Page 119 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 119

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Vertaisarvioinnin tarkoituksena on sitouttaa opiskelijaa yhteisiin tavoitteisiin ja työskentelyyn sekä vas-
tuunkantoon niin omasta kuin muidenkin oppimisesta. Myös vertaisarviointia tulee harjoitella autent-
tisissa oppimistilanteissa, jotta opiskelija voi oppia, miksi on tärkeää ja mielekästä arvioida niin omaa
kuin toisten oppimista ja työskentelyä.

Lähes kolmannes opiskelijoista on valinnut vaihtoehdon ”en osaa sanoa”. Voi olla, että asiasta ei ole
sellaista mielipidettä, jonka haluaisi jakaa, tai koetaan helpommaksi valita vastaukseksi vaihtoehto,
jota ei tarvitse selittää sen enempää.

Itsearviointitaitoja pidetään hyvin tärkeinä, kun arvioidaan opiskelijan oppimista. Itsearviointitaidot
lisäävät opiskelijan tietoisuutta siitä, mitä ja miten arvioidaan. Itsearvioinnin myötä pyritään kehittä-
mään opiskelijoiden metakognitiivisia taitoja, joiden avulla opiskelija oppii itse asettamaan itselleen
mielekkäitä oppimistavoitteita sekä arvioimaan saavuttamiaan tuloksia verraten niitä asetettuihin
tavoitteisiin. Tosin olemassa on myös kriittisiä näkemyksiä itsearvioinnin hyödyllisyydestä. Kasanen
(2003) on tuonut esille, että alaluokkien oppilaille itsearviointi ei ole hyödyllistä, mikäli hän ei ymmärrä
itsearvioinnin tavoitteita tai hänellä ei ole vielä reflektointitaitoja. Tällöin itsearviointi saattaa vaikuttaa
kielteisesti oppilaan itsetuntoon ja minäkuvaan. (Oaukrim-Soivio 2015)

Lukiolaiset ovat alakoululaisia vanhempia ja todennäköisesti heillä on jo kokemusta ja tottumusta it-
searvioinnin tekemisestä. Ehkä itse- ja vertaisarviointeja tulisi käyttää läpinäkyvämmin kurssiarvosanan
antamisen yhteydessä, jotta opiskelija kokisi, että hänen omasta pohdinnastaan omasta oppimisestaan
on oikeasti konkreettista hyötyä hänen oppimisessaan ja kurssiarvioinnissa.

Nykyään ajatellaan oppimaan oppimisen taitojen olevan tärkeitä taitoja, joita jokainen tarvitsee työelä-
mään astuessaan. Opiskelija pystyy itse havainnoimaan, ohjaamaan ja arvioimaan omaa oppimistaan.
Opiskelija oppii ohjaamaan itse omaa oppimisprosessiaan sekä asettamaan tavoitteita oppiselleen
sekä arvioimaan tavoitteiden saavuttamista. Vertaisarvioinnin tavoitteet olisi tärkeää sitoa opittavaan
aiheeseen, jolloin arviointi muodostaisi selkeämmin yhtenäisen kokonaisuuden (Salavuo 2018).

Hive Helsinki -koulu on joulukuussa 2018 julkistettu uudenlainen koodauskoulu, jonka perusta on rans-
kalaisessa ”Ecole 42” -oppimiskonseptissa. Vertaisoppimisen, luovuuden, kriittisen ajattelun sekä kom-
munikaation yhdistelmä on korvannut perinteisen koulun mallin, oppilas –opettaja -asetelman. Koulun
FAQ-sivuilla kerrotaan, että koulussa ei ole opettajia opettamassa, vaan opiskelijat opiskelevat tiimeis-
sä ja oppivat toisiltaan. Vertaisoppiminen korostaa tiimityötä ja vuorovaikutusta. Opiskelijat arvioivat
toisiaan ja oppivat vertaisarvioimisesta. Koulu aloitti toimintansa heinäkuussa 2019. (Hive Helsinki)
Tässä koulussa koko oppiminen perustuu vertaisilta oppimiseen ja on esimerkki siitä, kuinka merkittä-
vinä vertaisoppimista pidetään.

                                                                                                                                                                   119
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124