Page 22 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 22

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 vahvistaminen. (Huhtanen 2011, s. 113.)
 Lorna Earlin mukaan eriyttäminen ei tarkoita eri tuntisuunnitelmaa eri oppilaille. Eriyttämistä ei myös-
 kään ole oppilaiden jakaminen tasoryhmiin opettajan eriyttämistyön vähentämiseksi. Eriyttäminen on
 hänen mukaansa jokaisen oppilaan yksilöllisyyden hyväksymistä. Kun opettajalla on riittävä tieto op-
 pilaittensa lähtökohdista ja siitä, mitä juuri heidän tulee oppia, tapahtuu eriyttämistä koko ajan. (Earl
 2003 s. 87.)

 Jos ajattelemme eriyttämistä laajassa merkityksessä, se on tukea tarvitsevan oppilaan kannalta niitä
 kaikkia toimenpiteitä, joiden avulla hän parhaiten pystyy saavuttamaan asetetut oppimistavoitteet. Se
 ei siis ole vain oppitunneilla tapahtuvaa tehtävien tai oppisisältöjen eriyttämistä vaan kattaa koko sen
 kokonaisuuden, jonka avulla oppilaan koulunkäyntiä ja oppimista edistetään ja tuetaan.

 Opetussuunnitelman luvussa 4.1 opettajalla on vastuu opetusryhmän jokaisen oppilaan erilaisten läh-
 tökohtien ja tarpeiden huomioonottamisesta opetuksessa. Opetuksen eriyttäminen on kaikkeen ope-
 tukseen kuuluva ensisijainen keino ottaa huomioon oppilaiden erilaisuus. (OPS 2014 s. 26.) Opetus-
 suunnitelman perusteissa eriyttämistä pidetään koulun tukitoimena. Se kohdistuu opetettavan asian
 laajuuteen, syvyyteen ja etenemisnopeuteen. Arviointi luo perustan opetuksen eriyttämiselle ja auttaa
 oppilaiden erilaisten tuen tarpeiden tunnistamisessa. Arvioinnilla saatu tieto auttaa opettajia suuntaa-
 maan opetusta oppilaiden tarpeiden mukaisesti. (OPS 2014 s. 47.)

 Kun kyseessä on oppilas, jolla on oppimisen ja koulunkäynnin vaikeuksia, toimii eriyttäminen ja tukijär-
 jestelyt reittinä, jonka avulla oppilas parhaalla mahdollisella tavalla saavuttaa asetetut tavoitteet. Kun
 oppilas opiskelee yleisen opetussuunnitelman mukaisesti, ovat oppimiselle ja työskentelylle asetetut
 tavoitteet samat kuin muilla oppilailla. Eriyttäminen toimii silloin oppilaskohtaisena joustona, joka
 tekee tavoitteiden saavuttamisen reitistä yksilöllisen ja oppilaan ainutlaatuisuuden huomioon ottavan,
 kuten perusopetuksen arvoperustassa ohjataan. (OPS 2014 s. 15.)

 Eriyttäminen siis alkaa siitä, kun diagnosoivan arvioinnin vaiheessa hankitaan kattavasti tietoa oppi-
 laan haasteista, vahvuuksista ja lähtötilanteesta ja näitä tietoja käytetään avuksi siinä, kun suunnitel-
 laan oppilaan reittiä kohti tavoitetta. Ilman riittävää tietoa oppilaan lähtötilanteesta ei eriyttämisessä
 ja oppilaan tukemisessa voida vastata oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin.

 Tätä reittiä suunniteltaessa tulee tehdä useita erilaisia ratkaisuja (Tomlinson 2014, Huhtanen 2011
 s. 138):
 1) Mitä oppilas jo osaa tai ei osaa? Mistä lähdetään liikkeelle? Ei ole hyödyllistä opettaa jotain, mikä

    jo hallitaan, mutta toisaalta uuden asian omaksuminen ilman pohjatietoja on myös vaikeaa.
 2) Mitkä ovat opintojakson tavoitteet? Mitkä ovat tämän oppilaan omat oppimistavoitteet, jos ne

    eroavat ryhmän tavoitteista? Huomioitavaa on, että niin kauan kuin oppiaineen oppimäärä ei ole
    yksilöllistetty, tulevat oppilaan tavoitteet opetussuunnitelmasta. Oppilaalle voidaan määritellään
    opiskelun erityiset painoalueet jossakin oppiaineessa, jolloin hän voi keskittyä opiskelussa tämän
    oppiaineen keskeisiin sisältöihin. Tällöin oppilas opiskelee oppiainetta vielä yleisten tavoitteiden
   mukaisesti ja hänen suorituksensa arvioidaan suhteessa yleiseen oppimäärään. Mitä oppilaan tulee
   tietää, ymmärtää ja osata tehdä? Molemmilla osapuolilla, niin oppilaalla kuin opettajalla, tulee olla
    selkeä ymmärrys siitä, mitkä ovat jakson olennaiset oppimistavoitteet.
 3) Millaisen materiaalin avulla oppilas voi tiedon tai taidon parhaiten saavuttaa? Miten esim. luki-
    vaikeus tai kielitaidon haasteet vaikuttavat materiaalin valintaan?
 4) Millaisin menetelmin oppilas voi parhaiten saavuttaa asetetut oppimistavoitteet? Mihin asiaan
    tukea tarvitaan? Tuen tulee kohdistua oikeaan asiaan ja tulla oikeaa aikaan ollakseen tehokasta.
 5) Kuka tuen antaa? Milloin ja missä? Tukea on annettava. Jos esim. erityisopetusresurssia ei ole
   saatavilla tai se ei ole oikea tuen muoto kyseiselle oppilaalle, on tukea järjestettävä muilla peda-

22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27