Page 114 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 114

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 Lopuksi kysyimme opiskelijoiden mielipidettä Opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämästä hank-
 keesta, jonka tavoitteena on nopeuttaa ja joustavoittaa jatko-opintojen aloittamista. Kartoitimme
 myös opiskelijoiden ajatuksia jatko-opintojen todistusvalinnasta ja ylioppilastutkinnon pisteytyksestä.

  ”Arviointi luo motivaatiota opiskeluun” - Opiskelijoiden kokemuksia arvioinnista

 Lukion opetussuunnitelman perusteissa viitataan lukiolakiin ja määritellään arvioinnin tavoitteet seu-
 raavasti: ”Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään
 opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. Opiskelijan oppimista ja työskentelyä tulee arvioida monipuoli-
 sesti.” (Lops 2016 ja Lukiolaki)
 Opetussuunnitelman perusteiden mukaan arvioinnin tulee antaa opiskelijalle palautetta opintojen
 edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukion opintojen aikana, että niiden päättyessä. Arvioinnista
 todetaan myös, että arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muoto.
 Arvioinnin tehtävä on edistää opiskelijan oppimista. Ouakrim-Soivion (2015) mukaan arviointi on tote-
 avaa, motivoivaa, ohjaavaa sekä ennustavaa. Arviointi on siten mukana kaikissa oppimisen vaiheissa,
 sillä sen tehtävänä on tukea ja edistää oppimista ja opettamista. Etenkin opiskelun aikainen arvioinnin
 ohjaava -tehtävä korostuu formatiivisessa arvioinnissa. Pollari on väitöstutkimuksessaan (2017) selvit-
 tänyt lukiolaisten kokemuksia arvioinnista englanninkielen opiskelussa, vahvistaako arviointi opiskeli-
 jan voimaantumista (empowerment), vai estääkö se sitä (disempowerment). Pollarin (2017) mukaan
 riittävä palaute ja itsearviointi voimaannuttivat opiskelijoita, sen sijaan riittämätön palaute ja arvosa-
 nojen korostaminen aiheuttivat voimaannuttomuutta ja vähensivät lukiolaisten opiskelumotivaatiota.
 Kyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat yllä mainitun arvioinnin tehtävän toteutuvan hyvin, yli 60 %
 koki arvioinnin edistävän oppimista joko kohtalaisesti (48,1%) tai vahvasti (13,5%). (KUVIO 2.)

 KUVIO 2. Kannustaako arviointi opiskelijaa
 Vain vajaa kymmenys vastaajista (9,6%) totesi, että arviointi edistää oppimista vähän. Yksikään ei va-
 linnut vaihtoehtoa: “Arviointi ei edistä lainkaan oppimista”. Opettajina yllätyimme siitä, että vastaajista
 lähes kolmannes (28,8 %) koki, ettei arvioinnilla ole vaikutusta heidän oppimiseen.
 Avoimeen kysymykseen “Kuinka arviointi edistää oppimista?” vastasi 33 BN-linjan opiskelijaa. Kysy-
 myksellä halusimme saada esille opiskelijoiden näkemyksiä arvioinnin oppimista edistävästä tehtäväs-
 tä. Heidän ajatuksensa arvioinnin oppimista edistävästä tehtävästä vaihtelivat paljon.

114
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119