Page 120 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 120
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Kysymys 9. Kuinka arvioinnin tavoite ”Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarken-
tamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti” toteutuu mie-
lestäsi?
TAULUKKO 1
Palaute, itse- ja vertais- Itse- ja vertaisarviointi on En osaa sanoa.
arviointi voivat kehittää työsken- turhaa / ärsyttävää.
telyä. Eivät ole hyödyllisiä Monella kurssilla tehdään
Toimii itsearviointeja.
En osaa sanoa.
Palaute ja vertaisarvioinnit voivat Itsearviointi ei tee mitään En tiiä.
kehittää työskentelyä, kun taas muuta kuin, ärsyttää emt
itsearvioinnit koen turhaksi. opiskelijoita.
Itsearviointia ei aina käytetä, Vertaisarviointi on vitsi.
mutta se tarkentaa hyvin Kehutaan toveria. Itsearviointi
tavoitteita. on hankalaa mielestäni.
Kohtalaisesti. Hieman huonosti.
Ihan ok. Itsearvioinnit tuntuvat melko
ihan ok turhilta.
Toimii En kokenut saavani itse- tai
Mikäli palaute on rakentavaa ja vertaisarvioinnista apua.
kannustavaa auttaa tämä Ei se välttämättä toteudu
tsemppaamaan opiskelijaa Ei vaikutusta
jatkamaan heikommista suori- Itsearvionti ei vaikuta
tuksista huolimatta, mutta mikäli tavoitteisiin ja on täysin turha
opiskelija on arvioinut itsensä En usko vertaisarviointien vai-
huonoksi eikä palautekeskuste- kuttavan opiskelijan
lussa saa konkreettista tukea ja kehitykseen mitenkään.
selkeää opastusta missä menee Itsearvioinnit saattavat joiden-
vikaan ja mitä voisi parantaa, ei kin kohdalla olla hyödyllisiä,
opiskelija jaksa siihen itse aikaa mutta usein opiskelija tietää
tuhlata mikäli opettajakaan ei ole kyllä ”missä mennään” ilman
hänestä kiinnostunut. (kirjallisia) itsearviointejakin.
Niin se menee Vertaisarvioinnit eivät aina ole
Osaa tunnistaa vahvuuksiaan ja kovin hyödyllisiä. Itsearvionnit
heikkouksiaan toimivat ihan hyvin.
3.4. ”Todistusvalinta jatko-opintoihin lisää paineita menestyä kirjoituksissa”
Lukuvuonna 2017-2018 Opetus- ja kulttuuriministeriö kehitti jatko-opintojen opiskelijavalintaan uu-
denlaisen pisteytystyökalun. Tavoitteena on lisätä uusien ylioppilaiden osuutta aloittavien korkea-
kouluopiskelijoiden joukossa, vähentää erilaisten pääsykokeiden järjestämistä sekä epätoivottuja
välivuosia. Opiskelijan menestys toisella asteella ja ylioppilaskokeissa kertoo opiskelijan valmiuksista
korkeakouluopinnoissa.
Ylioppilaskirjoitukset ja -tutkinto on tärkeä instituutio Suomessa. Tutkinnon tausta on Helsingin yliopis-
ton pääsykokeena, 1900-luvulla kirjoitukset ovat olleet lukion päättökoe ja 2000-luvulla on vahvistunut
ajatus tutkinnoista opiskelijavalintojen välineenä. (Löfström et al. 2017)
120