Page 111 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 111
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Eija Niskanen & Aulikki Leisku-Johansson
HYVÄT ARVOSANAT MOTIVOIVAT – BUSINESS NORSSILAISTEN
KOKEMUKSIA LUKION ARVIOINNISTA KEVÄÄLLÄ 2018
Business Norssi vahvistaa aktiivista kansalaisuutta ja yrittäjyystaitoja
Kartoitimme lukiolaisten kokemuksia arvioinnista sekä heidän näkemyksiään lukion opetussuunnitel-
massa (2016) määritellyistä arvioinnin tavoitteista ja tehtävistä. Kyselyyn vastaajiksi halusimme talous-
ja elinkeinoelämän linjan (BN-linjan) opiskelijat, koska heillä on sekä tahtoa vaikuttaa että valmiuksia
vastata lukiolaisten näkemyksiä kartoittavaan kyselyyn. Businessnorssilaiset ovat lukioon hakiessaan
tienneet, että talous- ja elinkeinoelämän linjalla painottuvat yhteiskunnalliset asiat, yrittäjyyskasvatus
ja aktiivinen kansalaisuus.
Suomessa normaalikoulujen erityistehtävänä on yläkouluissa ja lukioissa aineenopettajakoulutus, jo-
ten pedagoginen kehittäminen sekä oppimisen ja ohjaamisen tuki ovat koulun arjessa vahvasti muka-
na. Yksi konkreettinen teko opetuksen ja oppimisen kehittämiseen on ollut syksyllä 2012 Tampereen
yliopiston normaalikoulun lukiossa käynnistetty talous- ja elinkeinoelämän linja eli Business Norssi.
Lukioissa on perinteisesti ollut erilaisia linjoja sekä painotuksia, mutta yhteiskunnallisiin teemoihin,
elinkeinoelämään tai yrittäjyyteen keskittynyt lukiolinja oli harvinainen. Uuden linjan aloittaminen on
vaatinut rohkeutta ja sen vakiinnuttaminen pitkäjänteistä työtä. Aloitimme elokuussa 2012 yhdellä en-
simmäisen vuosikurssin opiskelijaryhmällä. Nykyisin Business Norssissa (BN-linjalla) opiskelee noin 80
nuorta eri vuosikursseilla eli noin kolmasosa kolmisarjaisen lukiomme lähes 300 opiskelijasta.
Lukiokoulutuksen arvoperusta rakentuu suomalaiselle sivistysperinteelle, jonka mukaan opiskelu ja
oppiminen uudistavat yhteiskuntaa ja kulttuuria. (Lops 2016, Lukiokoulutuksen tehtävä ja arvope-
rusta.) Osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys korostuvat lukion toiminnassa. Talous- ja elinkeinoelä-
män linjan opetussuunnitelma on laadittu näiden arvojen pohjalle. Erityisesti halusimme vahvistaa
opiskelijan laaja-alaista sivistystä, tukea nuoren kasvua ja vahvistaa hänen valmiuksia työelämään ja
työntekemiseen. BN-linjan opinnot pohjautuvat sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, tavoit-
teena rakentaa kattavampia oppimiskokonaisuuksia, vahvistaa kriittistä ajattelua ja tiedon soveltamis-
ta. Keskeisinä työtapoina on yhdessä oppiminen, tiedon luominen ja jakaminen. Sosiokulttuurisessa,
sosiokonstruktivistisessa sekä humanistisessa oppimiskäsityksissä painottuvat oppijan kokemukset ja
tunteet. (Löfström et al. 2017) Kasvaminen on elinikäinen prosessi, ja juuri lukioiässä kasvua tapahtuu
paljon. Nuori rakentaa identiteettiään, ihmiskäsitystään, maailmankuvaansa ja –katsomustaan. Profes-
sori Salmela-Aron mukaan aivot kehittyvät voimakkaasti 15–18-vuotiailla. Hänen mukaansa kehitystä
tapahtuu etenkin sosioemotionaalisissa taidoissa: miten tullaan muiden kanssa toimeen, neuvotel-
laan asioista, säädellään tunteita, otetaan vastuuta ja saavutetaan tavoitteita. (esim. Pölkki HS 16.1.
2018) Tulevaisuudessa näiden taitojen merkitys korostuu, sillä jatko-opinnoissa ja työelämän toiminta-
tavoissa 2000-luvulla tapahtuneet muutokset ovat korostaneet verkostoitumista ja tiimityötä. Aidossa
yhteistyössä ja oppimisessa tarvitaan vahvoja sosiaalisia taitoja sekä omien tunteiden ja motivaation
hallintaa. (Hotulainen & Vainikainen 2017)
Lukion opetussuunnitelman perusteissa todetaan, että oppiminen perustuu opiskelijan aktiiviseen,
tavoitteelliseen ja itseohjautuvaan toimintaan. Oppiminen on vuorovaikutusta, lukiossa esimerkiksi
toisten opiskelijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Edellä mainitut ovat lähtökohtina talous ja elinkeino-
elämän yhteisillä BN- kursseilla. Yhteisten kurssien lisäksi talous- ja elinkeinoelämän linjan opiskelija
voi valita kursseja lähes parista kymmenestä tarjolla olevasta vaihtoehdosta, joista osa toteutetaan
Tampereen yliopistoissa. (Vuoden 2018 loppuun saakka Tampereen Teknillinen yliopisto, Tampereen
yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu toimivat erillään.) Näin vahvistamme lukion opetussuun-
111