Page 31 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 31
Tampereen yliopiston normaalikoulu
Lähteet:
Ahtiainen, Raisa & Beirad, Maria & Hautamäki, Jarkko & Hilasvuori, Touko & Lintuvuori,
Meri &Thuneberg, Helena & Vainikainen, Mari-Pauliina & Österlund, Inger (2012):
Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen kehittäminen 2007–2011:
Kehittävän arvioinnin loppuraportti. Luettu osoitteessa http://www.lukimat.fi/
lukimat-oppimisen-arviointi/tietopalvelu/arvioinnin-periaatteet 1.11.2018.
Aro,Tuija & Järviluoma, Elina & Mäntylä, Marketta & Mäntynen, Hanna & Määttä, Sira & Paananen,
Mika (2014) KUMMI 11. Oppilaan minäkuva ja luottamus omiin kykyihin. Juväskylä: NMI.
Arvonen Anu & Katva Liisa &Nurminen Anne (2012) Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien
tunnistaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Black P. J. (2003) Assessment for learning: putting it into practice. Open University Press
Black, Paul & Wiliam, Dylan (1998) Inside the black box . Phi Delta Kappan; Bloomington
Vol. 80, Iss. 2, (Oct 1998): 139-148.
Cizek Gregory J.& Burg Samantha S. (2006) Addressing test anxiety in high-stakes environment.
Corwin Press.
Earl, Lorna M. (2003) Assessment as learning : using classroom assessment to maximize student
learning. Corwin Press cop.
Graham-Day, Kristall J.& Fishley, Katelyn M. & Konrad, Moira & Peters, Mary T. & Ressa, Virginia A.
(2014) : Formative Instructional Practices : How Core Content Teachers can borrow ideas
from IDEA. Intervention in School and Clinic 2014, Vol. 50 (2) p. 69-75.
Halinen, Irmeli & Hotulainen, Risto & Kauppinen, Eija & Nilivaara, Päivi & Raami, Asta & Vainikainen,
Mari-Pauliina (2016) Ajattelun taidot ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hilmola, Antti & Venäläinen, Salla (2017) Työskentelyn arviointi osana käsityön ja kotitalouden
arviointia.
Hotulainen, Risto & Vainikainen, Mari-Pauliina (2017): Arviointipalautteen merkitys minä-käsityksen
kehittymiselle. Teoksessa Kauppinen, Eija ja Vitikka, Erja (toim.) arviointia toteuttamassa.
Helsinki: Opetushallitus. s. 26–41.
Huhtanen Kristiina (2011) Tehostettu tuki perusopetuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus
Hylander, Ingrid (2016) Opettajien psykologinen konsultaatio. Teoksessa Ahtola, Annarilla (toim. )
Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen s. 298–319. Juväskylä: PS-kustannus.
Ihme, Irene (2009) Arviointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Keltinkangas-Järvinen, Liisa (2016) Temperamentin arvioinnista osaamisen tunnistamiseen.
Teoksessa Annarilla Ahtola ( toim.) Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen.
Jyväskylä: PS-kustannus. s. 57–78.
Lukimat-palvelu. http://www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/tietopalvelu/
arvioinnin-periaatteet. Luettu 1.11.2018
Mononen, Riikka & Aunio, Pirjo & Väisänen, Eija & Korhonen, Johan & Tapola, Anna (2017)
Matemaattiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: PS-kustannus.
Norwich, Brahm & Dudley, Pete & Ylönen, Annamari (2014): Using lesson study to assess pupils
learning difficulties. International journal for Lesson and Learning studies. Vol. 3 No 2, 2014
p. 192–207.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014). Opetushallitus.
Määräykset ja ohjeet 2014: 96
Ouakrim-Sovio, Najat (2001) Oppimisen ja osaamisen arviointi. Helsinki: Otava.
Ouakrim-Sovio, Najat & Rantala, Jukka (2017) Osaamisen kehittymisen arviointi perusopetuksen
historian ja yhteiskuntaopin oppiaineissa. Teoksessa Kauppinen, Eija ja Vitikka, Erja (toim.)
arviointia toteuttamassa. Helsinki: Opetushallitus. s. 43–54.
Paakkari, Olli (2017) Oppimista tukeva arviointi terveystiedossa. Teoksessa Kauppinen, Eija ja Vitikka,
Erja (toim.) arviointia toteuttamassa. Helsinki: Opetushallitus s. 141–151.
31