Page 103 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 103

Tampereen yliopiston normaalikoulu

oppimiskulttuurista, jossa oppimista tarkastellaan yksittäisen oppijan kannalta, ei samana kaikille (Toi-
vola 2019, 69). Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelman perusteet vuosilta 2014 ja 2015 ohjaa-
vat myös tähän suuntaan.

3. Arviointi katsomusaineissa -opetussuunnitelma ja kokeilut

Katsomusaineet ovat oppiaineina arvioinnin näkökulmasta sekä helppoja että vaativia, sillä niissä voi-
daan käyttää työtapana oikeastaan mitä tahansa, mitä opettaja osaa ja uskaltaa kokeilla. Siksi arvioin-
nissa ei tarvitse tyytyä kirjallisiin kokeisiin, tutkielmiin tai muihin perinteisiin arvioitaviin tuotoksiin.
Uskonnon- ja elämänkatsomustiedon opettaja voi viedä ryhmänsä koulun ulkopuolelle näyttelyyn,
kirkkoon tai hautausmaalle tai kutsua luokkaan mitä erilaisimpia vierailijoita. Ryhmä voi järjestää juh-
lia, paneeleja tai tempauksia. Arviointi voi perustua tällaisen toiminnan järjestämiseen tai siitä rapor-
tointiin. Oppilaat voivat koota ajankohtaista kulttuuriin, katsomuksiin ja etiikkaan liittyvää aineistoa
mediasta, esitellä ja arvioida tuotoksia. Arviointi voidaan myös perustaa esitelmien pitämiseen tai koko
jakson kattavaan projektityöhön. Myös perinteisiä summatiivisia kokeita voidaan pitää. Yhdeksännen
luokan arviointi on Tampereen yliopiston normaalikoulussa jo pitkään perustunut ryhmässä pidettyyn
etiikan projektityöhön tai esitelmään, henkilökohtaiseen maailmankatsomustyöhön sekä kirjalliseen
kokeeseen.

Maailmankatsomustyö on peruskoulun uskonnon ja elämänkatsomustiedon päättötyö, jossa 9-luokka-
lainen pohtii kokoavasti peruskoulun aikana käsiteltyjä teemoja ja kysymyksiä. Oppilas kirjoittaa työn
joko omalla ajallaan tai osittain tuntien aikana ja palauttaa sen kurssin päättyessä. Kirjoituksen muo-
don on syytä olla melko vapaa, niin oppilaan motivaatio säilyy ja yksilöllisyys pääsee esiin. Maailman-
katsomustyö ilmentää näin oppilaan persoonaa ja tapaa ilmaista sitä. Työ voi olla käsin tai koneella
kirjoitettu teksti tai sen voi toteuttaa käyttäen kuvaa ja ääntä. Uskonto-oppiaineessa oppilaalle on
annettu tueksi ohjaavia kysymyksiä.

Uskonnolliseen ajatteluun liittyviä kysymyksiä voivat olla esimerkiksi:
- Millainen on uskonnon ja tieteellisen ajattelun suhde omassa ajattelussasi?
- Uskotko yliluonnollisen olemassaoloon?
- Mitä ihmiselle käsityksesi mukaan tapahtuu kuoleman jälkeen?

Etiikan kysymyksiä voisivat olla esimerkiksi:
- Mitä asioita pidät tärkeinä elämässäsi?
- Mitkä tekijät tai henkilöt ovat vaikuttaneet arvoihisi ja valintoihisi?
- Ketä kuuntelet ja kunnioitat?
- Millaisia asioita perheesi arvostaa?

Oppilasta voi ohjata pohtimaan myös elämän mielekkyyteen ja tarkoitukseen liittyviä kysymyksiä:
- Millaisena näet oman tulevaisuutesi?
- Miten paljon koet itselläsi olevan vaikutusmahdollisuuksia oman elämäsi suhteen?
- Millaista elämän pitäisi olla, jotta se olisi hyvää, mielekästä ja ihmisarvon mukaista?

Yhdeksännen luokan oppilaalle selvitetään yhdeksännen luokan kurssin alkaessa sekä päättöarvioin-
nin arvosanan 8 että maailmankatsomustyön arvioinnin kriteerit. Maailmankatsomustyö toimii omalta
osaltaan myös päättöarvioinnin perustana. Tällaisessa henkilökohtaisessa työskentelyssä arviointikri-
teerien esiintuominen on ensiarvoisen tärkeää. Oppilaiden tulee tietää, että työt ovat ehdottoman
luottamuksellisia. Opettaja voi arvioida työt sanallisesti, numeroilla tai esimerkiksi kolmiportaisella
asteikolla. Sanallinen palaute, huomiot ja kommentit ovat tärkeitä henkilökohtaisessa työssä. Oppi-
laille tehdään selväksi, että minimisuoritukseksi voidaan hyväksyä työ, jossa yksinkertaisesti vastataan

                                                                                                                                                                   103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108