Page 115 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 115

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Niissä vastauksissa, joissa arviointi koettiin positiivisena ja oppimista edistävänä asiana (16 vastaus-
ta), sitä kuvattiin motivaation luojana ja vahvistajana. Joissakin vastauksissa nousi vahvemmin esille
oppimisen edistämisen kokemukset. Opiskelija kertoi arvioinnin oppimista edistävästä tehtävästä seu-
raavasti: ”Hyvin, arvioinnista ja virheistä oppii”. Toinen vastaaja kuvasi asiaa näin: ”Erilaisiin arviointita-
poihin valmistautumalla oppii ja esimerkiksi arvioiduista kokeista voi oppia virheistään.” Yksi vastaaja
totesi, että ”Hyvin, sillä se on usein oikeudenmukainen”.

Avoimissa vastauksissa esille nousi näkemys, että arviointi tarkoittaa arvosanaa. ”Hyvin. Riippuu tie-
tenkin aineesta, haluaako oppimista kehittää vai onko nyk. numeroon tyytyväinen”. Toinen opiskelija
ehdotti seuraavaa: ” Arviointi on hyvä osaamista suuntaava asia. Hyvä olisi jos opiskelija halutessaan
pystyisi itse korottamaan arvosanaansa lisätehtävillä. Tämä edistää asian oppimista ja parempi arvosa-
na motivoi aina enemmän, kuin huono.” 	

”Ei vaikuta opiskeluuni”

Osa avoimeen kysymykseen vastanneista (12 vastaajaa) koki arvioinnin merkityksen omaan oppimi-
seensa melko neutraaliksi tai totesi, ettei sillä ole merkitystä opiskeluun. Nämä vastaukset hämmensi-
vät ja herättivät kysymyksen: mikä on arvioinnin merkitys oppimisessa? Toisaalta vastauksia voi tulkita
niin, että oppiminen on autonomista eivätkä siihen vaikuta ”ulkoiset” tekijät kuten arvosanat, jotka voi
kokea ”vain” välitavoitteina tai palkkioina tehdystä työstä.

Huolestuttavia olivat ”en tiiä” -vastaukset, mikäli arviointi koetaan vieraaksi, ettei kysymykseen osaa
tai halua vastata. Toinen askarruttava näkökulma nousi esiin vastauksissa, joissa arviointi koetaan ikään
kuin ulkopuolelta annetuksi vastaukseksi osaamisesta: ” Kun olen kokeen suorittanut niin pystyn tulok-
sesta päättelemään olenko sisäistänyt asian”. ja ”Arvosana kertoo opiskelijan työstä, jos arvosana on
heikko, silloin saa tietää, että ei osaa asiaa.” Tämä vastaus kuitenkin jatkui ehdotuksella “Paras palaute
olisi numero palaute sanallisen palautteen ohessa.”

”Huonosti, koska arviointi tulee aina kurssin päätteeksi”

Viiden vastaajan mukaan arviointi ei edistä oppimista. Yllä olevassa vastauksessa arviointi on ehkä
nähty ainoastaan kurssiarvosanana. Muutamat vastaukset olivat lyhyitä kommentteja ”huonosti” tai
”ei toimi”. Niissä ei selitetty, miksi arviointi ei tue oppimista. Kyselyn kannalta lyhyetkin kommentit ovat
kuitenkin arvokkaita, sillä ne kertovat opiskelijoiden kokemuksia arviointitehtävän toteutumisesta.
Yhdessä vastauksessa asiaa oli pohdittu laajemmin, myös sitä, miksi arviointi ei edistä oppimista.
”Erittäin huonosti, sillä on vaikeaa saada henkilökohtaista tukea, jos opiskeltava aihe on vaikea. Tällä
on merkitystä siltä kannalta, että opiskelijalla ei ole motivaatiota, jos arvioitaessa ei ole saanut täsmen-
nystä aiheisiin, joita ei osaa.”

Tämän vastauksen myötä lukiossamme voidaan herättää keskustelua siitä, onnistummeko tukemaan
opiskelijoiden oppimista. Lukion opetussuunnitelman (2016) mukaan yksi arvioinnin tehtävä on auttaa
opettajia ja kouluyhteisöjä opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa.

”Hyvät numerot motivoivat”

Lukion opetussuunnitelman 2016 mukaan opiskelijan arvioinnin tehtävänä on edistää opiskelijan op-
pimista. Arvioinnin tarkoituksena on auttaa opiskelijaa ymmärtämään, mitä heidän on tarkoitus oppia
kullakin kurssilla. Arviointi kannustaa opiskelijaa omien tavoitteiden saavuttamisessa.

                                                                                                                                                                   115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120