhuta arvioinnin yhteydessä, mutta toki kurssien
alussa jne.”
”Opiskelija saattaisi aliarvioida itsenään ja täten asettaa tavoitteet alemmaksi kuin mihin
suuremmalla työpanoksella pystyisi.”
Itsearviointi ärsyttää opiskelijoita
Lukion opetussuunnitelman (2016) mukaan arvosanan antamisen tukena voidaan käyttää opiskelijoi-
den itse- ja vertaisarviointia. Nykyään voidaan puhua monitahoarvioinnista, jolloin arvioitiprosessiin
osallistuu eri tahoja opettajan lisäksi. Arviointia tekevät opettajan lisäksi esimerkiksi oppija itsearvi-
oinnein, opiskeluryhmä vertaisarvioinnilla. (Keurulainen, 2013) Opiskelijoiden näkemyksen mukaan
itsearviointia käytetään eri kursseilla paljon, myös vertaisarviointi oli tuttua opiskelijoille.
On todettu, että vertais- ja itsearviointien yhdistäminen arviointipäätökseen on tehokasta oppimiselle.
Itsearviointi ja vertaisarviointi edistävät opiskelijoiden tietoisuutta arviointikriteereistä ja samalla ne
edistävät opiskelijoiden metakognitiivisia taitoja, oman oppimisen hallintaa. (Keurulainen, 2013)
Kysymys 8. Ota kantaa osaltasi opetussuunnitelman arvioinnin tavoitteen toteutumiseen ”Palaute sekä
itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarkentamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työs-
kentelyään tavoitteiden suuntaisesti.”
KUVIO 4. Palaute, itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa
117