Page 40 - Arvioinnin ulottuvuudet
P. 40

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu

Työskentelytavat ja oppimisympäristöt

 Yhdessä toimimisen taidot tulivat esille opettajahaastatteluissa, kun keskusteltiin työskentelyn sujumi-
 sesta. Yksi haastattelemamme opettaja pohti: “Tosi iso painoarvo sillä sosiaalisuudella, oman homman
 hoitamisella ryhmässä ja tavallaan et sun pitää olla luotettava, jotta tää koko homma pelaa. Että se
 tulos on varmaan se sama kuin heikoin lenkki.” Toinen opettaja puolestaan mietti eri-ikäisten oppi-
 laiden saattamista saman projektin äärelle: “Ja luokka-asteiden yli niin että siinä voisi olla useampia
 luokka-asteita sen saman teeman ympärillä, koska peruskoulu kertaa ja kertaa ja kertaa, niin se ois vä-
 hän eri tehtävät eri luokkatasoilla… Sitten esimerkiks niinku kirjoittamiseen ja ICT-taidot ja vaikka mit-
 kä… niin mitä kaikkee pystyis niinku ne isot ja pienet tekee.” Haastattelussa pohdittiin lisäksi ääneen
 sitä, että luokka-asterajat ylittävään yhteistyöhön tulisi luoda rakenteita, jotka mahdollistavat yhteisen
 suunnittelun.

 Oppimisympäristöinä toimi koulun luokkatilojen, lähiympäristön ja luonnon lisäksi koulun ulkopuolisia
 rakennettuja ympäristöjä, kuten museo, teatteri, vanhainkoti ja kirjasto. Digitaalisten oppimisympäris-
 töjen käyttö oli merkittävää. Yksi opettajista esitti vastakysymyksen: Mitä oppimisympäristöllä ylipää-
 tään tarkoitetaan? Tämä herätti meidät pohtimaan oppimisympäristön määritelmää. Opetussuunnitel-
 man mukaan “oppimisympäristöllä tarkoitetaan tiloja ja paikkoja sekä yhteisöjä ja toimintakäytäntöjä,
 joissa opiskelu ja oppiminen tapahtuvat. Oppimisympäristöihin kuuluvat myös välineet, palvelut ja
 materiaalit, joita opiskelussa käytetään.” (POPS 2016, 29.) Opetussuunnitelmassa kehotetaan kiinnit-
 tämään huomiota oppimisympäristöjen valintaan mahdollistaen uusien tietojen ja taitojen oppiminen
 myös koulun ulkopuolella. Näin ollen oppimisympäristöjä ei voida enää rajata koskemaan ainoastaan
 fyysistä ympäristöä, vaan erilaiset toimintatavat ja sosiaaliset ympäristöt tulee hahmottaa niin ikään
 osaksi oppimisympäristöä.

 Haastattelussa opettaja totesi, että ”aika nopeesti tulee se tila kysymys eteen.” Toteamus liittyi pohdin-
 taan siitä, että lisääntynyt ryhmätyö vaatii onnistuakseen tiloja, minne oppilasryhmät voivat vetäytyä
 työskentelemään ehkä hyvinkin erilaisten materiaalien ja kysymysten kanssa. Koko luokan pysyminen
 yhdessä luokkatilassa ei tunnu aina toimivalta ratkaisulta. Sama haastateltava pohti sitä, että koulun
 ulkopuolista oppimisympäristöä pitäisi hyödyntää entistä enemmän. Toinen opettaja mietti sähköisten
 oppimisympäristöjen mahdollisuuksia ja näki niiden käytössä eri-ikäisten oppilaiden yhteistyön luon-
 tevaksi ja hyödylliseksi.

Kiinnostuksen herättäminen ja ylläpitäminen

 Työskentelyn ytimessä ei tarvitse olla aina oppiainelähtöiset sisällöt vaan monialaisia oppimiskokonai-
 suuksia voi painottaa laaja-alaisten taitojen ja valmiuksien näkökulmasta (Niemi 2015, 121). Haasta-
 tellut opettajat pohtivat tätä ja mainitsivat monialaisten oppimiskokonaisuuksien opettavan tärkeitä
 arjen taitoja, kuten ryhmässä toimimista sekä vastuunkantoa. Opettaja kertoi haastattelutilanteessa
 innostuneesti siitä, kuinka projektiluonteisessa työskentelyssä osaamisellaan voivat loistaa nekin op-
 pilaat, joille lukeminen ja kirjoittaminen tai vaikka suomen kieli on vaikeaa. Oppilaiden kiinnostuksen
 herättämisen ja oppimismotivaation ylläpitämisen tärkeys nousivat niin ikään esille yhdessä opettaja-
 haastattelussa.

 Tietoa oppimismotivaation ymmärtämiseksi ja tukemiseksi tarjoavat oppimisteoriat, joista on ole-
 massa useita erilaisia näkemyksiä ja painotuksia. Salmela-Aro (2018, 11) nimeää tämän hetken suo-
 situimmaksi oppimismotivaatioteoriaksi Ryanin ja Decin (2017) itsemääräämisteorian, jonka mukaan
 keskeisiä motivoivia tekijä ovat oppimisen sisäiset vaikuttimet eli tietynlainen autonomia sekä yhteen-
 kuuluvuus, pätevyyden tunne ja merkityksellisyys. Tilanteissa, joissa opiskellaan yhdessä, motivaatio

40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45