Page 123 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 123
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Hyvä asia Huono asia En osaa sanoa,
Muu kommentti
Menisin siis tekemään ennem- Hyvä todistus voisi antaa
min valinta kokeen ja niin minun hakuprosessissa esim. lisäpistei-
täytyykin. tä, mutta sen ei pitäisi määrittää
Osalle porukasta varmasti aut- kouluun pääsyä.
taa jatko-opiskelupaikan saantia, Yo 30% ja pääsykoe 70%
mutta toisaalta joitakin oppilaita jatko-opintoihin hakiessa. Näin
muutos harmittaisi. jatko-opinnot eivät määräydy
Hyvä asia yksien kirjoituksien mukaan.
Todistusvalinta voisi olla huomat- Itse pitäisin korkeakouluiin
tavasti helpompi ja stressittö- pääsyn 50/50. Puolet todistuk-
mämpi tapa päästä jatko- sella ja puolet pääsykokeilla.
opiskeluihin lukion jälkeen, Todistuksella ei saa olla liikaa
kunhan vain panostaa ylioppi- valtaa.
laskirjoituksiinsa. Jos kirjoitukset Erittäin ahdistavaa, kun yli-
jostain syystä menevät huonosti, oppilaskokeet määrittävät
siinä tapauksessa valinta yliop- todella paljon sitä, mitä tulen
pilastodistuksen mukaan olisi tekemään tulevaisuudessa. En
erittäin huono käytäntö. koe saavani tarpeeksi tukea,
ihan jees että tietäisin, miten valmistau-
osittain hyvä asia, mutta myös tua YO-kokeisiin
tekee ylioppilaskokeista tärkeäm- Todistusvalinta on hyvä niille
piä ja stressaavampia kuin ennen jotka suoriutuvat ylioppilas-
Ylioppilastutkinnolla on suuri kokeista hyvin mutta niissä
merkitys. Hyviä uudistuksia tarvi- huonosti menestyville pitäisi py-
taan jatko-opintoihin liittyen syä mahdollisuus pääsykokeiisiin
Itselläni on muutama aine, joiden Lukion merkitys korostuu
kirjoitusten uskon menevän On mielestäni hullua, että
erittäin hyvin. nuorille kasataan valtava määrä
stressiä ja työtä ylioppilas-
kokeeseen. Mielestäni koko
lukioajan työ pitäisi ottaa
huomioon, jotta ylioppilas-
kokeet eivät olisi aivan liian
stressaavia ja tulevaisuutta
päättäviä.
BN-linjan opiskelijoiden kokemuksia arvioinnin merkityksestä lukiossa
Arviointi kiinnostaa sekä opiskelijoita että opettajia. Vaikka aihepiiri on kiinnostava, arjessa käytetty-
jen arviointikäsitteiden määrittely on jäänyt epäselväksi ja väärinymmärrykset ovat mahdollisia, kuten
tekemästämme kyselystä voi päätellä. Olisiko lukiossa tarpeen avata arviointikäsitteitä yhtenäisenä
kokonaisuutena. Lukion arjessa opiskelijoiden ja opettajien väliset arviointikeskustelut koskevat usein
oppiainekohtaista kurssin suorittamista.
123