Page 19 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 19

Tampereen yliopiston normaalikoulu
Arvonen s. 26). Koulun olosuhteet vaikuttavat eri tavalla eri yksilöihin. Rakentamalla oppimisympä-
ristöjä tarkoituksenmukaisiksi, voidaan koulun vaikutuksia oppilaan oppimiseen ja kasvuun muuttaa
parempaan suuntaan. (Ihme 2009, s. 75.)
Teoksessa ”Assesment in Special and Inclusive education” Salvia, Ysseldyke ja Bolt (2013) antavat arvi-
oinnille oppimisvaikeuksien tunnistamisen vaiheessa seuraavat tehtävät:

KUVIO 1. Arvioinnin tehtävät oppimisvaikeuksien tunnistamisessa Salvian & ym. (2013) mukaan
Koska diagnostista arviointia käytetään päätöksenteon välineenä suunniteltaessa oppilaan opiskelua
ja koulunkäyntiä, on sen luotettavuuteen kiinnitettävä huomiota. Mahdollisimman hyvä käsitys oppi-
laan tilanteesta auttaa tuen kohdistamisessa oikeaan asiaan ja oikeiden menetelmien valintaan. Tuen
tarpeen arvioinnissa on huomioitava käytettävän menetelmän rajoitukset yksittäisen lapsen kohdalla
ja siten pyrittävä käyttämään yksilölle sopivia arviointimenetelmiä, jotka antavat lapselle mahdollisuu-
den osoittaa osaamisensa. (Lukimat http://www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/tietopalvelu/
arvioinnin-periaatteet.)

                                                                                                                                                                    19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24