Page 41 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 41
Tampereen yliopiston normaalikoulu
rakentuu sekä yksilöllisenä että yhteisöllisenä prosessina (Järvenoja, Kurki & Järvelä 2018, 141). Moti-
vaation säätelytaitojen oppiminen on ensiarvoisen tärkeä taito, johon koulussa tulee kiinnittää jatku-
vasti huomiota. Tämän ajatuksen toi esille myös yksi haastateltavistamme. Erityisen haastavaa opetta-
jalle on tukea motivationaalisesti haavoittuneita, kuten Vauras, Salo ja Kajamies (2018,77–78) kutsuvat
oppilaita, joiden kokemus omasta pärjäämisestä on heikko ja jotka ovat ikään kuin luovuttaneet tai
luovuttamassa oppimisen suhteen.
Oppilaiden osallisuus
Oppilaiden osallisuus monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa kiinnosti meitä tutkijoita,
ja selvitimme sitä kysymällä oppilaiden mahdollisuuksia päästä vaikuttamaan aiheen valintaan, työta-
poihin, ajankäyttöön sekä arviointitapoihin. Osallisuuden teema tuli esille opettajien haastatteluissa
muun muassa siitä näkökulmasta, miten se vaikuttaa opettajan suunnittelutyöhön tai tunnilla toimi-
miseen.
Tulosten mukaan monialaisen oppimiskokonaisuuden aiheen valinta oli pääasiassa opettajajohtois-
ta. Opettajista vain muutama (3/19) vastasi oppilaiden saaneen vaikuttaa ilmiön/teeman valintaan.
Sen sijaan selkeästi suurin osa opettajista (16/19) vastasi, että oppilaat saivat vaikuttaa työtapoihin.
Myös työparin tai ryhmän muodostaminen (15/19) sekä oppimateriaalin valinta (12/19) osoittautuivat
asioiksi, joihin oppilaat olivat saaneet vaikuttaa. Noin puolet opettajista (10/19) kertoi oppilaidensa
vaikuttaneen arviointitapoihin ja miltei saman verran (9/19) oli myönteisiä vastauksia koskien oppi-
laiden osallistumista oppimistavoitteiden asetteluun. Avatessaan käytettyjä arviointitapoja lähes kaik-
kien vastauksissa olivat esillä ainakin itse- ja vertaisarviointi sekä opettajan jatkuva arviointi. Lisäksi
mainittiin sähköiset testit, kirjoitelmat, opettajan kirjallinen palaute, viikkotestit, arviointikansio sekä
yhteiskritiikki.
Opettajien vastaukset oppilaiden vaikuttamisen kohteista on koottu alla olevaan kuvioon (KUVIO 3).
KUVIO 3. Oppilaiden vaikuttamisen kohteet opettajien (n=19) vastausten perusteella
Kuten kuviosta 3 on havaittavissa, on lähes kaikkien opettajien mukaan oppilailla ollut mahdollisuus
vaikuttaa työskentelytavan ja työparin tai ryhmän valintaan. Vähiten oppilailla on ollut mahdollisuus
osallistua käsiteltävän aiheen valintaan. Kohta ”jokin muu” sisälsi viiden opettajan vastauksen, ja he
kirjoittivat oppilailla olleen mahdollisuus vaikuttaa työn etenemiseen, tulokseen, työskentelyvälinei-
siin, tutkimuskysymysten muokkaamiseen sekä omalle oppimiselle sopivan työskentely-ympäristön
valintaan. Opettajia ei pyydetty erottelemaan sitä, missä määrin vaikuttamista oli tapahtunut.
41