Page 113 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 113
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Kyselyyn vastattiin verkossa ja vastausaikaa siihen oli reilu viikko. Ajankohta oli kevään 2018 ylioppilas-
kirjoitusten sekä lukuvuoden neljännen jakson arviointiviikon jälkeen. Arvioimme kyselyn ajankohdan
hyväksi, koska arviointiasiat olivat ajankohtaisia ja opiskelijoilla oli tuoreita kokemuksia monipuolisesta
arvioinnista sekä arvosanoista. Ylioppilaskirjoituksiin osallistuneiden abiturienttien tavoittaminen oli
haaste, koska he eivät enää suorittaneet lukiokursseja.
Kyselyyn vastasi 55 opiskelijaa. Vastaajista noin puolet oli ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita, he
olivat aloittaneet opintonsa syksyllä 2017. Toisen vuoden opiskelijoita oli n. 28 % ja abiturientteja va-
jaa 20 % (KUVIO1.) Vastaajien osuus 72,5 % on mielestämme riittävän kattava. Abiturienttien osuus
vastaajista, noin viidennes, selittynee sillä, että ylioppilaskirjoitusten jälkeen opiskelijan mielenkiinto
suuntautuu tulevaan. Tätä havaintoa tukee myös se, että vastaajista vain 14,5 % oli suorittanut vähin-
tään lukion päättötodistukseen vaadittavat 75 kurssia. Kyselyn viimeinen aihe ylioppilastutkinnon mer-
kityksestä korkeakoulujen pistevalinnassa ei innostanut abiturientteja vastaamaan kyselyyn, vaikka
asiasta keskusteltiin paljon kevään aikana. Ylioppilaskirjoitusten arvosanat merkitsevät tulevaisuudes-
sa nykyistä enemmän, mikäli jatko-opintojen aloituspaikat ratkaistaan yhä useammin pistevalinnoilla.
KUVIO 1. Kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden lukio-opintojen aloitus
Lähes kaikki vastaajat (98,1 %) olivat suorittaneet enemmän kuin 20 lukiokurssia ja 34,5 % oli suorit-
tanut enemmän kuin 61 kurssia. Voidaan todeta, että opiskelijoilla oli kokemusta lukion arvioinnista
sekä arvosanoista. Talous- ja elinkeinoelämän linjan kursseja oli suorittanut kaikki vastaajat, heistä noin
viidennes oli suorittanut yli 10 BN-linjan kurssia. Vastauksia tulkittaessa toteamme, että opiskelijoiden
kokemukset arvioinnista koskevat kaikkia lukio-opintoja, eivät pelkästään BN-linjan arviointia. Ennen
kyselyyn vastaamista opiskelijoita ei etukäteen valmisteltu arviointiteemaan tai avattu arviointiin liitty-
viä käsitteitä, sillä halusimme saada vastauksissa esiin mahdollisimman aidosti opiskelijan kokemuksia
ja ajatuksia arvioinnista.
Lukion arvioinnin tavoitteet
Halusimme nostaa esille opiskelijoiden näkemyksiä arvioinnista. Kyselyssä selvitimme kuinka opiskeli-
jat kokevat lukion opetussuunnitelmassa arvioinnille kiteytetyt tavoitteet:
1. Arviointi edistää opiskelijan oppimista
2. Arvioinnilla opiskelijaa kannustetaan omien tavoitteiden asettamiseen
3. Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarkentamaan asetettuja
tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti.
113