Page 38 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 38
Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu
Lomakehaastattelua voidaan pitää käyttökelpoisena tapana kerätä aineistoa silloin, kun tutkimuson-
gelma ei ole kovin laaja (Vilkka 2015). Aineisto kerättiin pääasiallisesti sähköisellä kyselylomakkeella,
jossa oli strukturoituja vastausvaihtoehtoja sisältävien kysymysten lisäksi vapaamuotoisen vastauksen
mahdollistavia avoimia kysymyksiä. Office365-ympäristön Forms-ohjelman käyttö mahdollisti opetta-
jien anonyymin vastaamisen. Vastaamiseen annettiin aikaa yhden kokouksen lomassa. Joihinkin ky-
symyksiin ohjasimme vastaamaan miettimällä vastausta suhteessa viimeksi toteutuneeseen monia-
laiseen oppimiskokonaisuuteen. Olemme laatineet joistakin lomakevastauksista kuvioita, joista on
helppo hahmottaa vastausten jakautumista. Vapaamuotoisista vastauksia on luokiteltu tai niitä on käy-
tetty esimerkinomaisesti avaamaan kuvioissa esitettyjä tuloksia.
Halusimme täydentää lomakehaastatteluita kutsumalla opettajia vielä teemahaastatteluun. Haastat-
teluteemat täsmentyivät sen jälkeen, kun lomakehaastattelut oli toteutettu ja karkeasti analysoitu.
Esitimme haastattelukutsun kolmelle opettajalle, jotka opettivat toista, neljättä ja kuudetta luokkaa.
Haastattelujen käsittelyssä on ohjeena ollut Tuomen ja Sarajärven (2018) kuvaaman aineistolähtöisen
sisällönanalyysin eteneminen. Haastattelut on nauhoituksen jälkeen kuunneltu useaan kertaan, jol-
loin on syntynyt hyvä kuva haastatteluaineistosta. Sen jälkeen teksti on purettu osittain kirjoitettuun
muotoon siten, että tutkija on pystynyt löytämään haastatteluista pelkistettyjä ilmauksia ja näkemään
niissä samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia. Tekstinkäsittelyn rinnalla on ollut koko ajan haastattelujen
toistuva kuunteleminen. Pelkistettyjä ilmauksia on luokiteltu ja annettu niille kokoava käsite. Kokoa-
viksi käsitteiksi muodostuivat opetussuunnitelman tulkinta, oppimisen arviointi sekä opetustilanteiden
järjestäminen ja hallinta. Kaikkea nauhoitettua puhetta ei ole pystytty hyödyntämään tässä tutkimuk-
sessa.
Tulokset
Oppimiskokonaisuuksia muodostaneet aineet
Aluksi selvitimme eri oppiaineiden osuutta monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Opettajilta kysyt-
tiin, minkä oppiaineen tavoitteita he ovat liittäneet monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin kuluneen lu-
kuvuoden aikana (KUVIO 2).
KUVIO 2. Monialaisia oppimiskokonaisuuksia muodostaneet oppiaineet
38