Page 31 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 31

Tampereen yliopiston normaalikoulu

Lähteet:

Ahtiainen, Raisa & Beirad, Maria & Hautamäki, Jarkko & Hilasvuori, Touko & Lintuvuori,
	 Meri &Thuneberg, Helena & Vainikainen, Mari-Pauliina & Österlund, Inger (2012):
	 Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen kehittäminen 2007–2011:
	 Kehittävän arvioinnin loppuraportti. Luettu osoitteessa http://www.lukimat.fi/
	 lukimat-oppimisen-arviointi/tietopalvelu/arvioinnin-periaatteet 1.11.2018.
Aro,Tuija & Järviluoma, Elina & Mäntylä, Marketta & Mäntynen, Hanna & Määttä, Sira & Paananen,
	 Mika (2014) KUMMI 11. Oppilaan minäkuva ja luottamus omiin kykyihin. Juväskylä: NMI.
Arvonen Anu & Katva Liisa &Nurminen Anne (2012) Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien
	 tunnistaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Black P. J. (2003) Assessment for learning: putting it into practice. Open University Press
Black, Paul & Wiliam, Dylan (1998) Inside the black box . Phi Delta Kappan; Bloomington
	 Vol. 80, Iss. 2, (Oct 1998): 139-148.
Cizek Gregory J.& Burg Samantha S. (2006) Addressing test anxiety in high-stakes environment.
	 Corwin Press.
Earl, Lorna M. (2003) Assessment as learning : using classroom assessment to maximize student
	 learning. Corwin Press cop.
Graham-Day, Kristall J.& Fishley, Katelyn M. & Konrad, Moira & Peters, Mary T. & Ressa, Virginia A.
	 (2014) : Formative Instructional Practices : How Core Content Teachers can borrow ideas
	 from IDEA. Intervention in School and Clinic 2014, Vol. 50 (2) p. 69-75.
Halinen, Irmeli & Hotulainen, Risto & Kauppinen, Eija & Nilivaara, Päivi & Raami, Asta & Vainikainen,
	 Mari-Pauliina (2016) Ajattelun taidot ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hilmola, Antti & Venäläinen, Salla (2017) Työskentelyn arviointi osana käsityön ja kotitalouden
	arviointia.
Hotulainen, Risto & Vainikainen, Mari-Pauliina (2017): Arviointipalautteen merkitys minä-käsityksen
	 kehittymiselle. Teoksessa Kauppinen, Eija ja Vitikka, Erja (toim.) arviointia toteuttamassa.
	 Helsinki: Opetushallitus. s. 26–41.
Huhtanen Kristiina (2011) Tehostettu tuki perusopetuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus
Hylander, Ingrid (2016) Opettajien psykologinen konsultaatio. Teoksessa Ahtola, Annarilla (toim. )
	 Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen s. 298–319. Juväskylä: PS-kustannus.
Ihme, Irene (2009) Arviointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Keltinkangas-Järvinen, Liisa (2016) Temperamentin arvioinnista osaamisen tunnistamiseen.
	 Teoksessa Annarilla Ahtola ( toim.) Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen.
	 Jyväskylä: PS-kustannus. s. 57–78.
Lukimat-palvelu. http://www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/tietopalvelu/
	 arvioinnin-periaatteet. Luettu 1.11.2018
Mononen, Riikka & Aunio, Pirjo & Väisänen, Eija & Korhonen, Johan & Tapola, Anna (2017)
	 Matemaattiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: PS-kustannus.
Norwich, Brahm & Dudley, Pete & Ylönen, Annamari (2014): Using lesson study to assess pupils
	 learning difficulties. International journal for Lesson and Learning studies. Vol. 3 No 2, 2014
	 p. 192–207.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014). Opetushallitus.
	 Määräykset ja ohjeet 2014: 96
Ouakrim-Sovio, Najat (2001) Oppimisen ja osaamisen arviointi. Helsinki: Otava.
Ouakrim-Sovio, Najat & Rantala, Jukka (2017) Osaamisen kehittymisen arviointi perusopetuksen
	 historian ja yhteiskuntaopin oppiaineissa. Teoksessa Kauppinen, Eija ja Vitikka, Erja (toim.)
	 arviointia toteuttamassa. Helsinki: Opetushallitus. s. 43–54.
Paakkari, Olli (2017) Oppimista tukeva arviointi terveystiedossa. Teoksessa Kauppinen, Eija ja Vitikka,
	 Erja (toim.) arviointia toteuttamassa. Helsinki: Opetushallitus s. 141–151.

                                                                                                                                                                    31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36