Page 34 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 34

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

 opetussuunnitelmalla tarkoitetaan hallinnollisessa asiakirjassa esitettyjä opetuksen sisältöjä ja tavoit-
 teita 3) havaituksi opetussuunnitelmaksi kutsutaan opettajien näkemystä opetussuunnitelmasta, 4)
 operationaalinen opetussuunnitelma tarkoittaa kirjoitetun opetussuunnitelman toteumaa todellisuu-
 dessa ja 5) kokemuksellinen opetussuunnitelma kuvaa sitä, miten oppilaat kokevat toteutetun ope-
 tussuunnitelman. Samat elementit ovat nähtävissä Uusikylän ja Kansasen (1988) jäsennyksessä, jossa
 opetussuunnitelman käsite jakautuu kirjoitettuun, toimeenpantuun sekä toteutettuun (tai koettuun)
 opetussuunnitelmaan.

 Opetussuunnitelmaan sisältyvät uudistustarpeet vaativat työstämistä, jonka toteuttaminen koulussa ei
 ole välttämättä yksinkertaista ja ongelmatonta (Rajakaltio 2017, 65–66). Tässä artikkelissa mielenkiin-
 tomme kohdistuu sekä havaittuun että operationaaliseen opetussuunnitelmaan. Nostamme opetus-
 suunnitelmasta esille monialaiset oppimiskokonaisuudet. Sanapari on vuoden 2014 perusopetuksen
 opetussuunnitelman perusteissa esitetty yksi näkökulma eheyttämiseen. Monialaiset oppimiskokonai-
 suudet ovat herättäneet kouluissa innostuksen ohella epätietoisuutta. Ne nähdään jossakin määrin
 edellisen opetussuunnitelman aihekokonaisuuksien korvaajina sekä eheyttävinä elementteinä tilan-
 teessa, jossa ainejakoisuus on haluttu edelleen säilyttää opetussuunnitelman keskeisenä rakenteena.
 Monialaisia oppimiskokonaisuuksia käsittelevä osuus on perusteiden (POPS 2014) niin sanotussa ylei-
 sessä osassa, jossa muutenkin käsitellään opetuksen lähtökohtia melko laajasti ennen eri oppiaineiden
 tavoitteita ja sisältöjä. Krokfors (2017, 250) kirjoittaa viimeisimmän opetussuunnitelmauudistuksen
 keskeisen muutoksen olevan juuri monialaisten, integroivien oppimiskokonaisuuksien painottaminen
 ainejakoisuuden rinnalla. Lisäksi hän toteaa miten- ja miksi-kysymysten korostamisen mitä-kysymysten
 sijasta olevan tämän hetken kansainvälinen suuntaus opetussuunnitelmissa.

 Opetussuunnitelman kaksijakoisuus yleiseen osaan ja tieteenalakohtaiseen jaotteluun perustuviin
 oppiaineisiin kuvastaa pyrkimystä yhdistää Lehrplan ja Curriculum -jakoon perustuva opetussuunni-
 telma-ajattelu (Vitikka 2009, 75). Saksalaiseen Lehrplan-traditioon kuuluu tarkka oppiainejakoisuus
 ja tuntijako, jotka ovat edelleenkin suomalaisessa opetussuunnitelmassa mukana vuosiluokittain il-
 maistujen ainekohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen muodossa, unohtamatta opetussuunnitelmatyön
 pohjaksi laadittua tuntijakoa. Curriculum-lähtöisen opetussuunnitelmateorian mukaan opetussuunni-
 telmassa on tarpeen avata laajemmin kasvatusta ja siihen liittyvää toimintaa lapsen kokonaiskehityk-
 sen ollessa keskiössä. (Salminen 2012, 104; Malinen 1992, 14–15; Kuikka 1991, 72). Vuoden 2014 pe-
 rusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa Curriculum-ajattelua heijastaa asiakirjan alkuosa, jossa
 käsitellään muun muassa toimintakulttuurin, oppimiskäsityksen, oppimisympäristön ja eheyttämisen
 kaltaisia asioita.

Opetuksen eheyttäminen

 John Dewey kirjoitti 1950-luvulla reformipedagogiikasta, joka korosti oppilaan roolia aktiivisena toi-
 mijana sekä oppimista toiminnallisuuden kautta. Dewey näki opetuksen lähtökohtana oppilaan, jonka
 neljään keskeiseen perustarpeeseen koulun ja opetuksen tulisi vastata. Deweyn korostamia oppilaan
 perustarpeita ovat luominen, tutkiminen, taiteellinen ilmaisu sekä tarve sosiaaliseen yhteisöllisyyteen.
 Opetus tulisi organisoida näitä perustarpeita noudattaen, jolloin irralliset tiedot ja taidot muodostavat
 yhtenäisiä kokonaisuuksia. (Dewey 1957, ks. myös Iisalo 1999, 213–214; Rinne, Kivirauma, & Lehtinen
 2015, 200–202.) Opetuksen eheyttäminen ei ole siten koulussa uusi asia.

 Aukusti Salo (1937) käytti käsitettä kokonaisopetus kirjoittaessaan tarpeesta tehdä oppimisesta elä-
 mänmakuista. Ajatukseen kuului, että opetus kootaan teemojen ympärille, jolloin voidaan irrottautua
 oppiaineista. Näin opetus muodostaa yhden suuren aihekokonaisuuden. Lahdes (1977) käyttää eheyt-
 tämisen synonyymina käsitettä integraatio ja tarkoittaa sillä asiakokonaisuuksien muodostamista ja

34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39