Page 120 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 120

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

Kysymys 9. Kuinka arvioinnin tavoite ”Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarken-
tamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti” toteutuu mie-
lestäsi?

TAULUKKO 1

Palaute, itse- ja vertais-           Itse- ja vertaisarviointi on       En osaa sanoa.
arviointi voivat kehittää työsken-   turhaa / ärsyttävää.
telyä.                               Eivät ole hyödyllisiä              Monella kurssilla tehdään
Toimii                                                                  itsearviointeja.
                                                                        En osaa sanoa.
Palaute ja vertaisarvioinnit voivat  Itsearviointi ei tee mitään        En tiiä.
kehittää työskentelyä, kun taas      muuta kuin, ärsyttää               emt
itsearvioinnit koen turhaksi.        opiskelijoita.
Itsearviointia ei aina käytetä,      Vertaisarviointi on vitsi.
mutta se tarkentaa hyvin             Kehutaan toveria. Itsearviointi
tavoitteita.                         on hankalaa mielestäni.
Kohtalaisesti.                       Hieman huonosti.
Ihan ok.                             Itsearvioinnit tuntuvat melko
ihan ok                              turhilta.
Toimii                               En kokenut saavani itse- tai
Mikäli palaute on rakentavaa ja      vertaisarvioinnista apua.
kannustavaa auttaa tämä              Ei se välttämättä toteudu
tsemppaamaan opiskelijaa             Ei vaikutusta
jatkamaan heikommista suori-         Itsearvionti ei vaikuta
tuksista huolimatta, mutta mikäli    tavoitteisiin ja on täysin turha
opiskelija on arvioinut itsensä      En usko vertaisarviointien vai-
huonoksi eikä palautekeskuste-       kuttavan opiskelijan
lussa saa konkreettista tukea ja     kehitykseen mitenkään.
selkeää opastusta missä menee        Itsearvioinnit saattavat joiden-
vikaan ja mitä voisi parantaa, ei    kin kohdalla olla hyödyllisiä,
opiskelija jaksa siihen itse aikaa   mutta usein opiskelija tietää
tuhlata mikäli opettajakaan ei ole   kyllä ”missä mennään” ilman
hänestä kiinnostunut.                (kirjallisia) itsearviointejakin.
Niin se menee                        Vertaisarvioinnit eivät aina ole
Osaa tunnistaa vahvuuksiaan ja       kovin hyödyllisiä. Itsearvionnit
heikkouksiaan                        toimivat ihan hyvin.

 3.4. ”Todistusvalinta jatko-opintoihin lisää paineita menestyä kirjoituksissa”

 Lukuvuonna 2017-2018 Opetus- ja kulttuuriministeriö kehitti jatko-opintojen opiskelijavalintaan uu-
 denlaisen pisteytystyökalun. Tavoitteena on lisätä uusien ylioppilaiden osuutta aloittavien korkea-
 kouluopiskelijoiden joukossa, vähentää erilaisten pääsykokeiden järjestämistä sekä epätoivottuja
 välivuosia. Opiskelijan menestys toisella asteella ja ylioppilaskokeissa kertoo opiskelijan valmiuksista
 korkeakouluopinnoissa.

 Ylioppilaskirjoitukset ja -tutkinto on tärkeä instituutio Suomessa. Tutkinnon tausta on Helsingin yliopis-
 ton pääsykokeena, 1900-luvulla kirjoitukset ovat olleet lukion päättökoe ja 2000-luvulla on vahvistunut
 ajatus tutkinnoista opiskelijavalintojen välineenä. (Löfström et al. 2017)

120
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125