Page 123 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 123

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Hyvä asia                             Huono asia                          En osaa sanoa,
                                                                          Muu kommentti

Menisin siis tekemään ennem-          Hyvä todistus voisi antaa
min valinta kokeen ja niin minun      hakuprosessissa esim. lisäpistei-
täytyykin.                            tä, mutta sen ei pitäisi määrittää
Osalle porukasta varmasti aut-        kouluun pääsyä.
taa jatko-opiskelupaikan saantia,     Yo 30% ja pääsykoe 70%
mutta toisaalta joitakin oppilaita    jatko-opintoihin hakiessa. Näin
muutos harmittaisi.                   jatko-opinnot eivät määräydy
Hyvä asia                             yksien kirjoituksien mukaan.
Todistusvalinta voisi olla huomat-    Itse pitäisin korkeakouluiin
tavasti helpompi ja stressittö-       pääsyn 50/50. Puolet todistuk-
mämpi tapa päästä jatko-              sella ja puolet pääsykokeilla.
opiskeluihin lukion jälkeen,          Todistuksella ei saa olla liikaa
kunhan vain panostaa ylioppi-         valtaa.
laskirjoituksiinsa. Jos kirjoitukset  Erittäin ahdistavaa, kun yli-
jostain syystä menevät huonosti,      oppilaskokeet määrittävät
siinä tapauksessa valinta yliop-      todella paljon sitä, mitä tulen
pilastodistuksen mukaan olisi         tekemään tulevaisuudessa. En
erittäin huono käytäntö.              koe saavani tarpeeksi tukea,
ihan jees                             että tietäisin, miten valmistau-
osittain hyvä asia, mutta myös        tua YO-kokeisiin
tekee ylioppilaskokeista tärkeäm-     Todistusvalinta on hyvä niille
piä ja stressaavampia kuin ennen      jotka suoriutuvat ylioppilas-
Ylioppilastutkinnolla on suuri        kokeista hyvin mutta niissä
merkitys. Hyviä uudistuksia tarvi-    huonosti menestyville pitäisi py-
taan jatko-opintoihin liittyen        syä mahdollisuus pääsykokeiisiin
Itselläni on muutama aine, joiden     Lukion merkitys korostuu
kirjoitusten uskon menevän            On mielestäni hullua, että
erittäin hyvin.                       nuorille kasataan valtava määrä
                                      stressiä ja työtä ylioppilas-
                                      kokeeseen. Mielestäni koko
                                      lukioajan työ pitäisi ottaa
                                      huomioon, jotta ylioppilas-
                                      kokeet eivät olisi aivan liian
                                      stressaavia ja tulevaisuutta
                                      päättäviä.

BN-linjan opiskelijoiden kokemuksia arvioinnin merkityksestä lukiossa

Arviointi kiinnostaa sekä opiskelijoita että opettajia. Vaikka aihepiiri on kiinnostava, arjessa käytetty-
jen arviointikäsitteiden määrittely on jäänyt epäselväksi ja väärinymmärrykset ovat mahdollisia, kuten
tekemästämme kyselystä voi päätellä. Olisiko lukiossa tarpeen avata arviointikäsitteitä yhtenäisenä
kokonaisuutena. Lukion arjessa opiskelijoiden ja opettajien väliset arviointikeskustelut koskevat usein
oppiainekohtaista kurssin suorittamista.

                                                                                                                                                                   123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128