Page 26 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 26

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 odottavat epäonnistuvansa ja välttelevät haasteiden kohtaamista joko aktiivisesti tai passiivisesti, on
 todennäköisesti myös negatiivinen asenne opiskelua kohtaan. He menestyvät heikosti ja alisuoriutuvat
 kykyihinsä nähden. Haasteiden välttämisellä pyritään ylläpitämään myönteistä minäkuvaa. Negatiivis-
 ten ajattelu- ja toimintatapojen käyttö voi johtaa pitkään jatkuessaan kouluun sopeutumisen ongel-
 mien lisäksi moniin muihinkin pulmiin, kuten ulkoiseen ongelmakäyttäytymiseen ja epäonnistumiseen
 sosiaalisessa sopeutumisessa. Blackin ja Wiliamin (1998) tutkimus osoittaa, että heikosti suoriutuvat
 oppilaat sekä oppilaat, joilla on oppimisvaikeuksia, hyötyvät formatiivisesta arvioinnista vielä muita
 oppilaita enemmän. He pystyvät säännöllisen ohjaavan palautteen avulla tiedostamaan omaa oppi-
 mistaan ja edistymistään, mikä auttaa heitä kiinnittymään kouluun. Kun annettu palaute kohdistuu
 selkeästi tiettyihin työn tai oppimisprosessin ongelmakohtiin ja sisältää ohjausta siitä, miten oppilas voi
 parantaa työtään tai suoritustaan, on oppilaan helpompi ottaa palaute vastaan ja parantaa suoritus-
 taan. Vertaamista toisiin oppilaisiin on hyvä välttää, jotta oppilas pystyy näkemään oman edistymisen-
 sä ja sitä kautta rakentamaan minäpystyvyyden tunnettaan. (Black & Wiliam 1998 s. 3, 6.)
 Opetussuunnitelma edellyttää arvioinnilta oppilaan itsearviointitaitojen kehittymisen tukemista. It-
 searviointitaitojen kehittymisen myötä oppilas oppii tiedostamaan omaa edistymistään ja oppimiselle
 asetettuja tavoitteita sekä asettamaan itse opiskelulleen tavoitteita ja säätelemään oppimisproses-
 siaan. Itsetuntemuksen ja itsearviointitaitojen harjoittaminen on keskeisessä roolissa tukea tarvit-
 sevan oppilaan arvioinnissa. Oppilaita ohjataan niin yksilöinä kuin ryhmänä asettamaan tavoitteita ja
 välitavoitteita, havainnoimaan oppimistaan ja sen edistymistä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tukea
 tarvitsevan oppilaan itsearviointitaidot saattavat olla heikommat kuin ikätovereilla. Itsearviointitaito-
 jen kehittäminen auttaa oppilasta havaitsemaan edistymistään tai edistymättömyyttään sekä pohti-
 maan syitä tähän. Hän oppii pohtimaan, millaiset toimintatavat ja oppimisstrategiat ovat edistäneet
 oppimista ja motivoineet häntä.
 Oheinen kuvio kuvaa jatkumoa, jossa arviointi, opettaminen, ohjaaminen ja tukeminen muodostavat
 oppilaan oppimista ja kasvua edistävän kokonaisuuden.

KUVIO 3. Arviointi, opettaminen, ohjaaminen ja tukeminen jatkumona

26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31