Page 14 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 14
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Kupari, P., Vettenranta, J,. & Nissinen, K. (2012). Searching for Learner-centered Pedagogy. Learning
Results of 8th Grade Students in Mathematics and Science. International TIMMS-Study in
Finland. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Marjanen, J. (2015). Ylioppilasarvosanojen vertailukelpoisuusongelma ja SYK-menetelmän
edellytykset sen ratkaisemiseen. Kasvatus, 46 (6), 317-333.
POPS 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Määräykset ja ohjeet 2014: 96.
Helsinki: Opetushallitus.
Ouakrim-Soivio, N. (2013). Toimivatko päättöarvioinnin kriteerit? Oppilaiden saamat arvosanat ja
Opetushallituksen oppimistulosten seuranta-arviointi koulujen välisten osaamiserojen
mittareina. Raportit ja selvitykset 2013:9. Helsinki: Opetushallitus.
Sabel, C., Saxenian, A., Miettinen, R., Kristensen P., & Hautamäki, J. (2011). Individualized Service
Provision in the New Welfare State Lessons from Special Education in Finland. Report
Prepared for SITRA and Ministry of Employment and the Economy. Luettu in 13.3.2016
osoitteessa https://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksi%C3%A4-sarja/Selvityksia62.pdf
Sadler, D.R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems.
Instructional Science 18, 119-144.
Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R., & Simola, H. (Toim., 2015) Lohkoutuva peruskoulu.
Perheiden kouluvalinnat, yhteiskuntaluokat ja koulutuspolitiikka. Kasvatusalan tutkimuksia
– Research in Educational Sciences 68. Jyväskylä: Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
Thuneberg, H., Hautamäki, J., Ahtiainen, R., Lintuvuori, M., Vainikainen, M-P, & Hilasvuori, T. (2014).
Conceptual change in adopting the nationwide special education strategy in Finland.
Journal of educational change, 15 (1), 37-56.
Thuneberg, H., Vainikainen, M-P, Ahtiainen, R., Lintuvuori, M. Salo, K. (2013). Education is special
for all – the Finnish support model. Gemeinsam leben, 21 (2), 67-78.
Thuneberg, H. & Vainikainen, M-P. (2015) Kolmiportaiseen tukeen liittyvät pedagogiset dokumentit
uuden lain toteutumisen ilmentäjänä. Teoksessa M. Jahnukainen, E. Kontu, H. Thuneberg, &
M.-P. Vainikainen (toim.). Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen.
Kasvatusalan tutkimuksia, 67. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Vainikainen, M-P., Thuneberg, H. & Mäkelä, T. (2015). Moniammatillinen yhteistyö lähikoulu-
periaatteen toteuttamisen tukena. Teoksessa M. Jahnukainen, E. Kontu, H. Thuneberg, & M.-P.
Vainikainen (toim.). Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Kasvatusalan
tutkimuksia, 67. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Vainikainen, M-P., Thuneberg, H., Greiff, S., & Hautamäki, J. (2015). Multiprofessional collaboration
in Finnish schools. International Journal of Educational Research. 72, 137-148.
Vainikainen, M.-P., & Hautamäki, J. (2018). Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu: Lukutaito,
harrastuneisuus ja asenteet sukupuolierojen selittäjinä. Teoksessa J. Rautopuro & K. Juuti
(toim.), Pisa pintaa syvemmältä, Pisa 2015 Suomen pääraportti.
Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Vainikainen, M-P. & Hautamäki, J. (2018). Luonnontieteissä heikosti menestyvien oppilaiden kokemus
saamastaan tuesta suomalaiskouluissa. Teoksessa J. Rautopuro & K. Juuti (toim.), Pisa pintaa
syvemmältä, Pisa 2015 Suomen pääraportti. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Varjo, J., Simola, H., & Rinne, R. (2016). Arvioida ja hallita. Perään katsomisesta informaatio-
ohjaukseen suomalaisessa koulupolitiikassa. Publications of the Finnish Edu-cational Research
Association, 70. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Vettenranta, J.,Välijärvi, J., Ahonen, A., Hautamäki, J., Hiltunen, J., Leino, K., Lähteinen,S., Nissinen, K.,
Nissinen, V., Puhakka, E., Rautopuro, J. & vainikainen, M.-P. (2016). PISA 2015 Ensituloksia.
Huipulla pudotuksesta huolimatta. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:41.
Wise, S.L. (2006). An investigation of the differential effort received by items on a low-stakes
computer-based test. Applied Measurement in Education, 19(2), 95-114.
14