Page 116 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 116

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 KUVIO 3. Kannustaako arviointi opiskelijaa

 Opiskelijat olivat pääosin samaa mieltä väittämän ”Arvioinnilla kannustetaan opiskelijaa tavoitteiden
 asettamiseen” kanssa, 20 % vastanneista oli täysin samaa mieltä ja 40 % vastanneista oli samaa mieltä
 väitteen numero kuusi kanssa.
 Väitteeseen 6 liittyvässä avoimessa osuudessa opiskelijat saattoivat antaa perusteluja näkemyksilleen.
 Useampi opiskelija oli perustellut vastaustaan sillä, että hyvät numerot motivoivat opiskelussa. Avoi-
 missa vastauksissa opiskelijat nostivat esille myös sen näkökulman, että arviointi kertoo siitä, miten
 oppiminen sujuu tällä hetkellä ja mitä pitäisi vielä parantaa.
 Vastauksissa huomio kiinnittyy siihen, että lähes kolmannes vastanneista (27,3 %) oli vastannut, ettei-
 vät osaa vastata kysymykseen. Norssin BN-linjalaisille tehdyn kyselyn mukaan arviointi ei ole opiske-
 lijalle selkeä asia. Voidaan ajatella, että arvioinnin perusteista ei ole keskusteltu yhdessä opiskelijoi-
 den kanssa riittävästi. Etenkin arvioinnin laajat ulottuvuudet ovat jääneet monelle epäselviksi. Nuoret
 kokevat hankalaksi hahmottaa, miten arvioinnilla voidaan kannustaa opiskelijaa. Hyvät numerot toki
 tulkitaan selkeäksi kannustukseksi, mutta miten esimerkiksi opiskelija voi ymmärtää kohtalaisen arvo-
 sanan kannustukseksi, jos omat tavoitteet ovat korkeammalla?
 Najat Ouakrim-Soivio (2015) on todennut, arvioinnin kieli on jo itsessään vaikeaa, kun arvioinnin on
 oltava samalla kannustavaa mutta myös realistisen kuvan antavaa. Arvioinnin kannustavuutta opiskeli-
 jalle lisäisi se, että opiskelijalle osoitettaisiin se, mitä hän jo osaa ja on jo oppinut.
 Opettajan kannustavalla arvioinnilla on tarkoitus auttaa opiskelijaa tulemaan tietoiseksi omasta osaa-
 misestaan. Kun opiskelija osaa tiedostaa, mitä hän jo osaa ja hallitsee, on hänen helpompi hahmottaa,
 mitä alueita hänen tulisi vielä kehittää, jotta hän yltäisi kyseiselle kurssille asetettujen tavoitteiden
 tasolle. (Ouakrim-Soivio, 2015)
 Kysymys 7. Kuinka edellä mainittu arvioinnin tavoite: ”Arvioinnilla opiskelijaa kannustetaan omien ta-
 voitteiden asettamiseen.” toteutuu mielestäsi. Kysymykseen saatiin 31 vastausta, joista 13 vastausta oli
 ainakin jossain määrin samaa mieltä.
 Opiskelijat vastasivat esimerkiksi näin:
 	 ”Hyvin, mutta jälleen riippuu kiinnostuksesta opiskeltavaan aineeseen. Kiinnostavissa aineissa
 	 näin yleensä onkin, mutta joillekin esim. kohtalainen nro riittää.”
 	 ”Arviointi on tärkeä osa oppimista, sillä vain arvioinnin avulla voi saada todenmukaisen
 	 käsityksen osaamisestaan.”

116
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121