Lotta Ylinen kehittää teknologiaratkaisuja yksinäisyyden torjumiseksi

Julkaistu 3.9.2024
Kuva: Antti Yrjönen
Väitöskirjatutkija Lotta Ylisen tutkimuksen tavoitteena on kehittää teknologiaan pohjautuvia ratkaisuja nuorten aikuisten yksinäisyyden helpottamiseksi. Tutkimusta tehdään monitieteisesti psykologian, sosiaalipsykologian, teknologian ja mediatutkimuksen rajapinnassa.

Yksinäisyyden kokemukset ovat lisääntyneet erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa ja yksinäisyyden tiedetään olevan yhteydessä niin mielenterveyden ja fyysisen terveyden haasteisiin kuin työssä jaksamiseen.

Ongelman haluaa ratkaista 28-vuotias psykologi ja CONVERGENCE-hankkeen väitöskirjatutkija Lotta Ylinen. CONVERGENCE – Ihmisen ja koneen konvergenssi -hankkeessa tarkastellaan ihmisen ja koneen yhteistoimintaa ja rinnakkaiseloa.

”Puettavien laitteiden ja älypuhelinten avulla voidaan kerätä ja analysoida erilaista hyvinvointidataa. Yksinäisyyden ja siihen liittyvän sosiaalisen eristäytyneisyyden tapauksessa esimerkiksi sijaintitiedot vaikuttavat tarjoavan mahdollisuuden yksinäisyyden riskin tunnistamiselle ja ennustamiselle”, Ylinen avaa tutkimustaan.

Ylinen uskoo, että nopeasti kehittyvä teknologia voi tarjota monia ratkaisuja sosiaalisiin ongelmiin.

Lotta Ylinen

”Tutkimukseni yksi tavoitteista on tuottaa ratkaisuja, jotka voisivat päästä konkreettisesti käyttöön. Toisaalta tavoitteena on ymmärtää tämän päivän nuorten aikuisten yksinäisyyden kokemuksia paremmin, mikä voisi osaltaan auttaa myös erilaisessa päätöksenteossa ja uusien palveluiden suunnittelussa laajemminkin.”

Ylisen tie väitöskirjatutkijaksi ei ollut suoraviivainen. ”En oikeastaan psykologian maisteritutkintoa tehdessäni ajatellut, että voisin jatkaa opintoja väitöskirjan parissa. Olin silloin ehkä hiukan orientoituneempi työ- ja organisaatiopsykologiaan ja työskentelinkin valmistumisen jälkeen konsulttina. Sitten törmäsin sattumalta LinkedInissä ilmoitukseen väitöskirjapaikasta.”

Toisaalta Ylinen lähti alun perinkin opiskelemaan psykologiaa, sillä halusi soveltaa oppimaansa uudella ja kiinnostavalla tavalla, esimerkiksi luomalla uusia palveluita. ”Olen tehnyt sekä kandityöni että graduni psykologian ja teknologian rajapintoihin liittyvistä aiheista, eli sikäli samaan aikaan työ- ja organisaatiopsykologian kanssa olen kyllä ollut orientoitunut myös väitöskirjatutkimukseni teemoihin jo aikaisemmin.”

Väitöskirjan työstämisen ohella Ylinen suorittaa toista maisterintutkintoaan Turun yliopistossa tulevaisuudentutkimuksen alalla. Hän kokee myös CONVERGENCE-hankkeen monitieteisyyden tarjoavan uusia mahdollisuuksia tutkimuksen tekemiselle. ”Psykologinen tutkimus on usein perustutkimusta, ja tällainen oman tutkimusaiheeni kaltainen, selkeän soveltava, käytännönläheisempi ja monitieteinen projekti avasi silmiäni siitä, mitä tutkimus voikaan olla”, Ylinen tiivistää.

Lotta Ylinen, doctoral researcher, Convergence, photographed at the Tampere University Theatre Studio.Kuva: Antti Yrjönen

Lotta Ylisen väitöskirjan ohjaajat ovat Simona Lohan ja Sirkku Kotilainen (ITC) sekä Atte Oksanen (Yhteiskuntatieteiden tiedekunta),
Oana Cramariuc (CITST, IT Center for Science and Technology)

Juttusarjamme esittelee Tampereen yliopiston CONVERGENCE-hankkeen väitöskirjatutkijat.
Voit lukea lisää hankkeen verkkosivuilta. Hanketta rahoittaa Jane ja Aatos Erkon säätiö.

Teksti ja kuvat: Antti Yrjönen
Stage ja valot: Carlos Portilla Lopez